Lamin André Kvaale-Conateh 28.03.25
Lamin André Kvaale-Conateh disputerer fredag 28.3.2025 for ph.d.-graden ved Høgskulen på Vestlandet med avhandlingen «Om utjevningsdiskursens opprinnelse og grunnlag i skolen – politiske ideal og problematiseringer mot lærernes påtrengende praksis».
Å utjevne sosiale forskjeller i samfunnet gjennom skolen har lenge vært et politisk mål i Norge. Samtidig har forskning hevdet at skolen ikke motvirker, men medvirker til å skape de økende sosiale forskjellene i Norge.
Brytningspunktet mellom politikk og praksis
Kvaale-Conateh sin avhandling er en studie av forbindelsen mellom sosial utjevning som et skolepolitisk mål og læreres praksis i skolen.
Han sporer skolens rolle i å utjevne sosiale forskjeller fra Rousseau til Kunnskapsløftet. I avhandlingen studerer han særlig brytningspunktet mellom dagens utjevningspolitikk og læreres praksis ved skoler i områder som anses som viktige for å motvirke sosiale forskjeller i samfunnet.
Fra ideal til virkelighet?
Gjennom å studere stortingsmeldinger tilknyttet Kunnskapsløftet 2020, belyser Kvaale-Conateh sosial utjevning som et ideal. Han retter også søkelyset mot de problemene som myndighetene hevder står i veien for å realisere dette utjevningsidealet. I avhandlingen viser han hvordan myndighetene problematiserer den statistiske sammenhengen mellom elevers sosiale bakgrunn og deres skoleresultater, som ideelt sett skal være et resultat av evner og egenskaper som deres talent og innsatsvilje. Han viser også hvordan myndighetene problematiserer lærerne som de ansvarlige for å realisere dette utjevningsidealet i skolen.
I avhandlingen undersøkes også hvordan en skoleorientert områdesatsing møter lærerne som er gjenstand for dette utjevningspolitiske tiltaket, og hvordan lærere opplever å jobbe ved skoler i et såkalt levekårsutsatt område. Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter etablert områdesatsinger i levekårsutsatte områder. Slike satsinger har dreid seg om fysiske oppgraderinger og sosiale prosjekt i byområder preget av sosiale utfordringer. I avhandlingen viser han hvordan flere av lærerne aksepterer skolens ansvar for å utjevne sosiale forskjeller. Samtidig vises også hvordan de opplever at områdesatsingen ikke tilbyr dem tilstrekkelige ressurser for å kunne ivareta dette ansvaret i den komplekse og krevende konteksten de befinner seg i.
Feilaktig, farlig og fjernt ideal
Med utgangspunkt i disse funnene diskuterer Kvaale-Conateh hvorfor utjevningsidealet er feilaktig og farlig, samtidig som det også framstår fjernt fra de utfordringene som lærerne opplever i sin praksis. Han problematiserer også innrammingen av levekårsutsatte områder og etableringen av områdesatsinger som utilstrekkelig utjevningspolitikk for å motvirke sosiale forskjeller i samfunnet.
Personalia
Lamin André Kvaale-Conateh er lærerutdannet og har tidligere jobbet som kontaktlærer i grunnskolen. Han er nå høgskolelektor og kandidat ved ph.d.-programmet Danning og didaktiske praksisar ved Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (HVL).
Veiledere
- Professor Solvejg Jobst ved Høgskulen på Vestlandet
- Professor Tom Are Trippestad ved Høgskulen på Vestlandet
- Professor Jan Skrobanek ved Universitetet i Bergen
Disputas
Tid: Fredag 28. mars klokken 10.30
Sted: HVL, campus Bergen, M005.
Prøveforelesning
Tema for prøveforelesning: Betydningen av rammebetingelser for mulighetene i skolens arbeid med sosial utjevning, herunder mulige implikasjoner av ulike forskningsmessige posisjoneringer og empiriske bidrag.
Prøveforelesning 28. mars kl. 9.00.
Prøveforelesning og disputas er åpen for alle interesserte. Prøveforelesing og disputas vil foregå på norsk.
Disputasleder
Dekan Asle Holthe.
(Passkode:775669, Møte-ID: 618 7393 2116)
Bedømmelseskomité
- Førsteamanuensis emeritus Hans Dorf, tidl. Aarhus Universitet (førsteopponent)
- Førsteamanuensis Ingvil Bjordal, NTNU (andreopponent)
- Professor Bodil Ravneberg, Høgskulen på Vestlandet (komitéleder)