Illustrasjon, Senter for barnkunne, HVL.

Om BARNkunne

BARNkunne [KINDknow] er et forskningssenter for barnehagerelevant forskning ved Høgskulen på Vestlandet finansiert av Norges Forskningsråd (2018-2028). Vi styrker forskning, praksis og initiativer til beste for barn, familier og barnehager. BARNkunne ledes etter verdier som fremmer en bærekraftig fremtid for kultur og natur.

Video om BARNkunne

BARNkunnes kjerneverdier:

Fremragende forskning: Senteret driver forskning av høy kvalitet og bruker modig lederskap for å utvikle teorier, metoder, praksisutviklende tilnærminger, narrativ kunnskap og evidensbasert kunnskap.

Bærekraft: Forskningsdesignene reflekterer økologiske, økonomiske, kulturelle, sosiale og systemiske aspekter ved barns liv og deres rettigheter. Forskerne opprettholder lek og utforskning, vekst, helse og formativ utvikling av barn, ansatte og familier gjennom å generere kunnskap.

Glokalitet: Senteret samarbeider med ulike generasjoner, sektorer, disipliner, institusjoner, land, og organisasjoner. Forskerne sikrer mangfold og representasjon fra mange lokaliteter og inkluderer urfolksperspektiver når det er hensiktsmessig. Senteret utforsker betydninger av tid, sted, relasjon og menatalitet.

Samskaping, innovasjon og deling: Forskningsdesign kjennetegnes ved samskapingog innovasjon for å finne problemer og løsninger som er relevante for barnehagesektoren og lærerutdanningen. Senteret oversetter kunnskap til barn og voksne gjennom å utvikle varierte og tilpassete ressurser.

BARNkunne sin strategi for 2023-2030 finner du i denne lenken

bilde av Elin Eriksen Ødegaard

Elin Eriksen Ødegaard

Forskningsleder ved BARNkunne

Den nordiske barnehagemodellen

Vi er forankret i en barnehageforskningstradisjon som ofte er omtalt som den nordiske barnehagemodellen. Dette er en tradisjon som verdsetter barns lek både i institusjonens lokaler og i lokalmiljøers storby, mindre lokalsamfunn og mer naturlige landskaper og som byr på et variert innhold. I denne tradisjonen tar barnehagelæreren i bruk medvirkende og utforskende arbeidsmåter for å bidra til barns utvikling, læring og danning.

Økologi og samfunn

Men vi tar også inn over oss at den nordiske barnehagetradisjonen kommer til kort når det gjelder de samfunns- og økologiske utfordringer vi ser i dag. Lek, læring og danning er ikke verdifrie praksiser uten maktrelasjoner og usikkerhet. Derfor vil vi utvikle ny kunnskap og nye praksiser som tar med flere av de utfordringer som barn, deres familier og barnehagepersonalet står i. Like viktig er det også å fremheve eksistrende og historiske praksiser som kan inspirere ansatte i barnehager, barnehageeiere, ledere og barnehagelærerutdanninger  til å forsette og videreutvikle god praksis. 

Barnehagens innhold, aktivitet og vilkår for praksis

Senteret videreutvikler et integrert forskningsområde der både barnehagens innhold, indre liv og aktivitet, vilkår for praksis studeres og utvikles. Senteret studerer danning som kulturell tradisjon, personlig erfaring, gjensidige endringsprosesser og ledelse. Aktivitet, utforsking, identitetsutforming, agentskap og meningsskaping, er ulike innganger til å forstå mer om hvordan mennesker formes og gjennom deltakelse endrer sin praksis. Danning og didaktiske praksiser i barnehage og lærerutdanning ses som holistiske, sammensatte og foranderlige praksiser.

Forskningssenteret arbeider med å samle, beskrive, analysere og endre praksiser med mål om å kunne fremskape ny kunnskap og praksis for alle barn med aksept for kulturell ulikhet, men med mål om mer sosial og kulturell rettferd. 

Hovedområder for forskningens innhold og endringsarbeid

  • Historiske, nåtidige og fremtidige vilkår for danning og bærekraftige pedagogiske praksiser i barnehage
  • Barn og barnehagelærere som deltakere og utforskere i barnehagen – like og ulike vilkår
  • Lokale og internasjonale vilkår for allmennpedagogisk, didaktisk og økologisk bærekraftige praksiser
  • Utvikle nye praksiser og arbeidsformer som ivaretar ulike perspektiver, både humane, ikke humane, flerfaglige, historiske og framtidige
  • Ledelse, utdanning og kompetanseutvikling for mer sosial rettferdighet og økologisk bærekraftighet i barnehagesektoren
  • Hvordan man skal kunne forske på måter som bidrar til en etisk bærekraftig framtid

Perspektiv og metode

Senteret arbeider i tråd med FNs agenda for bærekraftige fremtider (Agenda 2030) og FNs barnekonvensjon, som gir barn rett til å medvirke i eget liv. Det innebærer at vi legger vekt på at vår forskning skal bidra til inkluderende, sosialt rettferdige og gode barnehager. 

Forskningen skal bidra til barnehagerelevante analyser som kan informere ulike aktører i barnehagesektoren lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt, og styrke barn, deres familier og de ansatte som arbeider i barnehagen. Dannings- og deltakerorienterte endringsperspektiver er gjennomgående i forskningstilnærmingene og i temaene det forskes på. 

Nasjonalt og internasjonalt samarbeid

BARNkunne ble etablert som forskningssenteret med støtte fra Forskningsrådet i 2018 og har siden blitt etablert som etablert et aktivt senter for barnehageforskning. Dette har skjedd i tett samarbeid med partnere ved UiT-Norges arktiske universitet, Universitetet i Stavanger og med kommuner i Norge. Vi samarbeider tett med partnere og miljøer internasjonalt i de Norden, samt i flere land i Europa, samt Australia og Kina. Vi vektlegger at våre prosjekter skal være praksisnære, ta hensyn til nåtidige samfunnsutfordringer, samt ha en bærekraftsprofil. Vi utvikler kompetanse på visuell og multimodal kommunikasjon for å imøtekomme og overkomme språkbarrierer i samarbeid og formidling.

I 2021 samler senteret 14 stipendiater, 2 postdoktor stillinger og en rekke aktive seniorforskere. Vi rekrutterer nye forskere, konsoliderer barnehageforskningsmiljøer på en nylig fusjonert institusjon (HVL) og styrker forbindelser mellom partnerne. Forskere ved BARNkunne deltar aktivt inn i HVLs doktorgradsprogram `Danning og didaktiske praksiser´. BARNkunne samarbeider med Filiorum ved UiS om årlige barnehagekonferanser og om konferanser for ph.d-studenter. Fra 2021 samarbeider BARNkunne med UiS og OsloMet om å videreutvikle og drifte Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning. 

For å styrke forskningen har BARNkunne knyttet til seg meritterte internasjonale forskere (professor II og gjesteforskere). Sentralt i arbeidet har vært å skape et tett og stimulerende forskningsmiljø på tvers av store geografiske avstander, mye ved hjelp av digitalisering.

Slik er BARNkunne organisert

Senter for barnehageforskning har hatt fem gode år. Fra august 2023 har BARNkunne fått ny struktur og organisering. Det er brukt god tid på omorgansieringen, og det har vært fokus på involvering i prosessen.

Nytt lederteam

For den andre femårsperioden ledes BARNkunne etter en teammodell med følgende lederteam:

Organisasjonsmodell

Visuell fremstilling av hvordan tre tema overlapper hverandre, samt hvilke prosjekter som inngår i hvert tema.

Årsrapporter

BARNkunne i tall

barnkunne-i-tall-image.png