Høgskulelektor

Kari Jeanette Langseth Hjelmen

Underviser i

Praktisk-pedagogisk utdanning, IKT i læring

Forskargrupper

Kvantegruppa – forskargruppe for kvantitativ utdanningsforsking, HVL

Gruppa utviklar og driv eigne utviklings- og forskingsprosjekt, men har og ein støttefunksjon for forskingsprosjekt og -søknader lokalisert i andre forskergrupper.

Gruppa finner du på campus Stord, Høgskulen på Vestlandet.

https://www.hvl.no/forsking/gruppe/kvantegruppa

Teknologi og læring, UiT Norges Arktiske Universitet

Gruppen er engasjert i forskning innen læringsteknologi (EdTech), som omhandler bruk av IKT i formidling og læring, både i skole og samfunn. Dette skjer via et bredt spekter av aktiviteter som strekker seg fra fagartikler til konferanser, fagnettverk og media. 

https://uit.no/forskning/forskningsgrupper/Teknologi_og_læring

Mangfold og inkludering - forskergruppe ved HVL

Barnehage og skole skal ta imot alle elever uansett bakgrunn, evner og forutsetninger, og vi fokuserer derfor både på mangfold og inkludering overfor barn, unge og voksne med særlige behov, og på flerkulturalitet. Sentrale spørsmål for forskergruppen er hvordan barnehager og skoler kan tilrettelegge for individuelle behov uten samtidig å segregere og stigmatisere, og hvordan barnehager og skoler kan utvikle fellesskap uten samtidig å overse individuelle forskjeller. Gruppa bistår barnehager og skoler regionalt med forskningsbasert kompetanse gjennom seminarer og forelesninger på fagdager, planleggingsdager og gjennom andre samarbeidsformer, med utgangspunkt i identifiserte behov. Vi vil slik bidra til å videreutvikle kunnskapsgrunnlaget for profesjonene i praksisfeltet. 

https://www.hvl.no/forsking/gruppe/mangfold-og-inkludering/

 

 

Publikasjonar

  • Digital spillbasert læring i arbeid med fagspesifikke og overordnede læreplanmål ved Helse- og oppvekstfag i videregående skole

    (2023)
  • «Pasjonstidens mysterium, et middelalderprosjekt» Deltakerdemokrati i et praksisfellesskap

    Rønnes, Kari Olene Oma, Hjelmen, Kari Jeanette Langseth (2023)
  • Med masken på – elever og studenter i utforskende læreprosess

    Rønnes, Kari Olene Oma, Hjelmen, Kari Jeanette Langseth (2022)
  • "Pasjonstidens mysterium", et middelalderprosjekt- Elever og kunstfagstudenter i et praksisfellesskap med praktisk/esteisk tilnærming i undervisningen.

    Rønnes, Kari Olene Oma, Hjelmen, Kari Jeanette Langseth (2022)
  • Presentasjon i forskergruppe, prosjekt/paper "Trivsel i Tromsø 2" / indikatorer om mobbing, digital mobbing og mental helse.

    (2021)
  • The impact of Smartphones and the Covid crisis on bullying among schoolchildren. Comparing Norwegian perspectives from 2000, 2013, 2017 and 2021. Presentasjon i forskergruppe.

    (2021)
  • K06 nettverkskoordinator- og rektorsamling Troms. Evalueringssamling: faglige nettverk, implementering av læreplan, utvikling vurderingsformer.

    (2017)
  • Nettverkssamling for lærere ved linje for Medier og kommunikasjon i videregående skoler i Troms Fylkeskommune. Arrangementsansvarlig.

    (2017)
  • Jenter: har blitt mer brutale. Gutter: mobber "smartere". Smarttelefonen, sosiale medier og spill gjør at gutter mobber «smartere», mens jenter har blitt mer brutale.

    Hjelmen, Kari Jeanette Langseth, Egeberg, Gunstein Christoffer, Thorvaldsen, Steinar (2015)
  • Halvdagsseminar om skolemobbing og tiltak mot mobbing

    Hjelmen, Kari Jeanette Langseth, Stenseth, Anna-Maria (2015)
  • PDAs in Medical Education and Practice

    Smørdal, Ole Christian, Gregory, Judith, Langseth, Kari Jeanette (2002)
  • Arbeid med lyd, lys og bilde i lab og scenerom: multidisiplinær designpraksis. Innspill til prosjektet 'Dancing with postcolonial theory': digital scenography and the performance of local culture. (A. Morrisson, 2003)

    (2002)
  • PDAs in medical education and practice

    Smørdal, Ole Christian, Gregory, Judith, Langseth, Kari Jeanette (2002)