Retningslinjer for praksis LUPE musikk 4.studieår

Praksis 4.studieår gjennomføres i videregående skole i høstsemesteret og i kulturskolen i vårsemesteret. Emnet LUPEMP400 består derfor av to ulike delpraksiser.

Innhold i emnet LUPEMP400

Informasjon om innhold og læringsutbytte finner du i emneplan for praksis 4.studieår.

P1: 20 dager praksis videregående skole - høst

Omfang og organisering

  • Digitalt praksisforberedende møte 2 uker før praksisstart
  • 20 dager sammenhengende undervisningspraksis i uke 37-40

Undervisningspraksis høst-25 foregår på videregående skole på utdanningsprogrammet Musikk, dans og drama og programområdet musikk. Studenten skal være til stede 7,5 timer hver dag (vanlig arbeidsdag = 1 praksisdag). Studentene er delt i to praksisgrupper.

  • Studentene følger praksislærers arbeidsdag. En kan også åpne opp for å observere/delta i andre læreres musikkundervisning. Studentene skal i størst mulig grad gjennomføre musikkundervisning, men kan også dersom det er annen relevant undervisning (for eksempel ergonomi og bevegelse) observere denne. Det forventes at studentene får undervisningsoppgaver jevnlig gjennom praksisukene.
  • Det er ønskelig at studentene får gjennomføre mest mulig variert undervisning, både med tanke på fag, trinn og gruppestørrelse. Dersom det er 1-1 undervisning, eller undervisning i mindre grupper, kan gjerne praksisgruppen deles opp.
  • Hver student skal få observere minst en undervisningstime på eget hovedinstrument i løpet av praksisukene.
  • Sammen med medstudenter og praksislærer skal studenten lage en grovplan for hele praksisperioden. I tillegg skal studenten lage undervisningsplan for hver time, enten sammen med medstudenter eller alene – alt etter hva som er avtalt med praksislærer.
  • Studenten skal levere planleggingsskjema til praksislærer i god tid før undervisningen, for å få veiledning før undervisningsøkten. Skjemaet skal være så klart og detaljert at andre skal kunne gjennomføre undervisningen ut fra det. I 4. studieår er det forventet at en kan ha ansvaret for en hel undervisningsøkt alene eller sammen med medstudenter, men også at praksislærer skal hjelpe til med veiledning i forberedelse og planlegging av timen.
  • Studentene skal få erfaring med vurderingsarbeid i musikkfaget på videregående skole i løpet av praksisperioden.

Veiledning

Studenten skal ha veiledning før og etter all undervisning. Praksislærer har ansvar for at praksisgruppen får minimum en time veiledning i grupper per dag. I løpet av praksisperioden skal praksislærer også ha en-til-en samtale med hver student minst 3 ganger. Praksislærer har ansvar for at dette blir fulgt opp.

Veiledningen skal ha fokus på at studenten får reflektere rundt egen praksis, være knyttet til målene for praksisperioden og sikre progresjon for hver enkelt student.

Studentene skal stille forberedt til alle veiledningsøkter og levere planleggingsdokument i god tid i forkant av undervisning eller musikkaktivitet, slik at de kan få veiledning på dette. Konkrete avtaler rundt hvordan og tidspunkt for slike dokumenter, må avtales med praksislærer. Veiledningen kan gjennomføres med en eller flere praksislærere, eller faglærer ved behov.

Plan for praksis

På praksisforberedende møte skal studenter og praksislærer sammen utforme en skriftlig plan for resten av praksisperioden. Planen skal inneholde tidspunkt, aktiviteter, hvem som har ansvaret, veiledningstidspunkt og evt. andre kommentarer. Denne planen skal synliggjøre avtaler og forventinger knyttet til oppmøte og ansvarsområde for både praksislærer og studenter. En kopi av planen skal sendes til profesjonsveileder ved HVL før oppstart av praksis.

P2: 35 timer punktpraksis i kulturskolen - vår

Omfang og organisering

  • Digitalt praksisforberedende møte 2 uker før praksisstart
  • 35 timer punktpraksis, oppstart uke 10.

Undervisningspraksis i vårsemesteret foregår i kulturskolen. Studentene skal være til stede i kulturskolen 35 timer, disse distribueres over 5-7 arbeidsdager, avhengig av hvordan kulturskolens tilbud er lagt opp. Tilstedeværelse avtales med praksislærer når plan for praksis utarbeides i forkant av perioden. Studentene er delt i to praksisgrupper.

  • Det er ønskelig at studentene får kjennskap til kulturskolens totale tilbud (breddeprogram, kjerneprogram og fordypningsprogram) . Studentene følger praksislærers arbeidsdag. En kan også åpne opp for å observere/delta i andre læreres musikkundervisning.
  • Studentene bør få erfaring med en-til-en-undervisning på eget hovedinstrument på nybegynner- og mellomnivå. Det er ønskelig at de får arbeide med 1-2 elever over en lengre periode (et slikt forløp kan for eksempel være 1 time med observasjon og 3 enetimer med eleven). Det er et mål for praksisperioden at studentene skal kunne lede enetimer alene.

Veiledning

Studenten skal ha veiledning før og etter all undervisning. Praksislærer har ansvar for at praksisgruppen får minimum en time veiledning i grupper per dag. I løpet av praksisperioden skal praksislærer også ha en-til-en samtale med hver student minst 2 ganger. Praksislærer har ansvar for at dette blir fulgt opp.

Veiledningen skal ha fokus på at studenten får reflektere rundt egen praksis, være knyttet til målene for praksisperioden og sikre progresjon for hver enkelt student.

Studentene skal stille forberedt til alle veiledningsøkter og levere planleggingsdokument i god tid i forkant av undervisning eller musikkaktivitet, slik at de kan få veiledning på dette. Konkrete avtaler rundt hvordan og tidspunkt for slike dokumenter, må avtales med praksislærer. Veiledningen kan gjennomføres med en eller flere praksislærere, eller faglærer ved behov.

Plan for praksis

På praksisforberedende møte skal studenter og praksislærer sammen utforme en skriftlig plan for resten av praksisperioden. Planen skal inneholde tidspunkt, aktiviteter, hvem som har ansvaret, veiledningstidspunkt og evt. andre kommentarer. Denne planen skal synliggjøre avtaler og forventinger knyttet til oppmøte og ansvarsområde for både praksislærer og studenter. En kopi av planen skal sendes til profesjonsveileder ved HVL før oppstart av praksis.