Samhandling i skole og utdanning; en studie av skolens forsknings-, teori- og praksisfelt

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Ph.d.-prosjekt

Prosjektperiode

Oktober 2016 - Oktober 2020

Prosjektsamandrag

«Samhandling» har fått en viktig rolle i utviklingen av fremtidens skole og samfunn, og som et middel for å løse ennå ukjente problemstillinger i det forutsette. God samhandling mellom høyere utdanning og samfunns- og arbeidsliv antas å fremme mer relevant utdanning, og gode løsninger for fremtiden. NOKUTs forslag til ny forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten i høyere utdanning stiller bl.a. krav til at utdanningsinstitusjonene skal utvikle ordninger for samhandling med samfunns- og arbeidsliv. Forskning av samhandlingsbegrepet viser imidlertid at dette er et komplekst begrep som legges divergerende innhold i ulike bransjer, disipliner og organisasjoner (Torgersen & Steiro, 2009). Likevel blir samhandling behandlet som et ‘gitt’ begrep som forventes å forstås intuitivt. Disse forholdene viser at det er behov for å kartlegge forståelser og forestillinger av samhandling og samhandlingsprosesser i skole og utdanning, og hvordan disse kan skape vilkår for samhandling.

I dette forskningsprosjektet anvendes Sæverots (2017) forståelse av pedagogikk; som en triade mellom forskning, teori og praksis. Sæverot betegner dette perspektivet som pedagogikkvitenskap, og forklarer at gjennom kritisk, empirisk vitenskapsmetodologi har pedagogikkvitenskap til hensikt å etterprøve gyldigheten av pedagogisk kunnskap, knyttet til pedagogikk og pedagogisk handling. I dette prosjektet vil pedagogikkvitenskap anvendes til å undersøke lærerutdanneres og grunnskolelæreres forståelser og forestillinger av samhandling og samhandlingskompetanse. Fokuset på dette utvalget skyldes at behovet for samhandling mellom skole og utdanning har de siste årene stadig økt, og det er det behov for å generere mer kunnskap om samhandlingskompetanse, eventuelle samhandlingsproblem, og gode løsninger som gjør seg gjeldende i samhandlingsprosesser mellom disse aktørene.

Hovedproblemstilling: Hvilke forståelser av samhandling gjør seg gjeldende blant forskere og lærere som møtes under forskningsprosjekt, og hvilke implikasjoner kan variasjoner av forståelser ha for samhandlingen mellom disse? 

Metode

Denne studien søker innsikt i teori og empiri, og sikter dermed å anvende ulike vitenskapsteoretiske tilnærminger for å besvare problemstillingen. Siktemålet med tilnærmingen er å se samhandling forskere-lærere utfra ulike perspektiver.