Høgskulelektor

Fredrik Stenhjem Hagen

Arbeids- og kompetanseområde

Arbeider for tiden med en avhandling om antirasistisk undervisning i den norske skolen. Avhandlingen handler både om elevers forståelse av rasismebegrepet, om hvordan skolen arbeider med antirasisme, og om hvilke muligheter og utfordringer skolen har i dette arbeidet. Jeg er spesielt interessert i historiefagets rolle i elevenes dannelse, og har arbeidet mye med spørsmål omkring undervisning om Holocaust.

Generelt interessert i forholdet mellom tekst, virkelighetsforståelse og historiebevissthet. Jeg har også utgitt flere skjønnlitterære arbeider, og jobber aktivt som litteraturformidler.

Forskar på
  • Gruppebaserte fordommer
  • Antisemittisme
  • Fortellinger om Holocaust
  • Rasisme
  • Antirasisme
  • Dannelse
  • Tekster og narrativer
Forskargrupper

Publikasjonar

  • Elevers forståelse av motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust

    (2023)
  • Holocaust som idé og trope

    (2023)
  • Man kan mest når man er ferdig

    (2023)
  • Tor Ulvens kortprosa

    Neple, Anemari, Hagen, Fredrik Stenhjem (2023)
  • Antirasisme etter Auschwitz: Didaktiske refleksjoner om Holocaust som antirasistisk verktøy i den norske skolen

    (2022)
  • Famlande forhold til rasisme-ordet

    (2022)
  • Holocaustundervisning fra post-koloniale perspektiver

    (2022)
  • Jeg tror jeg godt kan være en jøde (om Sylvia Plath)

    (2022)
  • Lyrikksalong: Om Ezra Pound

    (2022)
  • Men hvorfor jødene? En sentral utfordring ved den universalistiske didaktiseringen av Holocaust

    (2022)
  • Ungdommers refleksjoner over historiens nytte

    (2022)
  • Virtuell virkelighet i holocaust-formidling

    (2022)
  • Strukturell rasisme

    Hagen, Fredrik Stenhjem, Jung Tjønn, Brynjulf, Williamson, Tinashe (2022)
  • Krig og kjærlighet: Ekteparet Vesaas

    Hagen, Fredrik Stenhjem, Neple, Anemari (2022)
  • Snakke Om.

    Faye, Reidun, Hagen, Fredrik Stenhjem (2021)
  • Det kan skje igjen: Om to ideer som har lagt premisser for antirasistisk arbeid i skolen

    (2021)
  • Elevers forståelse av jødene i historien om Holocaust

    (2021)
  • Holocaust i norsk skule: minoritetsperspektiv, lærarperspektiv og didaktiske moglegheiter - Panelsamtale

    (2021)
  • Holocaust på timeplanen: Elevers forståelse av motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust

    (2021)
  • Hvordan norske elever forstår rasismebegrepet

    (2021)
  • Norske elevers konseptualisering av rasismebegrepet

    (2021)
  • Talking about diversity through a historical framing: An explorative methodological inquiry

    (2021)
  • To ideer som har lagt premisser for antirasistisk arbeid i skolen

    (2021)
  • Using Virtual Reality as a pedagogical method in teaching about racism

    (2021)
  • Debatt i P2: Om Louise Glück

    (2020)
  • Holocaust Education and the Potential of Historical Empathy

    (2020)
  • LL-242: Fredrik Hagen om Holocaust og antirasistisk undervisning

    (2020)
  • Lyrikksalong: Paul Celan. Om poesi etter Holocaust.

    (2020)
  • Anti-Holocaust, Eller: Rasismens egenart og skolens verdigrunnlag: Om to ideer som preger det antirasistiske arbeidet i skolen

    (2019)
  • Tendens: Lyrikk. Når jeg-et skriver.

    (2019)
  • The Anti-Holocaust – On the use of the Holocaust as a legitimising argument for a naïve and moralistic anti-racist education in Norway after 2011

    (2019)
  • «Om man ikke skal bruke tid på Holocaust, hva skal man bruke det på da?» Didaktisk potensiale i fortellingen om Holocaust og hvordan det blir ivaretatt i norsk skole

    (2016)