Hopp til innhald

KRO350 Vitenskapsteori og forskningsmetode. Bacheloroppgave

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Dette er emne 11 av 11 i bachelorutdanningen i idrett ved Høgskulen på Vestlandet. Forberedelsene starter om høsten 3. studieår, men selve emnet blir gjennomført om våren i 6. semester. Bacheloroppgaven er et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der kandidatene skal formulere og svare på en valgt problemstilling. Oppgaven knyttes til ulike sider ved kroppsøvings- og idrettsfagets virksomhet. Hensikten med oppgaven er å gi en helhetlig og sammenhengende framstilling og refleksjon om sentrale spørsmål i kroppsøvings- eller idrettsfaget. Studenten skal kunne behandle en problemstilling innenfor rammen av et vitenskapelig arbeid. Emnet bygger videre på vitenskapsteori fra IDR614. Eksempler på emneområder for bacheloroppgaven: Fagdidaktiske problemstillinger knyttet til for eks. trivsel, kjønn, vurdering, lærerprofesjonalitet i kroppsøvingsfaget. Skolen og idretten som organisasjoner. Idrettspsykologiske og samfunnsfaglige emner som f.eks. mental trening, feedback, motorisk læring. Tema innen mer naturvitenskaplige disipliner. Tema som omhandler funksjonshemmede, antidopingarbeid, ernæring og kosthold, breddeidrettsarbeid, toppidrettsarbeid.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studentene

  • har kunnskap om forskning og forskningsmetoder som er relevante for skolen og spesielt de praktiske og estetiske fagene
  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger innen kroppsøvings- og idrettsforskning
  • har inngående kunnskap om emnet for bacheloroppgaven
  • ha kunnskap om forskningsetikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende skolefaglig, forskningsbasert, vitenskapsteorietisk og metodisk kunnskap i planlegging og gjennomføringen av en egen bacheloroppgave
  • kan vurdere forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring kroppsøvings- og idrettsfaget
  • kan kritisk analysere relevant forskning om kroppsøvings- og idrettsfaget, samt innen fysisk aktivitet og helse
  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av egen bacheloroppgave
  • har ferdigheter i akademisk skriving
  • kunne analysere både kvalitative og kvantitative data

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
  • har evne til å planlegge og delta i utviklings- og endringsprosesser i skolen og idretten, og kritisk vurdere disse i etterkant
  • kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål om kroppsøvings- og idrettsfaget, og på et forskningsmessig grunnlag analysere og formidle et sammensatt fagstoff på en overbevisende måte
  • kan forholde seg selvstendig til forskningsetiske problemstillinger

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger og seminarundervisning, gruppeveiledning og individuell veiledning knyttet til arbeid med bacheloroppgaven. Bacheloroppgaven er individuell og forskningspreget og står helt sentralt i emnet. Studentene må forvente å bruke størstedelen av studentarbeidstiden i studiet til selvstendig arbeid, knyttet til skriving av oppgaven. Som et ledd i arbeidet med bacheloroppgaven gjennomføres underveisseminar der studentene har framlegg for medstudenter og lærere.

En lærer ved høgskolen fungerer som veileder for bacheloroppgaven. Veileder blir tildelt i høstsemesteret. Veilederen skal godkjenne oppgavens problemstilling. Studenten lager prosjektplan med oversikt over fremdrift i skrivearbeidet. Planen skal være innlevert og godkjent etter nærmere gitte retningslinjer/tidsfrister. To veiledningstimer er obligatorisk, hvor av en skal benyttes til prosjektplanen. Studentene skal tidlig i arbeidet avklare avgrensing av problemstilling og få godkjent metode. Studiestøttesystemet Canvas brukes. Studentene forplikter seg til å holde seg oppdatert på aktiviteten på Canvas.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studentene har rett til to forsøk på alle arbeidskrav. Arbeidskravene må være godkjent senest 2 uker før eksamensperioden starter. Det vil, som vedlegg til semesterplan, gis detaljerte retningslinjer for gjennomføring av arbeidskrav.

  • Studentene skal i grupper presentere en oppgitt forskningsmetode for medstudenter. Nærmere retningslinjer for presentasjonen blir gitt ved semesterstart.
  • To veiledningsøkter er obligatorisk. Studenter som ikke møter til obligatorisk veiledning, kan ikke fremstille seg til eksamen. Ytterligere veiledning forventes og skjer etter avtale. Veiledning gis fortrinnsvis på grunnlag av innsendt skriftlig materiale.
  • Bacheloroppgaven skal i løpet av skriveprosessen presenteres i et 10-15 minutters framlegg for medstudenter og lærere. Gjennomført og godkjent framlegg er en forutsetning for å få den skriftlige bacheloroppgaven endelig vurdert. Det er obligatorisk frammøte for alle studentene som har samme veileder under framleggene.

Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.

Vurderingsform

Bacheloroppgave. Bacheloroppgaven er et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der kandidaten formulerer en valgt problemstilling og svarer på den. Omfang maksimum 7000 ord. Nærmere retningslinjer for utforming av oppgaven gis i et eget skriv, "Retningslinjer for bacheloroppgaver".

Innleveringsfrist blir oppgitt på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

En bacheloroppgave som er vurdert til ikke bestått/F, omarbeides og leveres inn for ny vurdering. Studenter som skal levere på nytt må gjennomføre en obligatorisk veiledning. Slik innlevering av omarbeidet oppgave kan bare skje én gang. Ved eventuelt tredje forsøk må det leveres helt ny oppgave.