Førstelektor

Kjetil Sømoe

Arbeids- og kompetanseområde

Grunn- og masterudanning i kunst og håndverk



Underviser i

Sløyd (tre og metall), sløyddidaktikk, 3d-modellering og foto.


Forskar på

Materialitet og teknologi 


Underviser i
  • Å-KH130, Kunst og handverk 1 , 25/26
  • Å-KH230, Kunst og handverk 2 , 25/26
  • FG-130, Fjord og Bre - Friluftslivspedagogikk, 25/26
  • FKN801, Friluftsliv i kystnære naturmiljø, 25/26
  • KUN809, 3D-modellering, 3D-printing og laserkutting, 25/26, emneansvarlig
  • MGUKH201, Kunst og handverk 1, emne 2 - Grunnleggjande innføring i kunst og handverk 2, 25/26
  • MKUF501C, Kunst- og handverksfagleg profesjonsutvikling, 25/26, emneansvarlig
  • MKUF502C, Kunst- og handverksdidaktiske arbeidsformer i skule og kulturliv, 25/26
  • MKUF504, Vitskapsteori og metode, 25/26
  • MKUF550, Masteroppgåve, 25/26, emneansvarlig

Publikasjonar

  • Utforsking av laserkutter som verktøy i kunst og håndverk

    Kjetil Sømoe (2025)
  • Ask&Embla

    Kjetil Sømoe (2025)
  • Invitert presentasjon på Nettverkskonferanse i Nettverk for formgiving, kunst- og håndverk i UH-sektor (KHUH) 2025

    Kjetil Sømoe (2025)
  • Gruppeutstilling: Katrine Borgenvik og Kjetil Sømoe

    Kjetil Sømoe, Katrine Borgenvik (2024)
  • Platanlønn, Acer pseudoplatanus: Samtale om et kunstnerisk utviklingsprosjekt. https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/handle/11250/3111282

    Kjetil Sømoe (2023)
  • Platanlønn, Acer pseudoplatanus, 1948-2023 59.862785°N 5.562311°Ø

    Kjetil Sømoe (2023)
  • Hjemmeverkstedet og endrede vilkår for kunnskapsutvikling i kunst- og håndverksfaget

    Karen Brænne, Kjetil Sømoe (2022)
  • Undervising i musikk og kunst og handverk i koronatida: Ei undersøking blant studentar og tilsette på to høgskular

    Karen Brænne, Kjetil Sømoe, Stein Helge Solstad, Åsmund Espeland (2022)
  • Kommentar frå lærarar på siste plass

    Karen Brænne, Kjetil Sømoe (2015)
  • Ludvigsen-utvalget og faget Kunst og håndverk

    Karen Brænne, Kjetil Sømoe (2015)
  • Kunst og håndverk – Faglighet og tverrfaglighet i morgendagens skole.

    Kjetil Sømoe (2015)
  • Fremtidens skole, Ludvigsen utvalget Bærende prinsipp for kunst- og håndverksfaget i et fremtidsperspektiv

    Karen Brænne, Kjetil Sømoe (2014)
  • ”Kjekt å ha!”: læraroppfatningar av praktiske og estetiske fag på barnesteget i grunnskulen

    Helga Aadland, Magne Espeland, Ingrid A. R. Grønsdal, Trond Egil Arnesen, Kjetil Sømoe (2014)
  • Kunst og håndverk - Fag eller tverrfaglig felt?

    Kjetil Sømoe (2013)
  • Patterns of Teacher Practices in Practical and Aesthetical Education in Primary Schools

    Magne ingolv Espeland, Helga Aadland, Kjetil Sømoe, Ingrid Grønsdal Arnesen, Trond Egil Arnesen (2013)
  • Primary Arts and Physical Education in Norwegian Schools: A gender perspective

    Ingrid A. R. Grønsdal, Trond Egil Arnesen, Kjetil Sømoe (2013)
  • Skolefagundersøkelsen 2011 Praktiske og estetiske fag på barnesteget i norsk grunnskole

    Magne Espeland, Trond Egil Arnesen, Ingrid A. R. Grønsdal, Asle Holthe, Kjetil Sømoe, Hege Wergedahl (2013)
  • Posisjonen til dei praktiske og estetiske faga i grunnskulen på 1.-7. trinn

    Helga Aadland, Trond Egil Arnesen, Ingrid A. R. Grønsdal, Kjetil Sømoe (2012)
  • Skolefagsundersøkelsen 2009: Utdanning, skolefag og teknologi

    Lars Ingebrigt Vavik, Svein Andersland, Trond Egil Arnesen, Thomas Arnesen, Magne Espeland, Ingunn Flatøy (2010)
  • Lights and shadows in the instructional use of ICT: The Norwegian Stord studies; Teachers' evaluation of ICT usage in Art and Crafts, Music education and PE

    Kjetil Sømoe, Trond Egil Arnesen, Magne Espeland (2009)