Hopp til innhald

KRO-3 Praksis 3. år

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Studenten skal gjøre seg kjent med innholdet i denne planen og med de supplerende retningslinjene for praksisstudiet.

Dette er det tredje praksisemnet. Emnet er en obligatorisk del av bachelorstudiet i kroppsøving og idrettsfag.

KRO-3 organiseres med 10 dager spesialpedagogisk praksis, 10 dager med praksis i frivillig idrettsliv og 5 dager med praksis i tilknytning til selvvalgt idrett.

Deltakelse i praksisopplæringen med forberedelse, gjennomføring og etterarbeid er obligatoriske arbeidskrav. Studenten følger arbeidsdagen og arbeidsoppgavene til praksisveileder så langt det er mulig, inkludert teamarbeid, møter og eventuelt annet samarbeid.

Spesialpedagogisk praksis

Hensikten med praksisperioden er å se hvordan fysisk aktivitet kan benyttes i et forebyggende, behandlende og/eller rehabiliterende perspektiv. Vi bruker institusjoner i hele Norge og studenten må være forberedt på å bo borte i hele praksisperioden. Praksisen kan bestå av observasjonspraksis, deltagende praksis og/eller instruksjonspraksis. Studentene skal delta på de oppleggene institusjonene har. Studentene har krav på en veiledningssamtale hver dag. Denne kan organiseres slik det passer for praksisstedet. En oppsummeringssamtale siste dag i praksis, der vurdering og karakter gjennomgås, skal gjennomføres individuelt. Studenten skal følge praksisveileders arbeidsdag og arbeidsoppgaver så langt det er mulig, inkludert teamarbeid og møter. Studentene skal ha arbeidsmengde tilsvarende 37,5 timer pr uke. Derav minst 30 timer på praksisstedet. Den resterende tiden skal brukes til selvstendig eller gruppevis for- og etterarbeid.

Praksis i frivillig idrettsliv

Studenten skal ha 10 dager praksis i det frivillige idrettslivet eller i annen frivillig virksomhet. Studentene kan opprette kontakt med praksisplasser selv. Hvis ikke gjøres dette gjennom samarbeid med Hordaland idrettskrets. Frist for å melde inn praksisplass er 1. juni. Studenten skal bli kjent med både den aktive og den administrative delen av virksomheten i den frivillige idretten. De skal få erfare i praksis hvordan man trener og leder barn, unge og/eller voksne på klubb- og/eller kretsnivå. Studentene skal i løpet av praksisperioden ha tre samtaler. En oppstartssamtale, en oppsummeringssamtale etter uke 1 med vurdering av første uke og planlegging av uke 2, og en individuell avslutningssamtale med gjennomgang av vurdering og karakter. Studentene skal ha vanlig arbeidsuke (37,5t/uke), derav 30 timers tilstedeværelse. Studentene må påregne seg at noe av praksisen kan finne sted i helger eller på kveldstid. Studenten skal daglig observere og/eller planlegge og gjennomføre aktivitets-/treningsøkter. Reflektere over gjennomførte aktivitets-/treningsøkter i egen logg. Hvis mulig delta i tilrettelegging av arrangementer dersom slike skal gjennomføres. Delta i det administrative arbeidet i idrettslaget/kretsen/organisasjon. Hvis mulig få observere styremøte eller lignende møte.

Prosjektpraksis

Studentene skal gjennomføre et prosjekt 3. studieår knyttet til praksis i forbindelse med selvvalgt idrett. Det kan være i samarbeid med for eksempel skole eller idrettskrets.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de ulike sidene av virksomhet i den frivillige idretten

Ferdigheter

Studenten

  • har deltatt aktivt i praksisperioden
  • har utført pålagte oppgaver på en tilfredsstillende måte, for eksempel forberedelse og gjennomføring av oppgavene/arbeidet
  • har vist tilfredsstillende evne, interesse og vilje til samarbeid og kommunikasjon med brukerne/klientene/pasientene
  • har vist tilfredsstillende evne, interesse og vilje til samarbeid og kommunikasjon med ansatte og medstudenter

Generell kompetanse

Studenten

  • retter seg etter vanlige normer, regler og lover i arbeidslivet
  • overholder obligatoriske forpliktelser og avtaler, deriblant arbeidskrav og gitte tidsfrister

Krav til forkunnskaper

KRO-1 og KRO-2

Undervisnings- og læringsformer

.

Obligatorisk læringsaktivitet

Refleksjonsnotat

Studentene skal før hver praksisperiode skrive et refleksjonsnotat som skal leveres praksisveileder første dag i praksis. Sammen med de generelle vurderingskriteriene og praksislærernes observasjoner skal notatet være et grunnlag for veiledning av studentene.

Notatet skal inneholde:

  • Egne forventninger til utbytte av praksisperioden
  • Forventninger til medstudenter, praksisveileder og praksisinstitusjon
  • Refleksjon over egne utviklingsmål. Hva trenger studenten å arbeide med, og hvordan vil studenten arbeide for å nå disse målene?

Praksislogg

Studentene skal føre praksislogg, og bruke den som utgangspunkt for veiledning. Veileder har innsynsrett i loggen i forbindelse med individuell veiledning.

Selvevaluering

Studenten skal gi en skriftlig selvevaluering i slutten av praksisperioden. Denne skal leveres praksislærer før veiledningssamtaler ved slutten av hver praksisperiode.

Innhold:

  • I hvilken grad nådde jeg målene jeg hadde satt meg?
  • Positive erfaringer og problemer jeg møtte i perioden
  • Plan for videre arbeid med å utvikle lærerkompetansen min

Selvevaluering etter praksis i frivillig idrettsliv skal også inneholde

  • Hvor mange økter observerte, planlagte og gjennomførte du?
  • Hvordan reflekterte du/dere over gjennomførte økter/aktiviteter? Diskuterte dere kun dere studenter imellom, eller samtalte dere med andre som også hadde observert økten(e). Hvem var i så fall dette?
  • Fikk du delta i det administrative arbeidet, evt. i hvor stor grad? Ønsker du at det var mer av dette?
  • Fikk du observere/delta i styremøte el. møte?
  • Var arbeidsmengden mer eller mindre enn 30 timer tilstedeværelse pr. uke? Dersom den var mer eller mindre, kan du begrunne dette?
  • På hvilken måte ble veiledningen gjennomført?
  • Refleksjonsnotatet leveres etter praksisperioden

Vurderingsform

Praksis, 25 dager.

Karakterskala bestått/ikke bestått.

Dersom en student blir vurdert til ikke bestått har vedkommende rett til et nytt forsøk, jfr. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet.

KRO-3 er organisert som to deleksamener, med en vurdering gitt etter gjennomført praksis i frivillig idrettsliv og en vurdering gitt etter spesialpedagogisk praksis. For å bestå emnet må praksis må all praksis være vurdert med karakteren bestått.