Prosjekt studentassistenter (ProSA)

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Pedagogisk utviklingsarbeid

Prosjektperiode

September 2017 - Juni 2019

Prosjektsamandrag

På bakgrunn av evalueringer studenter har hatt i forhold til veleidning knyttet til praktisk ferdighetsutøvelse har de gitt tilbakemelding på at de syntes de får for lite veiledning. I utdanningsløpet er halvparten av studie knyttet til klinisk praksis der de fleste av studiepoengene er relatert til praksis i ulike praksisinstitusjoner, mens noen studiepoeng er knyttet til forberedelse til praksis. Denne forberedelsestiden inneholder blant annet øving i praktiske ferdigheter (prosedyrer). Tiden inne på skolen er knapp og det er begrenset hvor mye tid veilederne får til oppfølging. Som oftest blir det en introduksjon i det praktiske ferdighetene før studentene blir overlatt til seg selv. Ved å ta i bruk 2. og 3. årsstudenter som har tilegnet seg mer kunnskap og erfaring ved at de har vært igjennom undervisningsopplegget selv og fått erfaring i praksis, kan en legge tilrette for utvidet veiledning av studentene via bruk av studentassistenter. Tidligere studier viser at å bli veiledet av medstudenter gir en trygghet, da studentassistentene er mer på likefot med studentene som vil veiledet. I dette prosjektet ser en på bruk av studentassistenter knyttet til øving og veiledning i praktiske ferdigheter, men en ser at det kan ha overføringsverdi til flere områder.

I prosjektet vil en se på både hvordan studentene som blir veiledet opplever veiledningen, men også på hvordan studentassistentene opplever å veilede.

 

Metode

Kvalitativ metode med et fenomenologisk perspektiv, der en vil anvende fokusgruppe intervju. En vil også i delen rettet mot studentene som blir veiledet ha en kvantitativ del som kan støtte opp under de kvalitative resultatene.