Fagseksjonsleiar

Katrine Aasekjær

Arbeids- og kompetanseområde

Jeg er ansatt som fagseksjonsleder ved FHS ved fagseksjonen Master i jordmorfag og helsesykepleier. Ved utdanningen har jeg fokus på studentaktive læringsformer og tar i bruk ulike digitale løsninger som VR-briller, videoforelsening, samarbeidende læring, og en kombinasjon av forelesning og digtale resurser for studentene.

Fikk i 2022 status som merittert underviser ved HVL



Underviser i

  • Den normale fødsel
  • Fosterovervåkning
  • Simulering/ferdighetstrening
  • Kunnskaspsbasert praksis


Forskar på

  • Kunnskapsbasertpraksis
  • Læring i praksis - simuleringstrening
  • Digitale læringsverktøy


Forskargrupper

Underviser i
  • MAJOR500, Grunnleggjande jordmorfag, Høst 2025
  • MAJOR503, Avansert jordmorfag, Vår 2026, emneansvarlig
  • MAJOR506, Masteroppgåve, Høst 2025
  • MAJOR506, Masteroppgåve, Vår 2026
  • MAJORP501, Grunnleggjande jordmorfag i praksis I , Høst 2025
  • MAJORP502, Grunnleggjande jordmorfag i praksis II , Høst 2025
  • MAJORP502, Grunnleggjande jordmorfag i praksis II , Vår 2026
  • MAJORP505, Avansert jordmorfag i praksis, Høst 2025, emneansvarlig
  • MAJORP507, Avansert jordmorfag fordypning i praksis , Vår 2026, emneansvarlig

Publikasjonar

  • Immersive Virtual Reality (VR) when learning anatomy in midwifery education: A pre-post pilot study

    Katrine Aasekjær, Bente Bjørnås, Halldis K. Skivenes, Eline Skirnisdottir Vik (2024)
  • Midwives’ experiences with a safe childbirth checklist: A grounded theory study

    Eline Skirnisdottir Vik, Marte Østenfor Myre, Anne Britt Vika Nilsen, Katrine Aasekjær (2023)
  • Virtual Reality (VR) in Anatomy Teaching and Learning in Higher Healthcare Education

    Katrine Aasekjær, Beate Eltarvåg Gjesdal, Ivar Rosenberg, Lars Peder Vatshelle Bovim (2022)
  • Migrant Somali women’s experiences with their first contact with the labor ward prior to admission: A qualitative study

    Eline Skirnisdottir Vik, Randa M. A. Hashi, Maryam Essa Hamud, Vigdis Aasheim, Tone Åslaug Kringeland, Katrine Aasekjær (2022)
  • Collaborative learning in small groups in an online course – a case study

    Mildrid Jorunn Haugland, Ivar Rosenberg, Katrine Aasekjær (2022)
  • Learning pelvic anatomy and fetal rotation using Virtual Reality

    Katrine Aasekjær (2021)
  • Kvinners opplevelse med hjemmebesøk av jordmor

    Elvemo Frida, Maren Hamre Engh, Katrine Aasekjær (2021)
  • Traumatiske hendelser i fødsel

    Marianne Mostraum, Anita Prante, Katrine Aasekjær (2021)
  • En kartleggingsstudie av barselkvinners opplevelse av mottatt sosial støtte fra helsepersonell

    Guro Folgerø, Husebø Ingrid, Linn Marie Sørbye, Thomas Potrebny, Katrine Aasekjær (2021)
  • Innleggelse i fødeavdeling i fødselens latensfase

    Husdal Guro, Anna Nissen, Linn Marie Sørbye, Katrine Aasekjær (2021)
  • Virtual Reality briller i anatomiundervisning

    Katrine Aasekjær, Bente Bjørnås, Halldis Skivenes, Eline Skirnisdottir Vik (2021)
  • Online collaborative learning - a case study

    Mildrid Jorunn Haugland, Katrine Aasekjær, Ivar Rosenberg (2021)
  • Hvordan utdanne flere jordmødre i Norge?

    Eline Skirnisdottir Vik, Tone Engen, Vigdis Aasheim, Katrine Aasekjær, Anne Britt Vika Nilsen, Tone Åslaug Kringeland (2021)
  • Midwives’ experiences with a safe childbirth checklist: a grounded theory study

    Marte Østenfor Myre, Eline Skirnisdottir Vik, Anne Britt Vika Nilsen, Katrine Aasekjær (2021)
  • Somali women's experiences of antenatal care: A qualitative interview study

    Renate Utne, Chloe Lindsay Antrobus-Johannessen, Vigdis Aasheim, Katrine Aasekjær, Eline Skirnisdottir Vik (2020)
  • Nettbasert undervisning - erfaringer fra MaMet

    Katrine Aasekjær (2019)
  • Rapport utvikling og implementering av et digitalt emne i vitenskapsteori og metode – MaMet500 ved Fakultet for Helse - og omsorgsvitskap HVL

    Katrine Aasekjær, Mildrid Jorunn Haugland, Ivar Rosenberg (2019)
  • Bruk av innkomst-CTG hos lavrisikofødende: en klinisk audit

    Kristina Jørandli, Ada Kristine Nese, Eline Skirnisdottir Vik, Katrine Aasekjær (2019)
  • Fathers' experiences during the first postnatal week at home after early discharge of mother and baby from the maternity unit: a meta-synthesis

    Anne Brunstad, Katrine Aasekjær, Ingvild Aune, Anne Britt Vika Nilsen (2018)
  • Implementering av retningslinjer i Bergen kommune

    Astrid Synnøve Litland, Katrine Aasekjær (2016)
  • Hva er KBP? Hvordan arbeide etter prisipper for KBP i en travel hverdag?

    Astrid Synnøve Litland, Katrine Aasekjær (2016)
  • Management Involvement-A Decisive Condition When Implementing Evidence-Based Practice

    Katrine Aasekjær, Hilde Valen Wæhle, Donna Ciliska, Monica Wammen Nortvedt, Esther Hjaelmhult (2016)
  • Assessment of quality in psychiatric nursing documentation-a clinical audit

    Marit Helen Instefjord, Katrine Aasekjær, Birgitte Espehaug, Birgitte Graverholt (2014)
  • www.kunnskapsbasertpraksis.no - online resource for health care professionals working evidence-based

    Kamilla Hedvig Halvorsen Myklebust, Katrine Aasekjær, Grete Oline Hole, Gro Jamtvedt, Monica Wammen Nortvedt, Lillebeth Larun (2013)
  • Utfordringer når helsearbeidere skal implementere kunnskapsbasert praksis

    Katrine Aasekjær (2013)
  • Kvalitetsarbeid

    Katrine Aasekjær (2013)
  • Kunnskapsgrunnlaget for våre avgjørelser i praksis

    Katrine Aasekjær (2013)
  • Kunnskapsbasert arbeid

    Katrine Aasekjær (2013)
  • Kunnskapsbasert praksis og kvalitet i tannhelsetjenesten

    Katrine Aasekjær (2013)
  • Challenges when implementing evidence-based practice

    Katrine Aasekjær, Hilde Whaele, Monica Wammen Nortvedt, Esther Hjälmhult (2013)
  • Ein klinisk audit: Samsvar mellom praksis og retninglinje for førebygging av fall og vurdering av medikamentordinasjon på sjukeheim :

    Sissel Hjelle Øygard, Monica Wammen Nortvedt, Birgitte Espehaug, Katrine Aasekjær (2013)
  • Arbeider jordmor kunnskapsbasert?

    Katrine Aasekjær, Gro Jamtvedt, Birgitte Graverholt (2012)
  • Når avnavler jordmor i den normale fødsel, og hvilke kunnskapskilder støttes avnavlingstidspunkt på?

    Katrine Aasekjær, Birgitte Graverholt, Gro Jamtvedt (2012)
  • Klinisk audit av avnavlingspraksis i den normale fødsel

    Katrine Aasekjær (2012)
  • Å arbeide og undervise kunnskapsbasert

    Katrine Aasekjær (2012)
  • Når avklemmes navlesnor i den normale fødsel? -klinisk audit av avnavlingspraksis

    Katrine Aasekjær, Birgitte Graverholt, Gro Jamtvedt (2012)
  • Medikamentbruk og fall. Eit kvalitetsforbetringsprosjekt med klinisk audit som metode for å auke fokuset på medikamentbruk og fall blant sjukeheimsbebuarar

    Sissel Hjelle Øygard, Monica Wammen Nortvedt, Katrine Aasekjær, Birgitte Espehaug (2011)