Makt, ulikhet og fellesskap

Forskergruppe for studier av mangfold i barnehage, skole og samfunn.

Forskningsgruppen har som overordnet mål å være en drivkraft for solid forskning som bidrar til å møte komplekse utfordringer i det moderne (velferds-) samfunnet.  Vår forsking omfatter studier av de komplekse sammenhengene mellom maktforhold, sosio-økonomiske, sosiale og kulturelle ulikheter og deres innvirkning på individers og gruppers levde liv og opplevde muligheter. Vi har et særskilt fokus på hvordan lærerprofesjonens rolle og identitet påvirkes av disse dynamikkene, og hvordan vi kan styrke læreres kompetanse til å imøtegå de nevnte utfordringene.

Forskergruppens 10 tematiske fokusområder 

  • Tilhørighet, identitet og fellesskapVi utforsker hvordan individer og grupper konstruerer sin identitet og tilhørighet i ulike fellesskap. Dette inkluderer studier av sosiale kategorier og identitetspolitikk, og hvordan disse påvirker individers liv og samhandling. Vi benytter kvalitative metoder for å forstå de subjektive opplevelsene av tilhørighet og identitet. 
  • KulturstudierVi studerer ulike kulturelle uttrykk og praksiser, og analyserer hvordan kultur påvirker menneskers liv og samhandling. Vår forskning inkluderer etnografiske studier, kulturhistorisk analyser og diskursanalyser for å avdekke de komplekse dynamikkene i kulturelle prosesser. 
  • Sosial rettferdighet og muligheterVi undersøker premissene for rettferdige og inkluderende samfunn for alle, med særlig fokus på marginaliserte grupper. Vi studerer strukturelle ulikheter og bidrar med kunnskap for å motvirke disse.    
  • Inkludering av barn og ungeAlle barn og unge (samt deres foreldre) har i prinsippet rett til samme muligheter til å delta og trives i barnehage, skole og lokalsamfunn. Vi studerer hvordan praksiser av dette utfolder seg og hva som hemmer og hva som fremmer likeverdig inkludering.  
  • Didaktiske praksiser og formidlingVi analyserer effektive didaktiske strategier og formidlingsmetoder for å fremme læring og forståelse i ulike kontekster. Vi undersøker hvordan undervisningen kan tilpasses ulike elevgrupper og læringsstiler, og studerer bruk av teknologi og digitale verktøy for å forbedre læringsutbytte. 
  • Interkulturell lærerkompetanseVi undersøker hvordan lærere kan styrke sin kompetanse for å skape inkluderende og læringsstimulerende miljøer for elever fra ulike sosiokulturelle bakgrunner. Vi jobber med mål om å utbedre undervisningsstrategier og pedagogiske verktøy for å fremme interkulturell forståelse og respekt i klasserommet. 
  • Ulikhetens historiske konstruksjonVi analyserer hvordan ulike forståelser av ulikhet har blitt konstruert og formet over tid. Vi studerer historiske narrativ og diskurser som har bidratt til å opprettholde ulikhet, og fremmer kritisk tenkning om ulikhetens røtter og konsekvenser gjennom historiske og diskursanalytiske metoder. 
  • Makt og maktkritikkVi undersøker maktstrukturer og maktutøvelse i ulike kontekster, og analyserer hvordan maktforhold påvirker individer, grupper og samfunn. Vi fremmer kritisk analyse av maktrelasjoner for å fremme sosial endring, og anvender diskursteoretiske perspektiver for å analysere hvordan språk og diskurs former vår forståelse av verden og sosiale realiteter. 
  • Flyktninger i et samfunns- og utdanningsperspektivVi studerer flyktningers erfaringer og utfordringer i møte med det norske samfunnet og utdanningssystemet. Vi analyserer integreringspolitikk og dens effekter på flyktninger, og utvikler anbefalinger for å forbedre integreringsprosesser og utdanningsmuligheter for flyktninger. 
  • Gruppebaserte fordommer og diskrimineringVi belyser og genererer kunnskap om gruppebaserte fordommer og diskriminering i ulike samfunnsområder. Vi studerer hvordan disse fenomenene påvirker individer og grupper, og utvikler strategier for å motvirke fordommer og diskriminering gjennom både teoretiske og empiriske studier. 

Disse tematiske fokusområdene reflekterer vår forpliktelse til å forstå og adressere komplekse sosiale fenomener gjennom en tverrfaglig og kritisk tilnærming. 

Forskargruppeleiar

bilde av Astrid Ouahyb Sundsbø

Astrid Ouahyb Sundsbø

Førsteamanuensis

Forskergruppens medlemmer har spisskompetanse innenfor:  

  • Antropologi 
  • Historie   
  • Sosiologi  
  • Statsvitenskap  
  • Pedagogikk  
  • Sosiolingvistikk  
  • Flerspråklighet og norsk som andrespråk  

 Vi anerkjenner at forskningsbasert kunnskap må være tilgjengelig for alle, ikke bare forskere og akademikere. Derfor legger vi vekt på å:  

  • Kommunisere våre forskningsresultater på en klar og forståelig måte til et bredt publikum. 
  • Utvikle læringsmateriell og ressurser basert på vår forskning.  
  • Samarbeide med lærere, skoleledere, politikere og andre aktører for å sikre deling av kunnskap

Forskningsprosjekter

Nettverk

Nettverks-samarbeid

  • IMER
  • Samarbeid i nettverk og forskergrupper på tvers av HVL 

Samarbeidspartnere (nasjonal skala)

  • NLA (Interkulturelle studier)
  • UiB (Sosialantropologi; Juridiske studier, Migrasjonshelse)
  • NORCE (samfunnsøkonomi, velferdsforskning)
  • OsloMet (sosialt arbeid; barnehagelærerutdanningen; Velferdsforskningsinstituttet NOVA)
  • UiT (Institutt for lærerutdanning og pedagogikk; Institutt for vernepleie)
  • FaFo (Migrasjon og integrering)
  • NTNU (samfunnsmedisin, pedagogikk, barne- og ungdomsforskning).

Internasjonale samarbeidspartnere (utvalg)

  • Finland: University of Eastern Finland (Social Sciences), Åbo Akademi University (Education and Welfare Studies)
  • Sverige: Lund University (Law Studies), Malmö University (Society, Culture and Identity)
  • Danmark: Roskilde University, Aalborg University 
  • Tyskland: Institute for Employment Research (IAB), Technische Universität Berlin, Institute for Work and Technology 
  • UK: UCL University College London, IOE – Social Research Insitute 
  • Spain: National Distance Education University

Forskergruppen er tilknyttet programmet Bærekraft, medverknad og mangfald