
"Policy brief" i praksis
Formidling av barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) til ledelse i Utdannings- og forskningskomiteen ved Stortinget.
Torsdag 4.desember fikk NORBARN og BARNkunne adventsbesøk av politiker Guri Melby. Melby er leder i partiet Venstre og sitter i denne stortingsperioden som første nestleder i Utdannings- og forskningskomiteen.
Forskerskolen NORBARN fikk formidlet informasjon om sine arbeidsrelevante kurs, slik som høstens skyggepraksiskurs og kurs om ansvarlig ledelse i barnehagesektoren. I tillegg snakket vi om vårens store konferanse med tema «Barnehageforskningens rolle i utviklingen av barnehagekunnskap for fremtidens barneliv og arbeidsliv» som er planlagt 8.-10.juni i Trondheim.
I løpet av visitten fikk HVL og BARNkunne presentere mye av den spennende barnehageforskningen som foregår, og Melby fikk høre noen gode eksempler og demonstrasjoner fra Ex.ped-lab i BLU.

Bildet viser NORBARN postdoktor Czarecah Oropilla som demonstrerer Sanselekekassen. Dette er et bærbart verktøysett med sanselige og dialogbaserte spill utviklet for å støtte små barns utforskning av havrelaterte temaer gjennom lek, samtale og generasjonsmøter på tvers. Utviklingen av materialet har mottatt intern støtte fra BARNKUNNE, EX-PED-LAB-prosjektet og PED-BLU, og videreutvikles nå i samarbeid med VIS (Vestlandets Innovasjonsselskap). Arbeidet har sitt utspring i One Ocean Exploration - prosjektet, og er et samarbeid mellom HVL og VilVite.

NORBARN-student Ingrid Skarprud har laget en utstilling med dokumentasjon av studentarbeid, som viser hvordan vi arbeider i skapende praksiser i forming med rom for medverking og utforskning. I Skarprud sin presentasjon formidlet hun hvordan man arbeider med studentinvolvering i barnehagelærerutdanningen. Utstilligen og presentasjonen viste til praksisnære undervisningsformer, med inspirasjon fra praksiser og ulike temaer i barnehagen. Studentene påvirker videre de utforskende undervisningsformene, og er med på å utvikle undervisningspraksiser. Dette igjen blir forsket på av faglærere ved høgskolen.
Melby fikk med mye fin forskningsdokumentasjon, blant annet et eksemplar av boken «ALEX» som er skrevet av NORBARN-studentene Maria Grindheim og Tracy Joyce. Histora om Alex er henta fra feltarbeid og omskrevet til en artig historie om en gutt og vennene hans. De leker, utforsker og er i aktivitet. Episoder fra datamaterialet er omarbeidet med tanke på dialoglesning mellom voksne og barn.
Med på omvisningen var prodekan for utdanning Anne Kristin Rønsen, prodekan for regional utvikling Sigurd Sandvold og prodekan for forskning Tiri B. Schei. I møte med Melby ble det tatt opp problemstillinger som hvordan kan vi rekruttere flere til barnehagelærerprofesjonen og hvordan kan vi skape flere veier inn til barnehagelæreryrket. Videre ble det snakket om hvordan vi kan øke/jevne ut kvaliteten i norske barnehager.
For at forskning skal inspirerer barnehagepersonalet til å ta (videre)utdanning er det svært viktig å utvikle forskningens arbeidsrelevans. I tillegg er det viktig å øke forståelsen blant de som utformer barnehagepolitikken. Dette planlegger NORBARN i sitt kurs ”research litteracy”, så følg med!
Vi takker for muligheten til å formidle barnehageforskning!