NORBARN ph.d.-medlemmer tatt opp i 2025

 

Foto: Noen av medlemmene som ble tatt opp ved forskerskolen NORBARN i 2025.

Lavdim Alihajdaraj

Lavdim Alihajdaraj er ph.d.-kandidat ved Universitetet i Sørøst-Norge. Tittel på hans ph.d.-prosjekt er "Pedagogisk ledelse som profesjonelt kunnskapsområde - en flerlagsstudie i barnehagelærerutdanning og praksisfelt".

Presentasjon av prosjektet

Formålet med forskningsprosjektet er å utvikle en dypere forståelse om pedagogisk ledelse som et profesjons – og arbeidslivsrelevant tema i BLU. Prosjektet har som mål å undersøke hvordan pedagogisk ledelse forstås, formidles, beskrives og erfares av barnehagelærerutdannere (pedagogikklærere og praksislærere), studenter og nyutdannede barnehagelærere/pedagogiske ledere. Dette innebærer å utforske hvilke begreper, praksiser og erfaringer som løftes frem i utdanningskonteksten og hvordan disse henger sammen med praksisfeltets forventninger og utfordringer.  

Dette forskningsprosjektet undersøker hvordan pedagogisk ledelse forstås, formidles og erfares som et profesjons- og arbeidslivsrelevant tema i barnehagelærerutdanningen (BLU) og i yrkespraksis. Prosjektet tar utgangspunkt i at pedagogisk ledelse er et komplekst og relasjonelt fenomen, som formes og forhandles i samspill mellom utdanning, profesjon og praksisfelt. Med dette som utgangspunkt er følgende problemstilling formulert: 
Hvordan forstås og erfares pedagogisk ledelse som et profesjons- og arbeidslivsrelevant tema i barnehagelærerutdanningen og i yrkespraksis, slik det kommer til uttrykk hos barnehagelærerutdannere, studenter og nyutdannede barnehagelærere? 

Henrik Berger

Henrik Berger er ph.d.-kandidat ved Dronning Mauds Minne Høgskole. Tittel på hans ph.d.-prosjekt er "Hvordan påvirker endring av studiepraksis i barnehagelærerutdanningen studentenes frafall og mestringstro?"

Presentasjon av prosjektet

For å styrke praksisrelevans i barnehagelærerutdanningen er det behov for å undersøke hvordan nye og innovative måter å organisere praksisopplæringen på kan bidra til endret profesjonsforståelse, mestringstro og opplevd relevans hos studentene.

Doktorgradsprosjektet er utformet for å sammenligne utfall blant studenter som får en ny form for praksisopplæring mot studenter som følger vanlig opplæring, men også med et bredt mixed metode design som inkluderer både kvantitative og kvalitative data. Formålet er å kunne evaluere om praksis og veiledning i gruppe, samt avslutningsvis en studentdrevet barnehageadopsjon, har en effekt på studentenes mestringstro som fremtidige barnehagelærere og ledere, frafall underveis i utdanningen og økt yrkesdeltakelse som barnehagelærer i påfølgende år etter avsluttet utdanning. Studien vil være hypotesegenererende for videre studier ved at resultatene vil kunne legges til grunn for videre større og kontrollerte studier på forbedret praksisorganisering for barnehagelærerutdanningen.

Studien er en del av prosjektet "Profesjonsrettet praksis med barnehageadopsjon (PRABA)".

Joakim Langfjæran

Joakim Langfjæran er ph.d.-kandidat ved Universitetet i Stavanger. Tittel på hans ph.d.-prosjekt er "Lek i virtuelle verdener"

Presentasjon av prosjektet

Langfjæran sitt doktorgradsprosjektet undersøker hvordan barn i barnehagealder utforsker, leker og skaper mening i virtuelle verdener. Gjennom en kvalitativ, fenomenologisk tilnærming analyseres barns interaksjoner i og utenfor dataspill for å belyse lekens semiotiske og kreative dimensjoner.

Lisa Annika Brandt

Lisa Annika Brandt er ph.d.-kandidat ved Universitetet i Agder. Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er "Børns legekulturelle forhandlinger i aldersblandede børnehaver - en demokratisk arena?"

Presentasjon av prosjektet

Brandt sitt doktorgradsprojektet undersøger relationer og legekultur i aldersblandede børnegrupper (0-6 år) med særlig vægt på børnenes egne perspektiver.

Projektet bygger på et etnografisk inspireret feltarbejde i en aldersblandet kontekst.

Det teoretiske rammeværk er inspireret af nordisk børnekulturforskning, perspektiver på demokrati som relationel livsform samt nyere teorier om relationer og affiniteter.

Caroline Lindegaard Juul

Caroline Lindegaard Juul er ph.d.-kandidat ved Universitetet i Stavanger. Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er ""Det fælles sjove" - om barns oplevelse af og udtryk for sjov og ballade i legefællesskaber"

Presentasjon av prosjektet

Gennem et samskabelsesorienteret studie i børnehaver er formålet i projektet ‘DET FÆLLES SJOVE’ at skabe praksisnær viden om børns oplevelse af og udtryk for sjov og ballade i legefællesskaber fra børnenes perspektiver, og projektet munder ud i forsknings- og formidlingsartikler samt en toolbox til brug i børnehaver.

Melissa Alejandra Ilic

Melissa Alejandra Ilic er ph.d.-kandidat ved Universitetet i Stavanger. Tittel på hennes ph.d.-prosjekt er ""Diversity, inclusion and belonging"

Presentasjon av prosjektet

Ilic prject is part of TALIS Starting Strong 3S. Talis is an international survey on kindergarten leader's and staff's perceptions of everyday life, work environment, and professional development in the kindergarten sector. Main theme: diversity, inclusion and belonging.