BARNkunne er et forskningssenter for barnehageforskning, som finner problemer og løsninger som er relevante for barnehagesektoren og lærerutdanningen. Forskningen skal være til beste for barn, familier og barnehager, og bidra til en mer rettferdig og bærekraftig fremtid for barna våre.
Barnehageforskning – forskning på og for barnehager
Senteret driver forskning av høy kvalitet, og samarbeider med ulike generasjoner, sektorer, disipliner, institusjoner, land, og organisasjoner. Samskaping, innovasjon og deling kjennetegner aktiviteten ved senteret, som oversetter kunnskap til barn og voksne gjennom å utvikle varierte og tilpassete ressurser.
Barnehageforskningen reflekterer økologiske, økonomiske, kulturelle, sosiale og systemiske aspekter ved barns liv og rettigheter, og forskerne utforsker betydningen av tid, sted, relasjon og menatalitet.
I år var det BARNkunne sin tur til å vere vertskap og nærare 300 frå barnehagefeltet var samla for å sette søkelys på samskaping og forskingsbasert pedagogisk innovasjon i barnehagesektoren.
Det er med stor glede at BARNkunne kunngjør publiseringen av sin årsrapport for 2023. Denne rapporten, som presenteres i et nytt format, gir en omfattende oversikt over senterets arbeid og fremgang gjennom året.
I ein 33 minutt lang dokumentarfilm møter vi barnehagebarn i Øygarden som får vera med og utforska livet både under og over vassflata. Filmen frå Knappskog barnehage i regi av BARNkunne og Medielab (HVL) vann prisen i sterk konkurranse med 27 andre kandidatar frå heile verda på Tromsø Educational Film Festival den 15. mars.
BARNkunne har bidratt til en ny dokumentar, "Til månen på 1-2-3". Filmen tar barnets perspektiv under overgangen til barnehagen og gir et unikt innblikk i barnas verden og deres kamp for å bli sett, hørt og anerkjent av både foreldre og ansatte i Norge og Danmark.
BARNkunne har publisert rapport fra den norske delen av et internasjonalt pilotprosjekt som utforsker barnehagers arbeid med vannkilder. Med fokus på spørsmål som "Hvor kommer vannet fra der du bor?" og "Hva betyr vannet for barn og nærmiljø?", har barnehager i Tanzania, New Zealand og Norge deltatt i prosjektet over en lengre periode.
Hvordan vil vårt engasjement og samarbeid med barn, personalet og kunstnere, kunne berike barnehagepedagogikken? I tre år har forskere ved BARNkunne studert dette.
Bergen byråd sitt utvalg for barnehage, skole og idrett, med fagdirektører og administrativ stab tok initiativ til å besøke HVL og BARNkunne. Møtet bidro til å bygge broer mellom politikk og forskning i barnehagesektoren.
I 2023 etablerte BARNkunne såkorns- og forsterkninsmidlar som tilsette og masterstudentar kan søke på. Midlane skal stimulere til lagmentalitet, engasjement, aktiv forsking og til vidare styrking av kvalitet i barnehageforskinga. No er det opent for å søke såkornsmidlar for 2024.
Fredag 15. mars var det stor jubel i Tromsø da Medielab og BARNkunne vant filmprisen for beste utdanningsfilm. Filmen er et viktig bidrag mot målet om å skape forskning og aktiviteter for en mer bærekraftig fremtid for barn.
For at samfunnet skal nå bærekraftsmålene, må vi rette søkelyset på samfunnsutfordringer. Dette bidrar barnehageforskningen til. Forskere ved BARNkunne står bak en ny jubileumsbok bidrar til kunnskapsutvikling om utdanning for bærekraft.
Representanter fra Kunnskapsdepartementet fikk innsikt i en mangfoldig og kvalitetsrik forskning, presentert av forskere ved FLKI og BARNkunne - Senter for barnehageforskning. KD var svært tilfredse med dagen som var god omdømmebygging for HVL.
Sjømannsbyen barnehage i Romsa har fått et unikt utemiljø som består av to ruvende lekeinstallasjoner. Uteområdet har fått navnet Gárbbis, og gjenspeiler kultur- og naturlandskapet i Tromsøområdet med klare referanser til samisk kystkultur.
Et nytt prosjekt PRO-DIALOG innvilget innen NFR sin helse utlysning for «Samarbeidsprosjekter for bærekraftig forebygging, behandling og tjenester i kommunene"
I samarbeid med verdensorganisasjonen OMEP, har forskere ved BARNkunne gjennomført den norske delen av prosjektet Wash From The Start – Children’s Access to Water.
Forskningsprosjektet «Playing Transitions» er finansiert av Danmarks Frie Forskningsfond. Her skal forskere fra BARNkunne, sammen med forskere og designere fra Designskolen Kolding, Monash University, m.fl. arbeide for å sikre de eldste barna tilgang til lekefellesskap, lekeaktiviteter og tilhørighet ved overgang til skolen.
Senter for barnehageforskning har hatt fem gode år. Fra august har BARNkunne fått ny struktur og organisering. Det er brukt god tid på omorgansieringen, og det har vært fokus på involvering i prosessen.
Prisen er gitt for fremragende vitenskapelig videopublisering og ble publisert i spesialnummeret til Urban Filmmaking. Artikkelen har tittelen Noncompliant Learning: Diffracting SpaceTimes, Intra-active Ropes, and a Museum’s Roping into the City through a Curious Child.