Hopp til innhald

PHDH906 Implementering av forskning

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Implementeringsforskning fokuserer bl.a. på gapet mellom ny forskning og endring av praksis. I dette emnet anvendes ulike perspektiver i drøfting av gapet som eksisterer mellom forsknings-basert kunnskap om behandlingseffekt og lovende praksiser på den ene side, og de samfunnsskapte sosial- og helsetjenestene som borgerne tilbys på den andre siden. I emnet vises det hvordan forholdet mellom forskning og praksisfelt kan påvirkes, og hvordan forskning på helse, funksjon og deltakelse kan innrettes for å korte veien fra forskning til praksis. Implementerings-vitenskap har som formål å forske på metoder for og resultater av implementering og sosiale prosesser i komplekse organisasjoner, f.eks. innenfor helse- og sosialtjenester og på individ, gruppe og samfunnsnivå. Emnet vil gi grundig kunnskap om verktøyet systematiske kunnskaps-oppsummeringer som er en nødvendig forutsetning for å skape et systematisk overblikk over den kunnskapen som ønskes implementert og metoder for å implementere.

Læringsutbytte

En ph.d.-kandidat med fullført emne skal oppnå følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Kandidaten...

  • kan reflektere kritisk over begreper og teorier som inngår i systematiske kunnskaps-oppsummeringer, implementeringsstrategier og implementeringsforskning
  • er i kunnskapsfronten innenfor hensiktsmessige, og virksomme implementeringsintervensjoner på individ, gruppe og samfunnsnivå
  • er i kunnskapsfronten innenfor de metodiske muligheter og utfordringer ved utarbeidelse av systematiske kunnskapsoppsummeringer

Ferdigheter:
Kandidaten...

  • kan identifisere og kritisk drøfte relevante problemstillinger relatert til ulike implementeringsintervensjoner innenfor helsevitenskap og innenfor forskningsutøvelse
  • kan identifisere og kritisk drøfte relevante problemstillinger ved forskjellige typer av systematiske kunnskapsoppsummeringer ved implementering av ny kunnskap innenfor helsevitenskap og innenfor utøvelse av forskning

Generell kompetanse:
Kandidaten...

  • kan reflektere kritisk og selvstendig rundt ulike elementer som inngår i implementerings-prosesser, herunder betydning av systematiske kunnskapsoppsummeringer som relevant grunnlag for valg av implementeringsstrategier i relasjon til helsevitenskap og utøvelse av forskning i nasjonale og internasjonale fora
  • kan initiere og delta i komplekse og tverrfaglige implementeringsprosjekter
  • kan identifisere nye og relevante problemstillinger i relasjon til implementering av ny kunnskap innenfor helsevitenskap og utøvelse av forskning

Undervisnings- og læringsformer

Emnet organiseres som et interaktivt nettbasert kurs, med obligatoriske gruppeoppgaver (arbeidskrav) mellom nettbaserte samlinger. Deltakerne kan møtes fysisk på HVL til en introduksjon til emnet og til avslutning av emnet for å presentere gruppeoppgavene.

 

Tentativ arbeidsbelastning

Forelesninger (online): 15 timer

Gruppearbeid: 25 timer

Selvstudie (litteratur mv.): 65 timer

Hjemmeoppgave: 35 timer

Totalt (5 stp): 140 timer

Obligatorisk læringsaktivitet

Deltakelse i tre nettbaserte gruppesamlinger, som innebærer presentasjon av implementeringsspørsmålet relatert til eget prosjekt, samt nettbaserte diskusjoner med gruppedeltakere og lærere. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne levere inn eksamen i emnet.

Vurderingsform

Individuell skriftlig hjemmeoppgave på maksimalt 6 sider der kandidaten velger en av to alternative hjemmeoppgaver.

Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått

Ved ikke bestått vurdering kan forbedret versjon av oppgaven leveres til ny sensur en gang.