Arbeids- og kompetanseområde
Djenana Jalovcic, MPA, MSc, EdD har over 25 års erfaring med å jobbe med post-sekundære institusjoner innen funksjonshemming, samfunnsbasert rehabilitering (CBR) og inkluderende utvikling globalt. Hun er pedagog, forsker og inkluderende utviklingsutøver.
I 2023 fikk hun status som merittert underviser ved HVL.
- Utdanning: Hun er dedikert til undervisning og læring og deler sine profesjonelle erfaringer med studenter over hele verden. Djenana underviser i kurs i sunn aldring og rehabilitering, ledelse og migrasjonshelse. Undervisningen hennes er forankret i hennes inkluderende utviklingspraksis så vel som filosofien om konstruktivistisk, samarbeidende og nettverksbasert undervisning og læring. I 2010 var hun banebrytende for nettbasert videreutdanning for funksjonshemmede og rehabiliteringsutøvere globalt. Hun bruker prinsippene for universell utforming for læring i sine kurs. Gjennom det HK-dir-finansierte prosjektet om universell utforming i 2023 som hun ledet, blir prinsipper for universell utforming for læring introdusert til HVL og ressurser opprettet i prosjektet er tilgjengelig på UDL Collaboratory - Designing learning experiences for all. Studentenes evalueringer viser konsekvent at de satte pris på hennes førstehåndserfaring og kunnskap om emnet, hennes entusiasme, samt hennes tilgjengelighet til å støtte dem gjennom og etter kurset. Djenana har inngående kunnskap om pedagogikk og pedagogiske teknologier, og erfaring med instruksjonsdesign og læreplanutvikling av tverrprofesjonelle doktorgradsprogrammer i helse- og sosialfag.
- Forskning: Hennes forskningsinteresser inkluderer erfaringer og oppfatninger av aldring, funksjonshemming, migrasjonshelse, klimahelse og tverrprofesjonell utdanning og praksis. Hun bruker kvalitative og deltakende metoder.
- Inkluderende utviklingspraksis: Djenana legger til rette for partnerskap med flere interessenter gjennom mange internasjonale prosjekter hun har vært involvert i. Hennes ekspertise er innen prosjekt- og programplanlegging, implementering og evaluering ved å bruke menneskerettighetsbasert tilnærming.
- Prosjekter: Djenana er koordinator for UTFORSK-prosjektet Klima og helse: Interprofesjonell læring, innovasjon og samarbeid (IP LINC) 2025-2028. Hun er medlem av HVL-teamet til et Erasmus+ Capacity Building in Higher Education Project Building Blended Master Programs in Rehabilitation i Kenya og Tanzania 2024-2027. Hun koordinerte Erasmus+ Persons with Refugee Experience Education Project - Interprofessional (PREP IP), 2021-2024 og HKdir Universal Desing for Assessment Collaboratory. Hun deltok i Health Equity gjennom utdanning for et bærekraftig samfunn (HEQED), 2021-2024.
- Tjeneste: Djenana er frivillig ved HVL og for lokale og internasjonale organisasjoner. Hun er medlem av HVL AI-gruppen. Hun er en av grunnleggerne av Women in Global Health Canada Chapter og Canadian Women in Global Health. Hun har sittet i styrene for Learning Disability Association of Kingston, Accessibility for All og Canadian Society for International Health.
Kurs undervist
Emneplan for Sunn aldring: Teoretisk grunnlag(MARE510) - Høgskulen på Vestlandet
Emneplan for Ledelse i rehabilitering (MARE530) - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)
Emneplan for Selvstudium (MARE560) - Høgskulen på Vestlandet
Forskningsområder
- Hennes forskningsinteresser kombinerer funksjonshemming, utdanning og global utvikling. Hun bruker kvalitative, fenomenologiske metoder for å studere hvordan personer med funksjonsnedsettelser opplever teknologiformidlede tjenester og utdanning. Hennes andre forskningsinteresser inkluderer samfunnsbasert rehabilitering globalt som en strategi for inkluderende samfunnsutvikling, og samspillet mellom kjønn, alder og funksjonshemming, og flyktningers og migranters helse.
Forskningsgrupper
Forskningsgruppe for rehabilitering og helsefremmende arbeid
Publikasjonar
-
Interprofessional Approach to Refugee Health
-
2. Refugee Rights Are Human Right | Open Book Publishers
-
Physiotherapist life-long learning: Quality dialogues (1)
-
Necessity and Influencing Factors for Integrating Oral Health in Cancer Care for Older People: A Narrative Review
-
Older Patients’ Perspectives on Post-Hip Surgery Rehabilitation in Malta: A Qualitative Study
-
Ethics and use of artificial intelligence in healthcare of older people: A scoping review
-
Necessity and influencing factors for integrating oral health in cancer care for older people: a narrative review
-
Does assistive technology contribute to safety among home-dwelling older adults?
-
Interprofessional approach to refugee health: PREP IP framework
-
Micro-credentials in education and training of health professionals: A scoping review
-
Oral Healthcare in Cancer Care of Older People with Cancer: A Narrative Review
-
Three critical issues for use of microcredentials in education and training of health and social care professionals: A scoping review
-
A Pedagogical Approach for an Equitable Online Learning Ecosystem: Health Equity through Education Project
-
European Online Learning Partnership to Improve Refugee Health
-
International and interprofessional online learning: Three challenges in implementation of Master in Healthy Ageing and Rehabilitation
-
Integrating Oral Healthcare in Cancer Care: A Societal and Healthcare Perspective for Healthy Ageing
-
Assuring quality mechanisms in physiotherapy education - The physiotherapist education framework
-
A call for global knowledge-creation: Learning from community based rehabilitation
-
Experiences in implementation of PREP IP
-
Closing the digital divide for and with women with disabilities
-
Use of micro-credentials for interprofessional online education and training of health workers: A scoping review
-
Borten Moe, løft blikket!
-
Putting care back to healthcare of refugees
-
Guidance for developing a curriculum for the physiotherapist entry level education programme
-
Introducing the PREP IP network
-
Guidance for developing a curriculum for physiotherapist entry level education programme.
-
Why do human rights matter? All about autism
-
Disability as a priority in emergencies
-
Strengthening rehabilitation capacity in the South Asian Association for Regional Cooperation through a public private based Interprofessional Master’s Program in Rehabilitation Science in Bangladesh
-
The role of the postgraduate education for health and social professionals: Master in Healthy Ageing and Rehabilitation
-
Health equity within the well-being challenge: new concepts, strategies, and actions.
-
Educators: Networking session for physiotherapist educators
-
Physiotherapist education framework
-
Online teaching and digital strategies to innovate PT education
-
Collaborative effort to increase the physiotherapist’s competency in rehabilitation of torture survivors
-
Women Leaders During the COVID-19 Pandemic
-
Digital solutions for online learning
-
Transcending the coin: modeling inclusive allyship
-
Things you always wanted to know about accessibility but didn't dear to ask students with disabilities
-
Populær internasjonal digital helsemaster
-
Refugees and Rehabilitation: Our Fight Against the “Globalization of Indifference”
-
Betrayal of Trust? The Impact of the COVID-19 Global Pandemic on Older Persons
-
The Novel Coronavirus (COVID-19): Making a connection between Infectious Disease Outbreaks and Rehabilitation
-
Master of Healthy Ageing and Rehabilitation
-
Refugees and Rehabilitation: Our Fight Against the “Globalization of Indifference”