Organisering av BARNkunne
BARNkunne åpnet i august 2018 med finansiell støtte fra Norges Forskningsråd. Forskningsenteret drives som et prosjekt i perioden 2018-2028 med den engelske prosjekttittelen: Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures (KINDknow).
Prosjektet ble bevilget 25 millioner fra FINNUT programmet i 2018 og deretter ble innvilget ytterlige 25 millioner for forlenget prosjekt perioder. BARNkunne er ett av to slike strategiske forskningssentre i Norge.
- Senteret ledes faglig av professor Elin Eriksen Ødegaard
- Koordinator: Olga Shangina Williams
Senteret har et styre, et vitenskapelig råd (internasjonale spesialister) og et brukerråd (flerstemmig sammensatt).
Styret
- Styreleder: Christine Øye, prorektor for forskning, HVL
- Jon Håkon Schultz, Professor UiT- Norges arktiske universitet
- Janne Christofersen, Bergen kommune
- Bjarte Håvik, seniorrådgiver ved avdeling for forskning, internasjonalisering og innovasjon
- Sekretær: Elin Eriksen Ødegaard, Senterleder
Møterett:
- Anita Nordseth, prosjektøkonom
- Prosjektkoordinator: Olga Shangina Williams
- Ledergruppe: Aihua Hu, Zacharias Andreadakis, Alicja Reanata Sadownik
- Partner UiT- Det arktiske universitetet: Veronica Bergan
Stipendiater og post.doc-stillinger
I 2020 arbeider det 16 stipendiater og to postdoc-stillinger ved senteret. Dette inkluderer 12 ph.d-stillinger fra Høgskulen på Vestlandet, en ph. d fra Universitetet i Stavanger og to ph.d fra UiT- norges arktiske universitet og 1 offentlig ph.d. fra Bergen kommune. De to post.doc-stillingene er virksomme; en ved UiT og en ved HVL.
Per år 2024 har vi fire postdoc stillinger og 14 ph.d-stillinger.
Dessuten får noen kjerneforskere ekstra FoU-ressurser fra Norges Forskningsråd. Disse forskerne utgjør grunnstammen for forskning i senteret. Av disse forskerne er det i dag til sammen fem forskere med professorkompetanse og to med dosentkompetanse.
To av førsteamanuensene i senteret har fått tildelt et toårig professorkvalifiseringsstipend fra HVL. Senteret har også fire ‘professor II’ som er knyttet til senteret med ulike oppgaver. Flere forskere, studenter, forskningsassistenter og samarbeidspartnere er involvert i forskningsoppgaver gjennom forskergrupper og arbeidspakker.
Forskerne ved senteret er involvert i relevant utdanning, både i barnehagelærerutdanningene ved HVL, UiT og UiS, ved masterutdanningen i ‘Barnehagekunnskap’, i etter- og videreutdanning (Rekomp, m.m.) og i doktorgradsutdanningen ‘Danning og didaktiske praksiser’ ved HVL.
Flere av kjerneforskerne arbeider tett med internasjonale samarbeidspartnere; Manchester Metropolitan University, University of Gothenburg, East China Normal University og Beijing Normal University og andre partnere. Kinasamarbeidet involverer både forskning og utdanning.