Modellering som utgangspunkt for utvikling av matematisk argumentasjon og kritisk demokratisk kompetanse
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Ph.d.-prosjekt
Prosjektperiode
September 2018 - August 2022
Prosjektsamandrag
I dette prosjektet vil en med inspirasjon fra educational design research, undersøke lærerstudenters bruk av modellering for å fremme elevenes utvikling av matematisk argumentasjon og kritisk demokratisk kompetanse. En søker å finne ut hvordan lærerstudenter med bakgrunn i teori og egne erfaringer, definerer og utvikler en modelleringsaktivitet med formål å fremme matematisk argumentasjon og kritisk demokratisk kompetanse, samt hvordan de støtter dette i klasserommet. Det vil bli samlet inn data i form av videoopptak, lydopptak, intervjuer og den ferdig utarbeidede modelleringsaktiviteten. Datamaterialet vil bli hentet inn over ett semester og gjøres i forbindelse med lærerstudentenes matematikkundervisning gjennom lærerutdanningen og praksis. Dataene vil analyseres i lys av studentenes definisjon på hva en modelleringsaktivitet som fremmer matematisk argumentasjon og kritisk demokratisk kompetanse, bør inneholde. Dette gir en mulighet til å se på resultatet i lys av lærerstudentenes eget mål med sin undervisning av elevene. Det vil også være aktuelt å bruke Conner, Singletary, Smith, Wagner, og Francisco (2014) sitt rammeverk i forbindelse med lærerstudentenes støtte av elevenes argumentasjon i helklassesituasjoner. Dette rammeverket gir en mulighet til å kartlegge på hvilken måte lærerstudentene støtter elevenes argumentasjon knyttet opp til Toulmin (2003) sin modell om argumentasjon. Det forventes at prosjektet vil resultere i tre artikler. Den første vil ta for seg lærerstudentenes tanker om viktige aspekter ved modelleringsaktiviteten. Den andre vil undersøke hvordan lærerstudenter kan bruke sine erfaringer til å forbedre sin undervisning. Den siste vil se nærmere på studentenes møte med elevenes matematiske argumentasjon i helklasse diskusjoner.