Our NEIGHborhood

Our NEIGHborhood - BelOnging and cultuRal Sustainability (NEIGHBORS)

Formål og mål med nettverksprosjektet

  • å fremme praksis innen bærekraftig utvikling i barnehagen (ECEfS), med særlig fokus på tilhørighet som kulturell bærekraft

  • å styrke tverrkulturelt samarbeid

  • å utforske bruk av digital kommunikasjon for tverrkulturelt samarbeid

  • å dele eksempler fra barnehagepraksis som fremmer tilhørighet som kulturell bærekraft

Deltakere

Alle deltakende barnehager og universiteter

Teoretiske perspektiver

Effekt (Impact)

  • Barns medvirkning i å gi uttrykk for hvordan fellesrommet/lekerommet bør utformes (Norge)

  • Barn og ansatte sender forslag til lokale myndigheter om å sette av et område i parken til kjæledyr, spesielt hunder (barnas initiativ)

  • Invitasjon som hovedinnledere for å presentere prosjektet 

Publikasjoner og formidling

  • Hu, A. (2024). The workshop as a research methodology: Lessons learned from workshops utilized as a participatory research method. In L. T. Grindheim, J. S. Borgen, & Å Birkeland (eds).  Metodetilnærminger og prosessuelle design i barnehageforskning (pp.120-133). Universitetsforlaget  Metodetilnærminger og prosessuelle design i barnehageforskning | Bøker
  • Hu, A. & Birkeland, Å. (2024). Digitalizing Internationalization for Cross-Cultural Collaboration in Early Childhood Education during COVID-19 Crisis: Lessons Learned from the UTFORSK Project. In M. Fleer, G. Fragkiadaki, E. E. Ødegaard,  K. Rai, & A. R. Sadownik. (eds). Cultural-historical Digital Methodology in Early Childhood Settings: In Times of Change, Innovation and Resilience. (pp.287-295). Springer
  • Hu, A., Birkeland, Å., & Barnung, T. (2023). Utforsking av nabolaget skaper tilhørighet. Barnehagefolk BF2 2023.
  • Birkeland, Å.; Grindheim, L.T. (2021).  Exploring Military Artefacts in Early Childhood Education: Conflicting Perspectives on Cultural Sustainability, Belonging and Protection. Sustainability 13(5), https://doi.org/10.3390/su13052587
  • Hu, A. & Ødemotland, S. (2021). Fostering cultural sustainability in early childhood education (ECE) through neighbourhood projects. Sustainability,13(9),  https://doi.org/10.3390/su13095203