MOSO

MOSO er en programplattform som integrerer planlegging, observasjon og veiledning. I MOSO kan praksisgruppa bruke tekst, bilde eller video for å observere og gi tilbakemeldinger til hverandre. Praksislærer og faglærer kan enkelt inkluderes i prosessene og følge studentene i deres praksishverdag. På denne siden finner du informasjon både om pålogging og bruk av verktøyet du finner også noen tips til pedagogisk bruk av programvaren.

Bruksanvisning - faglærer ved HVL Logg inn i MOSO

 

Praksislærer: logg inn med brukernavn og passord du har laget selv

Faglærer ved HVL: logg inn med Feide

Hva er MOSO?

 

Gå til brukeremanualen til MOSO 5.0. 

Velkommen til MOSO

Plattformen MOSO er et forskningsbasert verktøy for praktisk øving og praksisoppfølging i barnehage, skole, helsetjeneste med mer. Programmet bygger på veletablerte veiledningsmetoder og følger prinsippene for 

  1. Planlegging
  2. Tilbakemelding på plan
  3. Gjennomføring av aktivitet
  4. Observasjon 
  5. Etterveiledning

Lærerutdanningen ved Universitetet i Agder har lang erfaring med bruk av MOSO og har utviklet en god brukerveiledning for nye brukere. Den finner du her

Pedagogisk bruk

MOSO er først og fremst et pedagogisk hjelpemiddel for å organisere veiledningsprosessen på en oversiktlig måte slik at alle delene av veiledningen blir med. Under finner du både video og tekstressurser på pedagogisk bruk av plattformen. Disse er ment som inspirasjon til både veiledere og studenter.

UiT og UiA har brukt MOSO for sine lærerstudenter i flere år og har utviklet nettsider med gode pedagogiske tips:

Kontaktperson ALU

Seniorrådgivar
Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett