Mohn møtte spennende HVL-forskning

Trond Mohn har støttet ingeniørutdanningene ved HVL i en årrekke. I dag var han på besøk på campus Bergen og fikk en smakebit på hva midlene han har gitt gjennom Framostiftelsen er blitt brukt til innen utdanning, forskning og samhandling med arbeidslivet.

- Den praktiske tilknytningen som ingeniørfagene har er noe jeg liker. Det at det også er koplinger mot andre fag er interessant. De som går ut av høgskolen har gode sjanser på jobbmarkedet, sier Trond Mohn.

- Alt i alt et veldig trivelig besøk med mye god informasjon og omvisning, legger han til.

Dekan Jens Kristian Fosse ved Fakultet for ingeniør- og naturvitenskap loset Mohn rundt på campus Bergen i tre timer.

- Ja, det ble et veldig godt møte. Trond Mohn er svært interessert i og opptatt av at vi utdanner gode ingeniører for morgendagens arbeidsliv, både her på Vestlandet, men også i en internasjonal ramme.

- Han har besøkt oss flere ganger, og det er like kjekt hver gang.

- Det er fint for å oss å kunne vise fram hva midlene er blitt brukt til og hvordan vi videreutvikler det, sier Fosse.

bilde av Trond Mohn gir nye 25 millioner kroner til HVL

Trond Mohn gir nye 25 millioner kroner til HVL

15.02.2022: Trond Mohn har støttet ingeniørutdanningene ved høgskolen over mange år. Først ved Høgskolen i Bergen og etter hvert ved Høgskulen på Vestlandet.

- En god ingeniørutdanning er avhengig av å ha godt, oppdatert og moderne utstyr, samt gode labfasiliteter.

- Så er det fint å vise eksempler på at dette utstyret også kan brukes av  samarbeidspartnerne våre. Flerbruk er viktig. Det gir en ekstra dimensjon til oss på høgskolen og arbeidslivet, sier Fosse.

Alle.jpg
Professor Dhayalan Velauthapillai er en anerkjent professor og forsker med stort internasjonalt nettverk. Her i lag med flere stipendiater og forskere. Dhayalan har stått i spissen for å utvikle labben for solcelleteknologi ved HVL med støtte fra Framostiftelsen.

Marinlab.jpg
MarinLab er et toppmoderne skipsmodell-laboratorium som blir brukt til undervisning, studentprosjekt og forsking. - Mye av midlene vi har fått av Trond Mohn og Framostiftelsen har vi brukt til slik type viktig infrastruktur. Dette brukes både i utdanning, forskning og samhandling med arbeidslivet.

Firemenn.jpgRektor i HVL Gunnar Yttri, Dekan ved Fakultet for ingeniør- og naturvitenskap Jens Kristian Fosse, Trond Mohn og styreleder Ole-Gunnar Søgnen i Framostiftelsen hadde mye å snakke om på campus Bergen. - Jeg bli alltid glad og opprømt over å være på høgskolen. Det var også kjekt å treffe rektor Yttri. Det viste seg at vi hadde gamle kjente i fra Sogndal. Slikt er veldig gøy, sier Mohn.