Arbeids- og kompetanseområde
Jeg ble utdannet sykepleier i 1979 og tok praktisk pedagogisk utdanning i 1988, videreutdanning i psykiatrisk sykepleie i 1990, ble godkjent faglig veileder i sykepleietjenesten i 1994, tok pedagogikk grunnfag i 1998, videreutdanning i veiledning i 2001 og helsefag hovedfag (Cand. San.) ved Universitetet i 2002 med spesialfag pedagogikk/fagdidaktikk. I 2022 tok jeg tok PHD emne i forskningsmetode og vitenskapsfilosofi og etikk.
I de senere årene har jeg tatt innføringsseminar i kognitiv terapi i 2008 (Høgskulen i Sogn og Fjordane), etterutdanning i kognitiv terapi ved spiseforstyrrelser (Helse Bergen) i 2015 og videreutdanning i veiledet selvhjelp og internettbehandling i 2016 (Norsk forening for kognitiv terapi).
De første seks år etter 1979 jobbet jeg på kirurgisk, medisinsk avdeling, samt hjemmesykepleie og sykehjem, og har også hatt heltidsverv som tillitsvalgt i 1,5 år (Norsk Sykepleierforbund). Som nyutdannet psykiatrisk sykepleier jobbet jeg to år i akuttpsykiatrien i Førde. Fra 2005 - 2012 har jeg jobbet som psykiatrisk sykepleier ved lavterskeltilbudet "Livskrisehjelpen" ved Bergen legevakt og fra 2012 til 2020 som behandler ved en allmennpsykiatrisk poliklinikk ved Kronstad DPS. Fra 2015 -2018 hadde jeg i tillegg en deltidsstilling ved Bjørgvin DPS, seksjon for eMeistring.
Jeg har jobbet 17 år ved Høgskulen i Sogn og Fjordane og to år i Høgskulen i Bergen (2003-2005). Her har jeg fått erfaring både som lærer i grunnutdanning i sykepleie, og i ulike videreutdanninger, særlig videreutdanning i psykiatrisk sykepleie (før 1998) og i videreutdanning i psykisk helsearbeid (etter 1998) på to ulike høgskoler. Fra 2020 til d.d har jeg jobbet ved bachelorutdanningen i sykepleie i Bergen.
Etter min mening er det mange fellestrekk mellom faget pedagogikk og psykoterapi, for eksempel 'endringsprosesser', og betydningen av 'trygghet' i relasjoner og samarbeidet. Noe av dette har jeg utforsket nærmere i ulike fagutviklings- og forskningsprosjekt jeg har engasjert meg i, og det har vært inspirernede å dokumentere noe av denne erfaringen i publikasjoner.
Fra 2021 har hatt veiledningssamtaler med studenter fra ulike profesjonsutdanninger ved HVL som har fått tvilsmelding ift forskriften om skikkethetsvurdering i såkalt "utvidet veiledning".
Underviser i
- rollen som psykiatrisk sykepleier
- rollen som psykisk helsearbeid
- psykiatriens historie
- kognitiv terapi
- angst, depresjon og personlighetsforstyrrelser
- faglig veiledning
- intervensjoner ved ulike psykososiale kriser
- holdninger og handlinger i møte med psykotisk sammenbrudd
- miljøterapi
- sykepleierens pedagogiske funksjon
- ulike faglige perspektiv/retninger i psykoterapi
- bruk av grupper som arena for endring
- behandling av spiseforstyrrelser i en poliklinisk kontekst
- SYKB320P, Praksisstudie, Sjukepleie ved komplekse og samansette pasienttilstandar og sjukdomsbilete i kommunehelsetenesta , Høst 2025
- SYKB320P, Praksisstudie, Sjukepleie ved komplekse og samansette pasienttilstandar og sjukdomsbilete i kommunehelsetenesta , Vår 2026
- SYKB330P, Praksisstudie, Sjukepleie ved psykisk sjukdom/liding, Vår 2026
- SYKB330P, Praksisstudie, Sjukepleie ved psykisk sjukdom/liding, Høst 2025
- SYKB390, Bacheloroppgåve, Vår 2026
- SYKB390, Bacheloroppgåve, Høst 2025
Publikasjonar
-
Utprøving av en tilpasset gruppebehandling for unge voksne
-
Psykososial oppfølging på kommunalt nivå ved akutte kriser
-
Livskrisehjelpen ved en legevakt
-
Henvendelser til livskrisehjelpen 2006
-
Videreutdanningsstudentar -ein ressurs i førebyggjande helsearbeid