Om digital muntlig eksamen

Her kan du som er faglærer finne råd og innspill til gjennomføring av digital eksamen. Rådene er knyttet til vurdering av læringsutbytte.

På denne siden vil du finne eksempler på hvordan digitale eksamener kan gjennomføres og tips til hva det er nyttig å ha tenkt igjennom på forhånd..

Råd om de tekniske rammene

  1. Faglærer har ansvar for å opprette eksamensrom i Zoom, Teams eller lignende.
  2. Faglærer, sensor og student bør alle sitte på kablet nett og bruke headset eller bordmikrofon for å sikre god og stabil lydkvalitet.
  3. Faglærer må legge opp til et tidspunkt i god tid før eksamen der studentene og sensorer får anledning til å teste oppkobling og utstyr.  
  4. Dersom en student utsettes for et alvorlig, uforutsett teknisk problem under eksamen, skal studenten gis anledning til et nytt forsøk. Informasjon om dette og om tidspunktet for nytt forsøk må gjøres tilgjengelig for studentene i forkant av eksamen.
  5. Hvis sensor ikke har brukt Zoom eller Teams før, må emneansvarlig planlegge veiledning/opplæring før eksamensdagen. 
  6. Det anbefales at studenter som skal ha muntlig eksamen over nett alltid har løst webkamera. Studenten kan på den måten vise rundt i rommet, inkludert PC skjermen hvis eksaminator/sensor ønsker det. 
  7. Dersom spørsmålsformen og eksaminasjonssjangeren tilsier det kan kandidaten bli bedt om å holde hendene og deler av rommet synlig under utspørringen. Dette gjelder først og fremst for eksaminasjoner som konsentrerer seg om studentens gjenngivelse av faktakunnskap.  
  8. Rommet og ansiktet til kandidaten skal være godt belyst. Omgivelsen må være rolige slik at eksamen ikke forstyrres. 
  9. Det skal ikke gjøres opptak av muntlig eksamen. Dersom kandidaten skal presentere et forberedt arbeid kan arbeidet kan lastes opp i egnet plattform (eks. Canvas) forkant.
  10. Som ved alle eksamener skal studenten på forespørsel kunne identifisere seg med godkjent ID-kort med bilde. Dersom faglærer heller ønsker å bruke fagpresonweb og identifikasjon av studenten der er det greit.

Råd for gjennomføringen

På mange måter har muntlig eksamen over en digital plattform mange likhetstrekk med muntlig eksamen der alle er tilstede i samme rom.

Oppgaveformuleringen til eksamen må avklares. Skal studentene få trekkoppgaver, forberedte spørsmål, presentere et forberedt arbeid (tekst, bilde, video, lyd mm) eller kombinasjon av disse? Hvor lenge skal eksaminasjonen vare og skal det være andre studenter tilstede? Skal eksaminasjonen få gruppekarakter eller er det en individuell prestasjon som skal måles? Dette må avklares både for digital eksamen og eksamen med fysisk tilstedeværelse.

Så er det noen forhold det er greit å være ekstra oppmerksomme på når eksamen skal foregå digitalt

  • Spørsmålene til kandidaten må være tydelige. Bruk gjerne litt lenger tid på å forsikre deg om at kandidaten har forstått spørsmålet/oppgaven. 
  • Dersom studenten skal presentere ett forberedt arbeid er det presentasjonen i sin helhet som skal vurderes. Ikke det presenterte og presentasjon hver for seg. Det forberedte arbeidet bør i hovedregel oppta mer enn 5-10 minutt av eksaminasjonstiden, men her vil fagspesifikke forhold spille inn.
  • Faglærer og sensor bør ta høyde for at kandidater som ikke har presentert digitalt før kan være ekstra nervøse. Legg derfor inn ekstra tid til gjennomføringen og legg inn tilstrekkelige pauser mellom hver kandidat.
  • Kandidatene kan få kunngjort karakter via Studentweb i etterkant av eksamen. Sensur kan registreres i WISEflow. Da unngår faglærer logistikken knyttet til å kalle studenten tilbake i det digitale rommet for å kunngjøre karakter underveis.