Dosent

Per Jarle Sætre

Epost: Send epost
Sogndal
FF 158
Underviser i
  • SA590, Internasjonal politikk, Vår 2026
  • SA606, Historievitskapleg metode, Vår 2026

Publikasjonar

  • ’Det indre øyet’- avtegning av kart som metode i geografiundervisningen

    Per Jarle Sætre (2025)
  • Karttegning – hva kan vi lære av metodene til Horn og Arstal

    Per Jarle Sætre (2024)
  • Klima- og miljøfaget slik det er gjennomførd på Firda v.g.s. skuleåret 2023/2024

    Per Jarle Sætre (2024)
  • Panelsamtale: Urolige tider i geografien? Statusrapport tre år inn i LK20

    Erlend Eidsvik, Jill Tove Buseth, Anne Rakstad Pettersen, Elin Sæther, Ingrid Løken, Per Jarle Sætre (2023)
  • Klima- og miljøfaget slik det er gjennomførd på Firda v.g.s. skuleåret 2022/2023

    Per Jarle Sætre (2023)
  • Klimaundervisning som eige fag i skulen. Erfaringar med klima- og miljøfaget som prøvefag.

    Per Jarle Sætre (2023)
  • Klima-og miljøfaget ved Firda som fag i vidaregåande skule

    Per Jarle Sætre (2023)
  • Geografididaktikk for klasserommet

    Rolf Mikkelsen, Per Jarle Sætre (2022)
  • Innleiing - kjerneelementa i forskingsperspektiv

    Kjetil Børhaug, Christian Sæle, Per Jarle Sætre (2022)
  • Naturgeografi i skulefaget geografi: Kva fortel høyringa til læreplanreforma LK 2020 om synet på naturgeografi blant lærarar?

    Per Jarle Sætre (2022)
  • Kontinuitet eller brot? Geografi i grunnskulen etter ‘fagfornyinga’ 2020

    Per Jarle Sætre (2021)
  • Bokmelding Innføring i miljø- og ressursgeografi

    Per Jarle Sætre (2020)
  • Gjennomføring av faget Klima- og miljø på Firda vidaregåande skule. Rapport 2

    Per Jarle Sætre (2019)
  • Klima -og miljøfaget ved Firda vidaregåande skule, eit nytt fag i videregåande skule ?

    Per Jarle Sætre (2017)
  • Evaluering av prøvefaget Klima- og miljø ved Firda vidaregåande skule

    Per Jarle Sætre (2017)
  • THE PILOT SUBJECT CLIMATE- AND ENVIRONMENT

    Per Jarle Sætre (2017)
  • Vektlegging av undervisning for bærekraftig utvikling i norske geografilæreplaner

    Per Jarle Sætre (2016)
  • Education for Sustainable Development in Norwegian Geography curricula

    Per Jarle Sætre (2016)
  • Geografi og miljøkonflikter

    Per Jarle Sætre (2015)
  • Vurdering av lærebøker

    Per Jarle Sætre (2015)
  • Bruk av fortellingen i geografiundervisningen

    Per Jarle Sætre (2015)
  • Geografididaktikk for klasserommet : en innføringsbok i geografiundervisning for studenter og lærere.

    Rolf Mikkelsen, Per Jarle Sætre (2015)
  • På or'ntli : entreprenørskapsbegrepet i samfunnsfag

    Hilde Leikny Sommerseth, Per Jarle Sætre (2015)
  • Geografi på timeplanen: rapport fra Geografikonferansen 2014: møte mellom forskning, forvaltning, næringsliv og skole

    Olav Fjær, Per Jarle Sætre, Rita Hokseggen (2015)
  • Norgeshistoriens viktigste kart- Ivar Refsdals skoleatlas

    Per Jarle Sætre (2014)
  • Biased Geography Textbooks ?

    Per Jarle Sætre (2014)
  • Ivar Refsdals skoleatlas: Atlasets innhold og betydning for samtiden

    Per Jarle Sætre (2014)
  • Norsk Geografisk Tidsskrift - Norwegian Journal of Geography, Vol. 67, No. 3, June 2013. Special issue: Research on Geographical Education

    Jan Ketil Rød, Per Jarle Sætre, Michael Jones, Catriona Turner (2013)
  • Faget geografi

    Per Jarle Sætre (2013)
  • The beginning of geography didatics i Norway

    Per Jarle Sætre (2013)
  • The beginning of geography didactics in Norway

    Per Jarle Sætre (2013)
  • Hvorfor skal vi ha samfunnsfag i skolen?

    Per Jarle Sætre (2013)
  • Linjer i miljøvernets utvikling

    Per Jarle Sætre (2012)
  • Universitetsgeografi og skolegeografi, to sider av samme sak ?

    Per Jarle Sætre (2012)
  • Hvorfor skal vi ha samfunnsfag i skolen?

    Per Jarle Sætre (2011)
  • hvordan er miljøkonflikter framstilt i nordiske lærebøker i geografi ?

    Per Jarle Sætre (2011)
  • Solving of environmental problem- how is the topic presented in Nordic geography textbooks

    Per Jarle Sætre (2011)
  • Geography Textbooks in The Nordic Countries: A Comparison of the Thematic Content; Comments to Hartwig Haubrich

    Per Jarle Sætre (2011)
  • Geography Textbooks in the Nordic Countries:A Comparison of the Tematic Content

    Per Jarle Sætre (2010)
  • Geography textbooks in the Nordic Countries: A Comparison of the Thematic Content Comments to Harwig Haubrich

    Per Jarle Sætre (2010)
  • Lærebokvurdering

    Per Jarle Sætre (2010)
  • Geografididaktikk for klasserommet

    Rolf Mikkelsen, Per Jarle Sætre (2010)
  • Do Illustrations in Geography textbooks match with text ?

    Per Jarle Sætre (2009)
  • Geografi i tekst og bilde

    Per Jarle Sætre (2009)
  • Textbooks and Environmental Education

    Per Jarle Sætre (2008)
  • Schrøder og zulufolket

    Per Jarle Sætre (2007)
  • Fagdidaktikk på Nordic Geographers Meeting i Bergen

    Per Jarle Sætre (2007)
  • Bruk av illustrasjoner i lærebøker i geografi

    Per Jarle Sætre (2006)
  • Bruk av bilder i geografiundervisningen

    Per Jarle Sætre (2006)
  • Thinking skills metoden

    Per Jarle Sætre (2006)
  • Geografiundervisning i Norden, en sammenlikning

    Per Jarle Sætre (2006)
  • Geography Curricula In The Nordic Countries

    Per Jarle Sætre (2006)
  • Simulation Of Conflicts In A Local Society

    Trond Petter Harstad, Per Jarle Sætre (2006)
  • Geografididaktikk for klasserommet : en innføringsbok i geografiundervisning for studenter og lærere

    Rolf Mikkelsen, Per Jarle Sætre (2005)
  • Geografi og identitet, side 33 - 54 i: Mikkelsen, Rolf og Per Jarle Sætre (red) (2005) Geografididaktikk for klasserommet. En innføringsbok i geografiundervisning for studenter og lærere, Kristiansand, HøyskoleForlaget

    Rolf Mikkelsen, Per Jarle Sætre (2005)
  • Thinking Skills-metoden

    Per Jarle Sætre (2005)
  • Geografididaktikk for klasserommet

    Per Jarle Sætre, Rolf Mikkelsen (2005)
  • Folkemordet som skulle glemmes

    Per Jarle Sætre (2005)
  • The Use of the Concept" Conflicting Interestes in the Useof Natural Resources" in Geography Teaching

    Per Jarle Sætre (2004)
  • Hva bestemmer et fags vektlegging i skolen En internasjonal sammenlikning av skolefaget geografi

    Per Jarle Sætre (2004)
  • Bruk av Nettverk for miljølære i praksisundervisningen,del2-2003

    Knut Kai Berget, Jon Farestveit, Hugo Mossestad, Per Jarle Sætre (2004)
  • Hva bestemmer et fags vektlegging i skolen

    Per Jarle Sætre (2003)
  • Storyline-metoden, geografi og klassekameratene til "lille Marius"

    Per Jarle Sætre (2003)
  • Bruk av Nettverk for miljølære i praksisundervisninga

    Knut Kai Berget, Jon Farestveit, Hugo Mossestad, Per Jarle Sætre (2002)
  • Geografi og Storyline

    Per Jarle Sætre (2002)
  • Bruk av Nettverk for miljølære i praksisundervisninga i lærerutdanninga

    Knut Kai Berget, Jon Farestveit, Hugo Mossestad, Per Jarle Sætre (2002)
  • Natur-samfunn og miljøfaget i lærerutdanninga er en saga blott!

    Per Jarle Sætre (2002)
  • Samfunnsfagene, mellom "back to basic" og prosjektarbeid

    Per Jarle Sætre (2002)
  • Elevers handlingskompetanse i miljøspørsmål

    Per Jarle Sætre, Terje Kristensen, Kåre Gerhard Christensen, Kåre Gerhard Christensen (2002)
  • Elevers handlingskompetanse i miljøspørsmål

    Terje Kristensen, Per Jarle Sætre, Kåre Gerhard Christensen, Kåre Gerhard Christensen (2002)
  • Gir miljøundervisning miljøbevisste elever og handling?

    Kåre Gerhard Christensen, Terje Kristensen, Per Jarle Sætre (2000)
  • Hør på oss! Elevenes syn på miljøundervisning og miljøspørsmål Rapport nr. 5 fra MUVIN 2 i Norge

    Per Jarle Sætre, Kåre Gerhard Christensen, Terje Kristensen (2000)
  • Miljøproblemene skremmer. Kronikk i Bergens Tidende 26 mai 2000

    Kåre Gerhard Christensen, Terje Kristensen, Per Jarle Sætre (2000)
  • "Å arbeide med problem det ikkje finst løysing på" : Interessekonflikter i bruk av naturressurser som tema i miljøundervisning : Om MUVIN (Miljøundervisning i Norden) prosjektet i Sogn og Fjordane. Rapport nr 2 fra MUVIN 2 i Norge

    Per Jarle Sætre, Terje Kristensen, Kåre Gerhard Christensen (1998)
  • Prosjektarbeid som metode i miljøundervisningen

    Terje Kristensen, Kåre Gerhard Christensen, Per Jarle Sætre (1998)
  • Prosjektarbeid med tema "konflikt om naturressurser"

    Per Jarle Sætre (1997)