Canvas for undervisere

Canvas er læringsplattformen for studenter og ansatte ved Høgskulen på Vestlandet. Kommunikasjonen mellom faglærere og studenter foregår i all hovedsak gjennom Canvas.

Om du er fersk eller erfaren som nettunderviser er Canvas A-Å en fin plass å starte. Kurset er utviklet av Link ved UiO, men er satt sammen av gode ressurser fra hele sektoren. 

Undervisning og veiledning i sanntid med Zoom

Å kjøre undervisningsøkter i sanntid over nett kan ha noe for seg i enkelte fag beroende på fagets og utdanningens egenart.

I noen fag kan det være aktuelt å ha en fast spørretime i uka der faglærer har Zoomlinja åpen og studentene stiller spørsmål slik de ville ha gjort i en ordinær undervisningssituasjon i klasserom. Gruppeveiledning egner seg også godt i dette verktøyet. Det samme gjelder muntlig eksamen.

Skjermopptak med Panopto

Å publisere korte videoopptak på rundt 10 minutt er en god måte å formidle lærestoff vi gjerne hadde forelest om i et fysisk klasserom.

Med korte videoklipp er det lettere å holde på studentenes oppmerksomhet gjennom skjermen enn ved lange opptak. Et godt tips er derfor å heller dele opp lærestoffet i mindre deler. Vi har mulighet for å gjøre dette i Canvas gjennom verktøyet Panopto. For å lære mer om hvordan vi planlegger slike videoklipp på en god måte kan du besøke nettsiden Videoforelesning.no.

5 grunnleggende tips

  1. Bruk Canvas som den plassen «alt» foregår. Å ha en primærkilde til informasjon og undervisning gjør det lettere for alle å få med seg den informasjonen som gis. 
  2. Legg opp undervisninga i moduler. På den måten kan du få brukt materiale du har og du får en struktur og en progresjon i undervisningsforløpet. 
  3. Definer læringsmål for både modulene og undervisningen du gir, og del disse med studentnene.
  4. Legg opp til korte undervisningssekvenser i opptak og sett av faste tider til «spørretimer» der studentene kan løfte problemstillinger knyttet til det pågående læringsarbeidet.
  5. Bruk forumdiskusjoner for å aktivere studentene før og etter undervisningssekvensene.