Arbeids- og kompetanseområde
Arbeider hovedsaklig med historiedidaktikk, historiebruk og historiografi. Har arbeidet spesielt mye med holocaust som undervisningstema, og forholdet mellom litteratur og historie.
Generelt interessert i forholdet mellom tekst, virkelighetsforståelse og historiebevissthet. Jeg har også utgitt flere skjønnlitterære arbeider, og jobber aktivt som litteraturformidler.
- Historiedidaktikk
- Fortellinger om Holocaust
- Rasisme
- Gruppebaserte fordommer
- Antisemittisme
- Tekster og narrativer
Publikasjonar
-
Dyrene, moderniteten og norsk massevold
-
Den blå perioden
-
Det angår også deg
-
Elevers forståelse av motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust
-
Holocaust som idé og trope
-
Holocaustundervisning som antirasisme og eksperimentelle metoder i didaktikkforskning
-
Man kan mest når man er ferdig
-
En siste dans med Judas: Forrædersk religionskritikk hos Amos Oz
-
"de må fysisk oppleve det på kroppen, så skaper det en annen type læring": Kjensler si rolle i undervisning om holocaust i norsk skule
-
Metodologiske utfordringer med forskning på «mangfold» i utdanningskontekster
-
Hvorfor og hvordan lærere planlegger for bruk av følelser i undervisning om holocaust
-
Tor Ulvens kortprosa
-
Merethe Roos. Å forstå fortiden og formidle for fremtiden
-
Antirasisme etter Auschwitz: Didaktiske refleksjoner om Holocaust som antirasistisk verktøy i den norske skolen
-
Famlande forhold til rasisme-ordet
-
Holocaustundervisning fra post-koloniale perspektiver
-
Jeg tror jeg godt kan være en jøde (om Sylvia Plath)
-
Lyrikksalong: Om Ezra Pound
-
Men hvorfor jødene? En sentral utfordring ved den universalistiske didaktiseringen av Holocaust
-
Ungdommers refleksjoner over historiens nytte
-
Virtuell virkelighet i holocaust-formidling
-
Strukturell rasisme
-
Krig og kjærlighet: Ekteparet Vesaas
-
Snakke Om.
-
Det kan skje igjen: Om to ideer som har lagt premisser for antirasistisk arbeid i skolen
-
Elevers forståelse av jødene i historien om Holocaust
-
Holocaust i norsk skule: minoritetsperspektiv, lærarperspektiv og didaktiske moglegheiter - Panelsamtale
-
Holocaust på timeplanen: Elevers forståelse av motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust
-
Hvordan norske elever forstår rasismebegrepet
-
Norske elevers konseptualisering av rasismebegrepet
-
Talking about diversity through a historical framing: An explorative methodological inquiry
-
To ideer som har lagt premisser for antirasistisk arbeid i skolen
-
Using Virtual Reality as a pedagogical method in teaching about racism
-
Debatt i P2: Om Louise Glück
-
Holocaust Education and the Potential of Historical Empathy
-
LL-242: Fredrik Hagen om Holocaust og antirasistisk undervisning
-
Lyrikksalong: Paul Celan. Om poesi etter Holocaust.
-
Anti-Holocaust, Eller: Rasismens egenart og skolens verdigrunnlag: Om to ideer som preger det antirasistiske arbeidet i skolen
-
Tendens: Lyrikk. Når jeg-et skriver.
-
The Anti-Holocaust – On the use of the Holocaust as a legitimising argument for a naïve and moralistic anti-racist education in Norway after 2011
-
«Om man ikke skal bruke tid på Holocaust, hva skal man bruke det på da?» Didaktisk potensiale i fortellingen om Holocaust og hvordan det blir ivaretatt i norsk skole