
Kunstig intelligens i barnehagefeltet
BARNkunne KINDknow Research Center har de siste årene økt innsatsen for å integrere kunstig intelligens (KI) i barnehagesektoren. Gjennom tverrfaglig forskning, kompetanseutvikling og tett samarbeid med praksisfeltet bygger senteret KI-kompetanse hos ansatte, barn og foresatte, og utvikler banebrytende kunnskap om KI sin rolle i tidlig barndoms utdanning og omsorg (ECEC).
Satsingen omfatter
- Utvikling av forskningsbaserte retningslinjer for etisk og pedagogisk bruk av KI i barnehager.
- Kompetanseprogram for barnehagelærere som kombinerer prompt‑design, kritisk KI‑forståelse og kreativ bruk av generative modeller.
- Pilotprosjekter som utforsker KI‑dannelse (AI literacy) og nødvendige kompetanser i barnehagen.
- Samarbeid med internasjonale partnere for å sikre at norske barnehager ligger i forkant av KI‑utviklingen.
Pågående og kommende initiativer
- KI‑agenter for barnehagemiljøet (AI agents for ECEC) – forsker på dialogbaserte assistenter som støtter lek, læring og omsorg.
- KI og kreativitet i barnehagen (AI and Creativity for ECEC) – undersøker hvordan generative verktøy kan fremme barns skaperglede og medskaping.
- Senteret gratulerer alle forskere og samarbeidspartnere med den siste publikasjonsrekken og ser frem til flere bidrag som styrker feltet.
Siste publikasjoner
Andreadakis, Z., & Grindheim, M. (2025, 19. juni). Generative AI goes to preschool: Unpacking the challenges and opportunities in early childhood education since 2023 [Preprint]. OSF. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/NU7G8
Andreadakis, Z., Papadakis, S., Xatzigianni, M., & Dardanou, M. (2025). The AI‑Ready Educator: Prompt Engineering for Early Childhood Education and Care (v1 – Forthcoming preprint, metadata only). Zenodo.
Andreadakis, Z. (2025). Teaching with AI Personas: Designing for Co‑CreAItivity in ECEC (preprint, abstract og metadata). Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.15697519
Sadownik, A. R., & Andreadakis, Z. (2025). Pedagogical values interacting with AI image generator. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.15697559