I media

Et utvalg av artikler, nyhetssaker og kronikker der BARNkunne-forskere skriver eller uttaler seg.

2021

Barnehage.no (24.06.21): Mat er viktig, barn er viktige, helsen deres er viktig i unge år, Et sunt kosthold handler definitivt om tilstrekkelig ernæring, men også om hyggelige måltider og det å utvikle sunne matvaner som varer hele livet, skriver stipendiat ved BARNkunne, Baizhen Ciren. 

Nettavisen.no (03.05.21): Les intervju med Elin Eriksen Ødegaard i Nettavisens sak: Barna ble født inn i et nedstengt samfunn. Nå begynner de i barnehagen og skal omgås hverandre og nye voksne. 

Rakkestad Avis (20.05.21): Rakkestad Avis skriv om «koronabarna» som begynner i barnehagane til hausten, og siterer gode råd som Elin Eriksen Ødegaard frå HVL tidlegare har gitt i Nettavisen: Hugs at barn er fødde med ulike personlegdommar, og at du må fortelje barnehagepersonalet om kva som gjer barnet ditt trist eller glad. 

Utdanningsnytt.no (27.04.21): "Eg er meir uroleg for bruk av programmet Dei utrulege åra, enn om toåringar får raserianfall," skriv Liv Torunn Grindheim i utdanning.no. 

Forskning.no (21.04.21): I kinesisk barnehage: Dei mest eksemplariske teikningane fekk plass. Les om Åsta Birkeland sitt krysskulturelle studie mellom norske og kinesiske barnehaga. Artikkelen er skriven av Elise Løvereide på Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt på Høgskulen på Vestlandet. 

Altaposten (31.03.21): "Jo senere man får starte i samisk barnehage, jo mer utfordringer vil man ha med å lære seg det avanserte språket" sier Kleemann til Altaposten i deres sak vedrørende ventelister i samiske barnehager 31.03.21. Språkforskeren (UiT og BARNkunne) støtter foreldres bekymring for språkutvikling dersom barna ikke får samisk barnehageplass. Hun forklarer at dersom barna ikke kan nok samisk, så vil de leke på norsk. Dermed vil også språkutviklingen begrenses. Les saken her. (Bak betalignsmur).

Barnehage.no (19.02.21): Kartlegg ikke barnet. Gransk heller deg selv! «Det er hvordan personalet jobber for å oppfylle plikten til et tilrettelagt barnehagetilbud for alle barn, som skaper vilkår for barns læring, utvikling og danning. Dermed er det der hovedfokuset må rettes!» skriver postdoktor i BARNkunne Johanna Birkeland.
 
Barnehage.no (29.01.21): Relanserer tidsskrift: – En bidragsyter til solid kunnskap om barnehager og barndom. Etter en lang pause kommer tidsskriftet Nordisk barnehageforskning med ny utgave - og nye redaktører - før sommeren.
 
Barnehage.no (29.01.21): Forhandlinger om tilhørighet foregår også på småbarnsavdeling - Sidsel Boldermo, forsker ved BARNkunne forteller her i intervju om hvordan små barn forhandler om tilhørighet.
 
 

2020

Utdanningnytt (11.12.20): Innføringen av en skjerpet aktivitetsplikt kan skape en fryktkultur der de ansatte i barnehagen blir redde for å gjøre feil, skriver Ruth Ingrid Skoglund (BARNkunne) og kollegaer fra HVL Modgun Ohm og Randi Moe i et debattinnglegg i Utdanningsnytt i forbindelse med at det innføres ny mobbelov i barnehagen fra nyttår. 
 
Barnehage.no (16.11.20): Hvilke danningsideal kan spores i norske og kinesiske barnehagepraksiser? Dette spørsmålet har BARNkunnes Åsta Birkeland forsøkt å finne svar på i sitt doktorgradsarbeid. Les mer om arbeidet hennes, og hva hun har funnet ut på barnehage.no.
 

Utdanningnytt.no (19.10.20): Debatt: - Er barnehagelærarar gjort usynlege som profesjonsutøvarar? Det er på høg tid at barnehagelæraren vert synleggjort i styringsdokumenta meinar Hege Fimreite.

Forskning.no (22.08.20): Førskoler og barnehager i Norge, USA og Sverige har møtt koronaviruset på svært ulike måter. Norge stengte ned i seks uker. Var det nødvendig? 
 

Sogn avis (17.08.20): Den eine skulesjefen slepp ikkje foreldre inn i klasserommet - den andre seier ja. BARNkunnes Elin Eriksen Ødegaard uttaler seg om barnas forventninger knyttet til en annerledes skolestart.

Sosiologen.no (02.07.20) Sekundære tilpasninger under gjenåpning av barnehager. Essay av Alicja R. Sadownik og Åsta Birkeland.

BT.no (23.06.20) Debatt: - Mye i språkarven legger rasistiske formuleringer i munnen på oss. (Bak betalingsmur)

Barnehage.no (28.05.20): Studie: Stress bidro til dårligere håndtering av konfliktsituasjoner. Sak om studiet When Anger Arises in the Interaction with Children in Kindergartens – The Staff’s Reactions to Children’s Resistance av Ruth Ingrid Skoglund og Ingvild Åmot.

BT.no (15.05.20): Debatt: – Derfor funker uteundervisning. Gjennom kreativ og nysgjerrig lek i naturen, vil barn få bedre mestringsfølelse. (Bak betalingsmur.)

Barnehage.no (15.05.2020) Kan samarbeid mellom barnehage og forskere gjøre kvaliteten bedre? I forskingsprosjektet «Barnehagelærer som medforsker» skal barnehagelærere og forskere sammen forsøke å finne nye praksiser for å utvikle kvaliteten i barnehagene.

Barnehage.no (11.05.20): Barns beste som grunnleggende hensyn i koronaens tid. En kronikk om full bemanning i hele barnehagens åpningstid. BARNkunnes Elin Eriksen Ødegaard skriver her sammen med styrerne Elin Mari Vik (Kidsa Ladegården barnehage) og Linda Santorv (Sjøsprøyten barnehage).

Forskning.no (04.05.20): Hva gjør de ansatte i barnehagen når de blir sinte på barna? Les intervju med Ruth Ingrid Skoglund, basert på artikkelen hun og Ingvild Åmot nylig publiserte i Scandinavian Journal of Educational Research: When Anger Arises in the Interaction with Children in Kindergarten - The Staff’s reaction to Children’s Resistance. 

Barnehage.no (23.04.20): – Vi må ikke glemme pedagogikken i alt fokuset på smittevern. Barnkunnes leder uttaler seg om pandemipedagogikk.

Bt.no (April 2020): Hjemme med barnehagebarn? Dette er ekspertenes råd. BARNkunnes forsker Alicja Sadownik og BARNkunnes leder Elin Eriksen Ødegård uttaler seg. (Bak betalingsmur)

Barnehage.no (24.01.20): – Forventer ikke at hun blir en anonym kunnskapsminister. Elin Eriksen Ødegård uttaler seg om Trine Skei Grande som ny kunnskapsminister.

2019

Altaposten (20.09.20): - Kanskje er søppelbilen med på å øke interessen for samisk språk, skriver kronikkforfatter og BARNkunnes Carola Kleemann. 

Bt.no (09.08.19) Debatt: – Barnehager må ha «blautadrit» og maur, ikke mer plast. (bak betalinsmur)

2018

Barnehage.no (15. 10 2020): Har samarbeidet om barnehage i 15 år - mener Norge og Kina har noe å lære av hverandre. - Fredag var Birkeland til stede da kong Harald og dronning Sonja besøkte en barnehage i Dunhuang i Kina. Forskjellene fra norske barnehager er betydelige

Khrono.no (01.07.19): Ekstern finansiering er forskningens nye fantasifigur - Les Alicja Sadownik og Svein- Erling Greiner sine refleksjoner rundt hvordan søknadsprosessen for eksterne forskningsmidler lager fantasier for som er destruktive for oss.

Hvl.no (25.04.18): Åsta Birkeland hedret av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø. Nybø brukte HVLs samarbeid innen barnehagelærerutdanning som ett av sine eksempler på hva som kjennetegner et velfungerende utdannings- og forskningssamarbeid mellom Norge og Kina.

Forskning.no (27. 04.18): Åsta Birkeland fikk æresprofessorat i Kina - Førstelektor ved Høgskulen på Vestlandet, Åsta Birkeland, har fått et æresprofessorat ved Bejing Institute of Education.