Praktisk-pedagogisk utdanning, IKT i læring
Kvantegruppa – forskargruppe for kvantitativ utdanningsforsking, HVL
Gruppa utviklar og driv eigne utviklings- og forskingsprosjekt, men har og ein støttefunksjon for forskingsprosjekt og -søknader lokalisert i andre forskergrupper.
Gruppa finner du på campus Stord, Høgskulen på Vestlandet.
https://www.hvl.no/forsking/gruppe/kvantegruppa
Teknologi og læring, UiT Norges Arktiske Universitet
Gruppen er engasjert i forskning innen læringsteknologi (EdTech), som omhandler bruk av IKT i formidling og læring, både i skole og samfunn. Dette skjer via et bredt spekter av aktiviteter som strekker seg fra fagartikler til konferanser, fagnettverk og media.
https://uit.no/forskning/forskningsgrupper/Teknologi_og_læring
Mangfold og inkludering - forskergruppe ved HVL
Barnehage og skole skal ta imot alle elever uansett bakgrunn, evner og forutsetninger, og vi fokuserer derfor både på mangfold og inkludering overfor barn, unge og voksne med særlige behov, og på flerkulturalitet. Sentrale spørsmål for forskergruppen er hvordan barnehager og skoler kan tilrettelegge for individuelle behov uten samtidig å segregere og stigmatisere, og hvordan barnehager og skoler kan utvikle fellesskap uten samtidig å overse individuelle forskjeller. Gruppa bistår barnehager og skoler regionalt med forskningsbasert kompetanse gjennom seminarer og forelesninger på fagdager, planleggingsdager og gjennom andre samarbeidsformer, med utgangspunkt i identifiserte behov. Vi vil slik bidra til å videreutvikle kunnskapsgrunnlaget for profesjonene i praksisfeltet.
https://www.hvl.no/forsking/gruppe/mangfold-og-inkludering/
Publikasjonar
-
Digital spillbasert læring i arbeid med fagspesifikke og overordnede læreplanmål ved Helse- og oppvekstfag i videregående skole
-
«Pasjonstidens mysterium, et middelalderprosjekt» Deltakerdemokrati i et praksisfellesskap
-
Med masken på – elever og studenter i utforskende læreprosess
-
"Pasjonstidens mysterium", et middelalderprosjekt- Elever og kunstfagstudenter i et praksisfellesskap med praktisk/esteisk tilnærming i undervisningen.
-
Presentasjon i forskergruppe, prosjekt/paper "Trivsel i Tromsø 2" / indikatorer om mobbing, digital mobbing og mental helse.
-
The impact of Smartphones and the Covid crisis on bullying among schoolchildren. Comparing Norwegian perspectives from 2000, 2013, 2017 and 2021. Presentasjon i forskergruppe.
-
K06 nettverkskoordinator- og rektorsamling Troms. Evalueringssamling: faglige nettverk, implementering av læreplan, utvikling vurderingsformer.
-
Nettverkssamling for lærere ved linje for Medier og kommunikasjon i videregående skoler i Troms Fylkeskommune. Arrangementsansvarlig.
-
Jenter: har blitt mer brutale. Gutter: mobber "smartere". Smarttelefonen, sosiale medier og spill gjør at gutter mobber «smartere», mens jenter har blitt mer brutale.
-
Halvdagsseminar om skolemobbing og tiltak mot mobbing
-
PDAs in Medical Education and Practice
-
Arbeid med lyd, lys og bilde i lab og scenerom: multidisiplinær designpraksis. Innspill til prosjektet 'Dancing with postcolonial theory': digital scenography and the performance of local culture. (A. Morrisson, 2003)
-
PDAs in medical education and practice