Framtidas ingeniørutdanning i Sunnhordland; Kva pedagogisk omstilling er nødvendig for å møta omstillinga i arbeidslivet?

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

Januar 2017 - Desember 2018

Finansieringskjelder

Diku – Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning

Totalbudsjett

1099500 NOK

Prosjektsamandrag

«Framtidas ingeniørutdanning i Sunnhordland» er et prosjekt innenfor innsatsområdet Digitale læringsformer for arbeidslivet og Aktiv læring. I samarbeid med industrien i Sunnhordlandsregionen startet daværende Høgskolen Stord/Haugesund opp en spesialtilpasset bachelorutdanning i ingeniørfag hausten 2016. Et fleksibelt løp tilpasset folk som er i arbeid. Det er et spesielt tilrettelagt løp der det gis innpass for 60 studiepoeng (sp) basert på fag som er gjennomført ved tekniske fagskole. Det totale løpet fra fagarbeider til ferdig ingeniør vil da bestå av i alt fire år, der to år blir gjennomført ved den tekniske fagskulen og de resterende to årene blir gjennomført ved HSH. Industrien har vært delaktig i utviklingen av studiemodellen og bidrar også med undervisningspersonell. Det er et stort behov for å vidareutdanne fagarbeidere til ingeniørar for å kunna svare til kravene fra et økende internasjonalt marked. Dette behovet er forsterket i disse tider da store konjunkturendringer fører til økt fokus på omstilling og internasjonalisering. I denne sammenheng har den «praktiske ingeniøren», som skildrar kombinasjonen av den praktiske erfaringa fra fagarbeid med den mer teoretiske ingeniørutdanningen, en ekstra stor verdi for næringslivet. Og er en del av industriens hovedmotivasjon for å støtte opp under dette utdanningsløpet.