Litterære dialoger om energi og bærekraft: Bidrag til en økokritisk litteraturdidaktikk

Rikke Frøyland disputerer 5. desember 2025 ved ph.d.-programmet Studiar av danning og didaktiske praksisar med avhandlingen "Litterære dialoger om energi og bærekraft: Bidrag til en økokritisk litteraturdidaktikk".

Hvordan kan man arbeide med det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling innenfor litteraturdidaktikken? I avhandlingen undersøker Rikke Frøyland hvordan grunnleggende dilemmaer knyttet til bærekraftsmålet «Ren energi til alle» kommer til uttrykk i et utvalg dialoger i og om litteratur.

Bærekraftdilemmaer og utforskende arbeid med litteratur  

Avhandlingen er et bidrag til en økokritisk, dialogorientert litteraturdidaktikk. Avhandlingens artikler dreier seg på ulike måter om litteraturdidaktiske tilnærminger til bærekraftdilemmaer knyttet til energi, og om dialogers potensial for å synliggjøre konflikter og ulike perspektiver. Arbeidet med avhandlingen er forankret i den tverrfaglige forskergruppen Natur i barnelitteratur og -kultur og prosjektet Ecocritical Dialogues in Education.

I avhandlingen undersøker Frøyland hva som kommuniseres om energidilemmaer i et utvalg tekster, og hvordan man kan arbeide utforskende med tekst, med fokus på det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Bærekraftig utvikling er ett av tre tverrfaglige temaer i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Elevene skal forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og de skal forstå og håndtere dilemmaer som kan oppstå ved bruk av teknologi. Innenfor norskfaget skal elevene forstå og håndtere meningsmotsetninger og interessekonflikter gjennom kritisk lesing, deltakelse i dialog, og møter med et mangfold av tekster. Økokritisk, dialogorientert litteraturdidaktikk er en mulig innfallsvinkel til å arbeide med bærekraftig utvikling innenfor norskfaget.

Energidilemmaer i litterære tekster

I en norsk sammenheng er energi et konfliktfylt politikkområde. Konfliktene har sitt utspring i bærekraftdilemmaer. I forbindelse med for eksempel vannkraft, vindkraft og olje står ulike behov og interesser mot hverandre. Det dreier seg blant annet om urfolks rettigheter, miljøvern, klimautslipp og økonomi. I løsningene på disse konfliktene er det ikke mulig å ivareta alle interesser og behov samtidig. I avhandlingen analyserer Frøyland utvalgte dialoger som dreier seg om ulike former for energi- og bærekraftdilemmaer. Analysematerialet er klimaromanene Anna. En fabel om klodens klima og miljø (Gaarder, 2013) og Blå (Lunde, 2017), tegneserieboka Grønne greier: om natur og miljø og sånt (Mathismoen & Jordahl, 2018), og en litteratursamtale mellom tre lærerstudenter.

Dialogiske arbeidsmåter

I avhandlingen argumenterer Frøyland på ulike måter for at det å lære om grunnleggende dilemmaer knyttet til energi og bærekraftig utvikling kan foregå gjennom en dialogisk tilnærming til litterære tekster. For at et dilemma skal bli synliggjort, må ulike perspektiver på en gitt sak løftes fram. Dialog, enten det er en fiktiv dialog i en litterær tekst, eller en faktisk dialog mellom studenter, representerer en mulighet til å få fram ulike stemmer, og belyse ulike sider av en sak. Likevel kan man arbeide på en dialogisk måte også med tekster som ikke løfter fram ulike perspektiver. Det å møte både dialogiske og monologiske tekster i undervisningen, kan være med på å øve opp evnen til kritisk lesning og kritisk tenkning. Dette krever at læreren har en bevisst tilnærming til både tekster og undervisningsmåter.

Personalia


Rikke Frøyland er ansatt som høgskolelektor i norsk ved Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI) ved HVL. Hun underviser i barne- og ungdomslitteratur og litteraturdidaktikk, og er medlem i forskergruppen Natur i barnelitteratur og -kultur (NaChiLitCul).

Frøyland var kandidat ved ph.d.-programmet Studiar av danning og didaktiske praksisar fra 2019 til 2023.

Prøveforelesning

Tid: Fredag 5. desember 2025 kl. 9.00
Sted: Auditorium M005
Tema:  Bærekraftdilemmaer i norsk barne- og ungdomslitteratur fra perioden 2020-2025

Disputas 

Tid: Fredag 5. desember 2025 kl. 10.30
Sted: Auditorium M005
Lenke til strømming: https://hvl.zoom.us/j/65551870707?pwd=G21jv7KcKQOgXtSnaxaztL1Zsybd72.1 (Passcode:991661)

Disputasleder

Prodekan for forskning, Tiri Bergesen Schei.  

Bedømmelseskomite

  • Førsteoppponent: Docent og fil. dr. Camilla Brudin Borg, Göteborgs Universitet, Sverige
  • Andreopponent: Professor Jonas Bakken, Universitetet i Oslo
  • Komitéleder: Førsteamanuensis Ingrid Nestås Mathisen, Høgskulen på Vestlandet

Veiledere

  • Professor Nina Goga ved Høgskulen på Vestlandet
  • Professor Lykke Guanio-Uluru ved Høgskulen på Vestlandet