Arbeids- og kompetanseområde
Francesca Vaghi er postdoktor ved BARNkunne - Senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet, og forsker på «ansvarlig økonomisk bærekraft» i barnehage.
Francesca har bakgrunn fra medisinsk antropologi, politikkantropologi og barndomsstudier. Hun fullførte sin doktorgrad i 2019 ved SOAS, University of London, med tittelen: 'Food, Policy and Practice in Early Years Education and Care: children, practitioners and parents in a London nursery'. For sin avhandling utførte Francesca etnografisk feltarbeid i en statlig barnehage i London over en 12-måneders periode, og utviklet en barnesentrert metodisk tilnærming for å involvere barn meningsfullt i forskning. I tillegg til å undersøke hvordan barn skaper selv- og gruppe identiteter gjennom mat og spisepraksiser, utforsker arbeidet hennes hvordan barns matpolitikk henger sammen med familieintervensjonspolitikk i en blandet velferdsøkonomi, og hvordan forestillinger om "god mat" og "godt foreldreskap" (spesielt morskap) henger sammen.
Francesca er interessert i å fremme kritiske tilnærminger innen folkehelse, og ser spesielt på hvordan dominerende politiske diskurser (gjen)skaper og søker å adressere "problemer" spesielt i saker knyttet til matusikkerhet, barnefattigdom og barneomsorgspolitikk. I sitt nye prosjekt med BARNkunnu håper Francesca å bygge videre på sitt tidligere arbeid ved å fremme progressive tilnærminger til å undersøke sosial ulikhet, ved å bruke kritiske teorier og metoder. Mens det første året av prosjektet vil fokusere på å utforske og definere hva «ansvarlig økonomisk bærekraft» i barnehagen er, innenfor akademisk litteratur og for barnehagefagfolk, tar det andre året av prosjektet sikte på å forstå hva «ansvarlig økonomisk bærekraft» betyr i praksis ved å bruke mat som en case-studie.
Publikasjonar
-
Between dissatisfaction and support: justificatory repertoires in public feedback on emergency healthcare in the United Kingdom National Health Service
-
Food Policy and Practice in Early Childhood Education and Care: Children, Practitioners, and Parents in an English Nursery
-
Online qualitative research with disabled children and young people in Scotland: A reflection on its advantages and disadvantages, and how limitations were addressed
-
Scottish Food Practices: Household food practices and the use of dietary information
-
Towards empowerment for food and eating in ECEC