Tilhørighet – Å skape felleskap i barnehagen

Hovedforedrag ved Barnehageforskningskonferanse 2020

Barnehagen er en samfunnsinstitusjon og en plass for felleskap og mangfold. Barn kommer til barnehagen med ulike sosiale, kulturelle, religiøse og/eller språklige bakgrunner, erfaringer og forståelser. I møte med andre og med bakgrunn i ulike erfaringer og interesser utvikler barn og voksne tilhørighet til ulike fellesskap, de utvikler ulike identiteter og erfaringer med «vi» og «dem». Disse fellesskapene er forbundet med ulike opplevelser av tilhørighet og inkludering, men også opplevelser av utenforskap og ekskludering.
At barn har rett til å oppleve tilhørighet med kamerater og voksne i barnehagen uavhengig av deres bakgrunn, erfaring og kompetanse kan virke selvklart, men hvordan ser det ut i dagens barnehage? Hvordan skapes tilhørighet i barnehagen?
I denne presentasjonen utforskes tilhørighet i barnehagen. Tilhørighet forstås med utgangspunkt i to ulike perspektiv: opplevelsen av tilhørighet og hvordan tilhørighet skapes og eller hindres. Prosesser der tilhørighet skapes forstås som politiske prosjekt, der makt og posisjoner ofte bestemmer hvem som er innenfor og hvem som er utenfor ulike fellesskap, og hvem og hva som gir rett til å bestemme grensene. Presentasjonen bygger på et internasjonalt forskningsprosjekt: Politics of belonging: Promoting children’s belonging in educational settings across boarders. Prosjektets målsetting er å utforske prosesser som skaper tilhørighet i ulike pedagogiske miljøer i Finland, Island, Nederland, Norge og Sverige.

Eva Johansson

Eva Johansson er professor i pedagogikk ved Universitetet i Stavanger, Institutt for Barnehagelærerutdanning. Hennes forskning dreier seg om verdipedagogiske spørsmål og demokrati med utgangpunkt i barns og læreres perspektiver. Eva har medvirket i ulike nasjonale og internasjonale studier og har publisert en rekke artikler og bøker innenfor dette området. Eva leder det pågående internasjonale forskningsprosjektet om tilhørighet og mangfold som er støttet av NordForsk: Politics of belonging: Promoting children’s inclusion in educational setting across borders (2018-2020)