Forskningsområde 11: BarnTek - Barnehagefaglige perspektiver på teknologi

BARNkunne forskningsområde 11

Målet med denne arbeidspakken er å utforske, utvikle og bidra til kunnskap om profesjonsfaglig digital kompetanse, holdninger til og bruk av digital teknologi i forskjellige pedagogiske kontekster. Vi søker å skape ny kunnskap knyttet til hvordan digital teknologi på forskjellige måter kan fungere som et artefakt for pedagogiske aktiviteter, barns lek og utforskning. Arbeider i pakken baseres på både kvalitative og kvantitative metoder.

DigiCross

Vi har et pågående prosjekt med utvidet internasjonalt samarbeid med Høgskulen på Vestlandet, Tyrkia, Portugal, England, Jordan, Ukraina og Russland. Basert på tidligere studier av profesjonsfaglig digital kompetanse, bruk av digital teknologi og holdninger til digital teknologi i pedagogiske kontekster arbeider vi med en større internasjonal studie for å utvide forståelsen av den globale utviklingen på tvers av kulturer og rammeverk. Dette bidrar til en dypere forståelse av hvilke kontekstuelle forhold som driver, påvirker og hemmer den profesjonsfaglige bruken av digital teknologi i barnehager.

Kindergarten practitioners as technology mentors: A kindergarten-university research partnership from Norway (PUST)

Dette prosjektet prøver å utvikle bærekraftige barnehagepraksiser innenfor profesjonsfaglig digital kompetanse gjennom bruk av workshops og refleksjonssamtaler. Dette prosjektet er I samarbeid med universitetet I Stavanger og vil potensielt også inkludere universitetet I Øst-Norge og universitetet I Oslo. Målet med forskningsprosjektet er å dyrke profesjonell læring gjennom worshopbasert samarbeid mellom praksisfeltet og universitetet. Tilnærmingen er avhengig av å etablere og støtte et profesjonelt samarbeid mellom barnehagelærere og forskere. Deltakerne fra praksisfeltet oppfordres til å reflektere over deres praksis og delta I diskusjoner med hverandre og forskerne. Tilnærmingen bygger på utforskende samarbeid i deltakergruppene som støttes og utfordres av forskerne. Designet er en kvalitativ case-studie som involverer forskerteam fra to universiteter og to grupper med deltakere med ca. 20 personer, tilknyttet hvert av universitetene. Forskerne vil innta rollen som aktivt deltakende observatører i gruppemøtene. Data som blir samlet inn er blant annet lydopptak av intervju med alle gruppemedlemmene (hvis dette blir godkjent av NSD), observasjonsnotater fra hver samling og artefakter som produseres av deltakerne i løpet av disse. Deltakerne vil bli intervjuet angående deres egen holdning mot digital teknologi i begynnelsen av den første workshopen og på slutten av den fjerde. Analysen vil følge analytisk induksjon med triangulering og identifisering av hovedtema.

Internet of Toys

Denne studien vil utforske barnas lek med internett-tilkoblede leker (Internet of Toys/IoToys) og vil utforske barns, og barnehagepersonalets synspunkter og perspektiver på disse. Studien undersøker barns daglige opplevelser i barnehagen mens de engasjerer seg med Internett-tilkoblede leker for å presentere en oversikt over barnas leksepraksiser i hverdagslige sammenhenger.  Forskningsprosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom fire land (Storbritannia, Australia, Norge og Hellas).

Forskningsspørsmål:

  • Hvordan barn engasjeres seg med Internett-tilkoblede leker (Internet of Toys/IoToys)?
  • Hvilke miljøfaktorer danner barneopplevelser med Internett-tilkoblede leker?
  • Hva er barnehagepersonalets synspunkter om Internett-tilkoblede leker?

A cross-cultural exploration of the use of touchscreen technologies with children under 3 years of age

Studien undersøker på hvilken måte 0-3 år gamle barn bruker berøringsteknologi som f smarttelefon, nettbrett o.l. i Norge og andre land. Første delen av prosjektet var å innhente data fra foreldre gjennom en spørreundersøkelse på nettet. Den andre delen involverte barnehagelærere og deres syn, perspektiver og praksis. Metodene inkluderte både kvantitative (spørreundersøkelse) og kvalitative (fokusgruppeintervju) (Fotakopoulou et al. 2020, Dardanou et al. 2020). Den kommende delen av studiet vil sette søkelys på barns egne erfaringer med bruk av berøringsteknologi i barnehagen. Det settes søkelys på forskjellene innenfor kulturelle og kontekstuelle perspektiver og erfaringer med teknologi for de yngste barna for å sammenligne erfaringer og utveksle gode praksiser mellom landene som deltar i prosjektet.

Forskningsspørsmål

  1. Hva er holdningene og erfaringene til barnehagelærere i de tre landene når det kommer til bruk av berøringsteknologi med barn under 3 år?
  2. Er det signifikante likheter og/eller forskjeller i læreres holdninger og erfaringer rundt bruk av teknologi med barn under tre i de forskjellige landene?
  3. Hva er foreldrenes syn på bruken av berøringsteknologi med barn mellom 0-3 år i de tre landene når vi ser på hjemmets kulturelle kontekst.

På hvilken måte er dominerende kulturelle diskurser relatert til holdningen og bekymringene til foreldrene når det kommer til bruk av berøringsteknologi med sine 0-3 åringer?

bilde av Siri Sollied Madsen

Siri Sollied Madsen

Leder av forskningsområde 11


Nettverk tilknyttet DigiCross

  • Aslaug Grov Almås Western Norway University of Applied Sciences
  • Steinar Thorvaldsen UiT The Arctic University of Norway
  • Maria Dardanou UiT the Arctic University of Norway
  • Helge Habbestad UiT the Arctic University of Norway
  • Torstein Unstad UiT the Arctic University of Norway
  • Ahmet Sami Konca Erciyes University/ Faculty of Education, Turkey.
  • Büşra Yüksel Aykanat Erciyes University/ Faculty of Education, Turkey.
  • Rita Brito Escola de Educação e Desenvolvimento Humano, ISEC Lisboa, Portugal.
  • Patrícia Dias CRC-W, Universidade Católica Portuguesa, Portugal
  • Mustafa Odeh Helal Jwaifell Al-Hussein Bin Talal University, Jordan
  • Reham Al-Mohtadi Al-Hussein Bin Talal University, Jordan
  • Al.Mothana M. Gasaymeh Al-Hussein Bin Talal University, Jordan
  • Jane O'Connor Birmingham City University, England
  • Olga Fotakopoulou Birmingham City University, England
  • Shannon Ludgate Birmingham City University, England
  • Harry T. Dyer University of East Anglia, England
  • Sergey Krasin Kharkiv National Pedagogical University, Ukraine
  • Hanna Trukhan Kharkiv National Pedagogical University, Ukraine
  • Oksana Isaeva Department of Organization Psychology, Russia.
  • Elena Volkova Herzen State Pedagogical University of Russia
  • Maria Kuragina Herzen State Pedagogical University of Russia
  • Thomas Bjørner Aalborg University Copenhagen, Denmark 
  • Aleksander Janeš University of Primorska, Slovenia
  • Natalia Demeshkant Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Poland

Publikasjoner

Kewalramani, S., Palaiologou, I., Dardanou, M., Allen, K.-A., & Phillipson, S. (2021). Using robotic toys in early childhood education to support children’s social and emotional competencies. Australasian Journal of Early Childhoodhttps://doi.org/10.1177/18369391211056668

Palaiologou, I.Kewalramani, S., & Dardanou, M.Make-believe play with the Internet of Toys: A case for multimodal playscapesBritish Journal of Educational Technology2021001– 18https://doi.org/10.1111/bjet.13110

Madsen, S. S. og Thorvaldsen, S. (2021, in press). Are Teacher Students' Deep Learning and Critical Thinking at Risk of being Limited in Digital Learning Environments? Teacher Education in the 21st Century - Emerging Skills for a Changing World (ISBN 978-1-83968-793-8).

Thorvaldsen, S. og Madsen, S. S. (2021, in press). Decoding the digital gap in teacher education – Some perspectives across the globe. Teacher Education in the 21st Century - Emerging Skills for a Changing World (ISBN 978-1-83968-793-8).

Madsen, S. S. (2020). What is the motivation of Norwegian and New Zealand teacher educators for using digital technology when teaching? Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) 2020; Volum 4 (2). ISSN 2535-4051.s 42 - 63.s doi: 10.7577/njcie.3826.

Thorvaldsen, S. og Madsen, S. S. (2020). Perspectives on the tensions in teaching with technology in Norwegian teacher education analysed using Argyris and Schön’s theory of action. Education and Information Technologies: Official Journal of the IFIP technical committee on Education 2020. ISSN 1360-2357.s doi: https://doi.org/10.1007/s10639-020-10221-4.

Madsen, S. S. og Thorvaldsen, S. (2019). Conceptualising a Dynamic Technology Practice in Education Using Argyris and Schön's Theory of Action. Springer 2019 (11937) ISBN 978-3-030-35342-1. ISSN 0302-9743.s 291 - 300.s doi: 10.1007/978-3-030-35343-8_31. (https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-35343-8_31)

Madsen, S. S., Archard, S. og Thorvaldsen, S. (2019). How different national strategies of implementing digital technology can affect teacher educators. A comparative study of teacher education in Norway and New Zealand. Nordic Journal of Digital Literacy 2019; Volum 13 (4, 2018). ISSN 1891-943X.s 7 - 23.s doi: 10.18261/ISSN.1891-943X-2018-04-02.

Madsen, S. S., Thorvaldsen, S. og Archard, S. (2018). Teacher educators’ perceptions of working with digital technologies.. Nordic Journal of Digital Literacy 2018; Volum 13 (3). ISSN 1891-943X.s 177 - 196.s doi: 10.18261/issn.1891-943x-2018-03-04.

Dardanou, M., Unstad, T., Brito, R., Dias, P., Fotakopoulou, O., Sakata, Y. & O' Connor, J. (2020). Use of touchscreen technology by 0–3-year-old children: Parents’ practices and perspectives in Norway, Portugal and Japan. Journal of Early Childhood Literacy,20(3), 551-573, https://doi.org/10.1177/1468798420938445

Fotakopoulou, O., Hatzigianni, M., Dardanou, M., Unstad, T. & O'Connor, J. (2020). A cross-cultural exploration of early childhood educators’ beliefs and experiences around the use of touchscreen technologies with children under 3 years of age. European Early Childhood Education Research Journal, 28(2), 272-285, https://doi.org/10.1080/1350293X.2020.1735744

Kewalramani, S., Palaiologou, I., Arnott, L., & Dardanou, M. (2020). The integration of the Internet of Toys in early childhood education: A platform for multi-layered interactions. European Early Childhood Education Research Journal. 28 (2), 197-213 https://doi.org/10.1080/1350293X.2020.1735738

Kewalramani, S., Palaiologou, I., & Dardanou, M. (2020). Children’s engineering design thinking processes: The magic of the ROBOTS and the power of BLOCKS (electronics).  Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. https://doi.org/10.29333/ejmste/113247

Arnott, L., Kewalramani, S., Gray, C., and Dardanou, M. (2020). Role play and technologies in early childhood in Z. Kingdon (Ed). A Vygotskian Analysis of Children’s Play Behaviours: Beyond the Home Corner, (76-92). London: Routledge.

Kewalramani, S., Arnott, L., & Dardanou, M. (2020). [Editorial] Technology integrated pedagogical practices: A look into Evidence-based teaching and coherent learning for young children. [Special Issue]. European early childhood education research journal.28 (2), 163-166 https://doi.org/10.1080/1350293X.2020.1735739

Dardanou, M. & Kofoed, T. (2019). It is not only about the tools! Professional digital competence, In Gray, C., and Palaiologou, I., (Eds). Early Learning in the Digital Age, London: SAGE

Medlemmer