Vil løfte fram de unges stemmer

Hvordan kan vi skape politisk engasjement blant ungdommer? I Erasmus-prosjektet «Using Theatre to make Politics» bruker HVL-forskere kreative metoder til å skape demokratisk medborgerskap.

Til sammen er det seks europeiske land som deltar i Erasmus Key Action 3 prosjektet som hadde oppstart i fjor og går ut 2020. Ved siden av Norge deltar Romania, Ungarn, Polen, Portugal og Hellas. Målet med prosjektet er å bidra til kompetanseheving i ikke-formelle metoder for ungdomssektoren og å øke deltakelse av ungdomsgruppen i demokratiske prosesser og politikkutforming.

– Alle deltakerland jobber med forskjellige prosjekter, men får opplæring i og prøver ut samme metodikken, forteller Tuba Ardic, stipendiat ved Institutt for samfunnsvitenskap i Sogndal. Målet i vårt prosjekt er å skape demokratisk medborgerskap i vårt distrikt. Vi ønsker å involvere ungdommer og skape politisk engasjement blant dem. Hvorfor har de lyst å bo i byene? Hva er viktig for ungdommer i Sogn og Fjordane, hva er de opptatt av? Vi ønsker å få fram drømmene deres.

I mai deltok Ardic på en workshop i Madeira der prosjektdeltakere fra alle land fikk opplæring i metodikken «legislative theatre». – Dette er en interaktiv teaterform der publikumet blir involvert og deltar i selve forestillingen. Under forestillingen gir du rom for refleksjon og diskusjon, og du kan finne løsninger i fellesskap, sier Ardic.

Seks europeiske land deltar i Erasmus-prosjektet som går ut 2020.

HVL-forskerne i Sogndal har planlagt fem teaterforestillinger i høst der både elever fra videregående skoler i distriktet og HVL sine førsteårsstudenter fra noen aktuelle utdanninger er invitert. Ved siden av de rundt 250 ungdommer skal også advokater, lokalpolitikere og ungdomsarbeidere ta del i prosjektet. Både i startfasen, med utforming av ideer til tematikker teaterprosjektet skal ta opp, og med å formulere forslag til reformendringer for bedre medbestemmelse av unge.

Høgskolelektor Irina Pavlova underviser i ungdomssosiologi på Institutt for samfunnsvitenskap og jobber sammen med Ardic i prosjektet. Hun forteller at studenter ikke bare er med under forestillingene, men at noen også er en del av prosjektgruppen. – Vi har en sosiologistudent som skal ha praksisperioden sin i prosjektet. I tillegg kan vi tenke oss å involvere andreårsstudenter på sosiologi i gjennomføringen av forestillingene. Å involvere studenter i forskningsprosjekter skaper både et livlig student- og utdanningsmiljø og gjør studiene mer attraktive.

Jobben med å utvikle teaterstykket begynner i september. – Vi har planlagt å sette sammen en ekspertgruppe fra nærregionen som jobber med eller for unge og vil invitere disse til et møte der vi kan diskutere ideer til tematikker vi bør ta opp i prosjektet, sier Pavlova.

– Kanskje det fins andre fagmiljø som er interessert i prosjektet, vil vite mer om metodikken eller kan tenke seg et samarbeid, da er det bare å ta kontakt med oss, sier Tuba Ardic.

Førstelektor
Handelshøgskulen HVL