Simulering som brobygger mellom utdanning og praksisfeltet
Et samarbeidsprosjekt mellom Bergen Kommune og Høgskulen på Vestlandet
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Faglig utviklingsarbeid
Pedagogisk utviklingsarbeid
Prosjektperiode
Januar 2018 - Desember 2019
Prosjektsamandrag
Hensikt
Videreutvikle samarbeid og bidra til en systematisk kunnskapsutvikling mellom utdannings, - og praksisinstitusjonen ved å se hvordan simulering på definerte case kan forberede studenter og praksisveiledere til felles oppgaver og øke pasientsikkerheten.
Mål
Utvikle en modell for simulering til bruk som praksisforberedelser for 1.års bachelorstudenter i sykepleie. Modellen kan videreutvikles og spres til andre profesjonsutdanninger, og gi mulighet for tverrprofesjonell «samtrening».
Problemstilling
Hvordan kan simulering fungere som brobygger mellom utdanning og praksisfeltet sykehjem
1. Kartlegge felles fokustema på bakgrunn av læringsmål for praksis i 1. år og hvordan disse læringsmålene møtes i praksis.
2. Kartlegge hvordan lærere, praksisveiledere og studenter kan samhandle og dele kunnskap og erfaring gjennom simulering.
3. Bruke data som hentes inn til å utforme en modell for praksisforberedelser og praksisgjennomføring der samtrening gjennom simulering er fokus
Metode
Metode
Benytte følgeforskning i form av aksjonsforskning, der en følger aktører og deltagere i prosessen mot utvikling og på denne måten kartlegger behov, muligheter og handling fram til ønsket resultat (Hummelvoll, JK. 2010/ 2017)
Det vil benyttes møtenotat, refleksjonsnotat, observasjoner av samtrening, diskusjonsgrupper og fokusgruppeintervju underveis i arbeidet, for å kartlegge prosessen fram til en modell.