Kva er god KI-støtta undervisning?

KI-støtta undervisning kan variere mykje. Her finn du nokre gode råd om korleis du kan ta i bruk KI i undervisninga.

A) Forståelse, kritisk tenkning og å holde seg informert om KI

Som underviser er det avgjørende å være konstant oppmerksom på følgende aspekter når man bruker kunstig intelligens (KI) i undervisningen:

1. Forstå hvordan generativ KI fungerer

  • Gjenkjenn at KI, som store språkmodeller (Large Language Model, LLM), fungerer ved å analysere store datasett for å generere nytt innhold. Den identifiserer mønstre i disse dataene for å produsere resultater som ligner på treningsmaterialet.
  • Husk at KI ikke 'forstår' innhold på samme måte som mennesker, men opererer gjennom mønstergjenkjenning og prediktiv modellering.

2. Vær oppmerksom på data-bias i KI

  • Forstå at resultatene fra KI kan gjenspeile skjevheter som finnes i treningsdataene. Dette kan inkludere kulturelle, kjønnsrelaterte eller ideologiske skjevheter.
  • Det er viktig å integrere denne forståelsen i undervisningen din, slik at du sikrer en kritisk og informert tilnærming til KI-generert innhold.

3. Gjenkjenn og adresser KI-hallusinasjoner

  • Vær klar over at KI noen ganger kan generere 'hallusinasjoner', eller resultater som er faktisk feilaktige eller meningsløse, på grunn av sin prediktive natur.
  • Verifiser alltid nøyaktigheten av KI-generert innhold før du bruker det i undervisningssammenhenger.

4. Fremme kritisk tenkning og faktasjekking

  • Oppmuntre studenter til å kritisk evaluere og faktasjekke KI-generert innhold. Skap et læringsmiljø der analytisk tenkning og spørsmål blir verdsatt.

5. Hold deg informert om KI-utviklinger

  • Oppdater kunnskapen din om KI-fremgang. Dette hjelper deg med å tilpasse undervisningsmetodene for å effektivt utnytte de nyeste KI-teknologiene.

B) Etisk integrasjon av kunstig intelligens og progressive vurderingspraksiser

Hvis man tar i bruk kunstig intelligens (KI) i utdanning, er det avgjørende å nærme seg det med en etisk og kritisk tankegang. Denne delen beskriver underviseres ansvar når de bruker KI, og sikrer at våre praksiser ikke bare støtter læring, men også opprettholder etiske standarder.

1. Oppmuntre til bruk av KI og tilpasse vurderingsformater

  • Ta i bruk KI som et læringsverktøy: Vi oppfordrer til systematisk å teste ut KI i undervisningen. Motiver studentene til å bruke det som supplement til egen læring og kritisk tenkning. 

2. Sikre like læringsmuligheter for alle studenter

  • Like tilgang for alle studenter: Sørg for at alle studenter har samme mulighet til å få tilgang til og lære fra KI-verktøy hvis de er en obligatorisk del av undervisningen. Likeverdig tilgang er avgjørende for å unngå digitale skiller i læringsopplevelsen blant studentene.

3. Etisk bruk av KI og undervisers ansvar

  • Vær bevisst på etikk i KI: Som underviser må du være oppmerksom på og håndtere etiske spørsmål som dataintegritet, samtykke, opphavsrett og KI-bias. Hvordan KI brukes i klasserommet ditt reflekterer ditt engasjement for disse etiske standardene.
  • Ta ansvar for bruk av KI: Det er essensielt å ha en god forståelse av hvordan KI fungerer og dets begrensninger.

4. Utvikling av eksamens- og vurderingsstrategier

  • Revider tilnærminger til studentevaluering og vurdering. Tilpass vurderingsmetodene dine til:
    • Vurderinger i miljøer som ikke tillater bruk av KI-verktøy, som skoleeksamener og muntlige vurderinger.
    • Vurderinger i miljøer som tillater bruk av KI-verktøy og eksplisitt anerkjenner at studenter samarbeider med KI, slik at læringsresultater vurderes med dette i betraktning.
  • Oppdater vurderingsmetodene jevnlig: Med muligheten for bruk av KI-verktøy er det anbefalt å kontinuerlig utvikle hvordan man tester og vurderer studentenes læring.

C) Forbedring av undervisning og læring med KI

Bruk av kunstig intelligens (KI) innen utdanning handler ikke bare om å holde tritt med teknologien – det kan også handle om å forbedre undervisnings- og læringsopplevelsen på meningsfulle måter. Her er noen tiltak du kan vurdere:

1. Integrering av KI i pensum

  • Inkludering av KI som en læringsforbedring: Bruk KI for å gi dybde til undervisningen din. Dette kan bety å bruke KI for personlig tilpassede læringsopplevelser eller som et verktøy for å automatisere visse oppgaver, slik at du får mer tid til å fasilitere studentenes engasjement.
  • KI som tema i undervisningen: Vurder å inkludere KI som et tema i faget ditt, hvis hensiktsmessig. Dette hjelper studentene med å forstå teknologien de bruker og dens implikasjoner i den større verden.

2. Samarbeidslæring med KI

  • Fremme samarbeid med KI: Vurder prosjekter der KI er en del av gruppearbeidet. Dette hjelper ikke bare studentene med å lære å bruke KI konstruktivt, men lærer dem også verdien av samarbeid i en teknologisk setting.
  • Diskusjon og kritisk analyse: Legg til rette for kritiske diskusjoner om KI-resultater (tekst eller bilder generert av KI). Utforsk kritisk hvordan KI påvirker ditt fagområde. Dette fremmer kritisk tenkning om teknologiens rolle også i samfunnet og hvordan KI påvirker fag.

D) Støtte, tilgjengelighet og inkludering i bruk av kunstig intelligens (KI)

For at KI skal bli vellykket integrert i utdanning, er det viktig å tilby tilstrekkelig støtte, muligheter for å utvikle KI-kompetanse og sikre at KI-verktøy er tilgjengelige og inkluderende. Her er noen tiltak som kan vurderes:

1. Tilby støtte og ressurser

  • Teknisk og pedagogisk støtte: Sørg for at det finnes ressurser tilgjengelig både for deg og studentene dine, slik at dere kan lære om og bruke KI effektivt. HVL tilbyr opplæring og brukerstøtte når det gjelder KI.
  • Kontinuerlig læring og utvikling: Hold deg engasjert i faglig utvikling for å holde dine ferdigheter og kunnskap om KI oppdatert.

2. Sikre tilgjengelighet og inkludering

  • Gjør KI-verktøy tilgjengelige: Sørg for at alle studenter, uavhengig av deres tekniske ferdigheter eller bakgrunn, har tilgang til KI-verktøy som HVL tilbyr. Dette bidrar til å forhindre en digital kløft i klasserommet.
  • Inkludering i KI: Vær oppmerksom på de ulike behovene til studentene dine. Bruken av KI bør støtte læringsprosessen for alle, ikke skape barrierer.
  • Begrensninger og skjevheter i KI: Vær oppmerksom på innebygde skjevheter i KI-verktøy. Legg til rette for kritisk undersøkelse av disse skjevhetene og hva som inkluderes i KI-genererte resultater.