Tredemøllegange i et omslukende virtuelt miljø
Prosjekteigar
Universitetet i Bergen
Prosjekttype
Bidragsprosjekt
Prosjektperiode
November 2018 - November 2023
Prosjektsamandrag
Gjennom dette prosjektet ønsker vi å se på hvordan ulike oppgaver i et virtuelt miljø kan påvirke gangmønsteret. hos friske unge individer (studenter ved HVL). Gjennom innsamling av gangdata registrert vhja akselerometer og overflate-EMG skal vi se på hvorvidt og eventuelt i hvilken grad ulike oppgaver påvirker gangvariasjon og muskelaktivering. Dette er eksperimentell grunnforskning, og på sees som et grunnlag før eventuell utprøving på pasientgrupper eller andre utsatte grupper i senere prosjekt. Det virtuelle miljøet skal oppleves gjennom den mest omslukende metoden vi benytter idag; VR-briller (Headmounted displays). Prosjektet er et samarbeid mellom Høgskulen på Vestlandet (HVL) og Universitetet i Bergen (UiB). Arbeidet i prosjektet skal resultere i minst en masteroppgave (Fysioterapivitenskap ved UiB) og flere bacheloroppgaver (Fysioterapi ved HVL), med eventuelle påfølgende publikasjoner i fagtidsskrifter.