Arbeids- og kompetanseområde
Jeg er statsviter og opptatt av hvordan tjenester organiseres i velferd- og utdanningsfeltet sett i relasjon til tjenestemottakernes behov. Viktige tema er politikkutforming, samarbeid og koordinering for sosial deltakelse. Arbeidet omfatter analyser av ulike politikkområder, og mange i et historisk perspektiv innen utdanning, velferd og folkehelse. Utvikling og endring av velferds- og omsorgsideologier, enhetsskolens historie, velferdsteknologiske løsninger, profesjonaliseringsprosesser, organisasjonsperspektiver og endringer i synet på mottakere av velferdstjenestene har stått sentralt. Teoretisk har de viktigste verktøyene blitt hentet fra profesjonsteori, organisasjonsteori, historisk sosiologi, demokratiteori, skole- og utdanningshistorie, samt teorier om sosial kapital, politisk og sosial deltakelse og medvirkning. Metodisk har jeg arbeidet mest med kvalitative metoder, men har også anvendt kvantitative metoder i noen grad.
Underviser i
- Bachelor i folkehelsearbeid: Samfunnsplanlegging og samfunnsvitenskapelig metode
- Samfunnskunnskap i grunnskolelærerutdanningen
- PhD studiet: Studier av danning og didaktiske praksiser
- Bachelor i folkehelsearbeid: organisasjons- og samfunnsperspektiv
Forskar på
- Nærmiljø og lokalsamfunn som fremmer folkehelse
- Yrkesutvikling og profesjonaliseringsprosesser i velferd og utdanning
- Integrering av barn og unge med minoritetsbakgrunn
- Funksjonshemming, politikk og samfunn
Forskargrupper
1) Makt, ulikhet og fellesskap
2) Profesjon, organisasjon og politikk
- FHA1012, Folkehelsearbeid i organisasjons- og samfunnsperspektiv, 25/26, emneansvarlig
- FHA112, Introduksjon til folkehelsearbeid, 25/26
- FHA412, Samfunnsplanlegging og samfunnsvitskapleg metode, 25/26
- FHA851, Kunnskapsbasert praksis i folkehelsearbeid , 25/26
- MGUSA501, Samfunnsfag 3, emne 1 - Samfunnsfagleg forsking og litteratur, 25/26
- MGUSA502, Samfunnsfag 3, emne 2 - Samfunn, utdanning og læring, 25/26
- MGUSA503, Samfunnsfag 3, emne 3 - Forskingsmetodar og kjeldekritikk, 25/26
- PHD902, Vitskapsteori, etikk og akademisk tekstarbeid, 25/26
- PHD950, Avhandling, 25/26
Publikasjonar
-
Hvordan forstå fordommer - hvordan arbeide med endring?
-
Organized to Integrate? On NGOs Bridging and Trust-Building in Local Communities
-
Making vulnerable groups able to connect socially and digitally— opportunities and pitfalls
-
Co-creating and co-producing learning environments in adult education through the World Café method
-
Innovating Social and Digital Inclusion – Networking Across Institutions. Connect://able: Final Report