Posttranslasjonell regulering av diabetes-assosierte proteiner og effekt på proteinfunksjon

Kan en ukjent affære mellom to proteiner bidra til nye behandlingsmål av diabetes?

Et enzym (glukokinase) sentralt i sensing av glukose i de insulin-produserende beta-cellene i bukspyttkjertelen har lenge vært ansett som et attraktivt behandlingsmål for type 2 diabetes.

Vi har funnet en hittil ukjent regulering av glukokinasen via et annet naturlig protein i kroppen, SUMO (Small Ubiquitin-like MOdifyer), som påvirker glukokinasens aktivitet og stabilitet.

I vår forskning har vi også funnet at denne reguleringen også påvirker glukokinase enzymets transport til kjernen i insulin-produserende celler. En annen viktig faktor i normal insulin-utskillelse og involvert i diabetes er transkripsjonsfaktoren HNF1A. Forskningsgruppen har også vist at denne lar seg regulere av SUMO, som påvirker aktiviteten og lokaliseringen av HNF1A i cellen.

Hvilken rolle SUMOylering har glukokinase og HNF1A for utvikling av diabetes hos pasienter, er en uløst problemstilling som gruppen fokuserer videre på.

Forskningsomtale

Institutt for sikkerheit, kjemi- og bioingeniørfag

Samarbeidspartnere ved Joslin Diabetes Institute, Harvard Medical School, og Lund Universitet.