Arbeids- og kompetanseområde
Jeg har jobbet her ved instituttet og høgskulen siden januar 2019. Her underviser jeg primært i fysikk, geofag og didaktikk, men også i bærekraft, klimakrisen og kjemi. Jeg er også fortsatt en aktiv formidler for Bjerknessenteret for klimaforskning hvor jeg er en del av gruppen som jobber med senterets podcast.
Jeg forsker på bærekraftsbegrepet og hvordan vi best kan undervise og formidle om klimakrisen, ikke bare fakta, men også hvordan kunnskap kan lede til handling. Handling som kan lede til en bedre fremtid for alle.
Før jeg kom hertil har jeg vært postdoktor i biogeokjemi ved Norce Klima og Bjerknessenteret for klimaforskning. Der jobbet jeg hovesakelig med havsikrulasjonen og biogeokjemimodulen for havet i NorESM, den norske jordsystemmodellen.
Jeg kom til Norce og Bjerknessenteret fra en postdoktor i teoretisk seismologi ved det Norske Videnskaps-Akademi, VISTA-programmet, og hadde Institutt for geovitenskap ved Universitetet i Bergen som arbeidssted. Jeg jobbet her med karaktirisering av sprekkeparametere i jorden ved hjelp av full bølgeformsinversjon.
Doktorgraden min er en co-tutelle i fysikk og kjemi fra Université Pierre et Marie Curie (Paris 6), nå en del av Sorbonne Université, og Universitetet i Bergen. I Frankrike var jeg også en del av forskerskolen i kjemi ved L'Ecole Normale Surpérieure.
Underviser i
- Master utdanningsvitenskap, naturfag
- Naturfag – Ikke-levende naturen
- Fysikk
- Kjemi
- Geofag
- Klima
- Bærekraft
Forskar på
- Bærekraftsbegrepet
- Biogeokjemi
- Fysikk
- Fysikkdidaktikk
- Teoretisk seismikk
- Klimakrisen
Forskargrupper
- Utdanning for bærekraft
- SAAFE
- HSPED801, Innføring i universitetspedagogikk, 24/25
- MGBNA201, Naturfag 1, emne 2 - Fysikk og kjemi for grunnskulen, 24/25
- MGUNA202, Naturfag 1, emne 2 – Fysikk og kjemi for grunnskulen, 24/25
- MGUNA231, Naturfag 1, emne 2 - Fysikk og kjemi for grunnskulen, 24/25
- MGUNA302, Naturfag 2, emne 1 – Fysikk og kjemi i utdanning for berekraft, 24/25
- MGUNA501, Naturfag 3, emne 1 - Naturfag fordjuping, 24/25, emneansvarlig
- MGUNA550, Naturfag 3, emne 4 - Masteroppgåve, 24/25
- NAB802, Naturfag 1, emne 2 - Den ikkje-levande naturen, 24/25
Publikasjonar
-
Er universitetspedagogiske kurs relevante? Erfaringer fra et kurs om diskusjon som læringsaktivitet
-
MUVIN - nordisk danning i møte med miljøkrisen
-
Is the AMOC Going to Collapse?
-
Samtale om samtaler i Naturfag - Naturfagsrommet E2
-
Urgent decisions in uncertain times with Jeroen van der Sluijs