Arbeids- og kompetanseområde
Disputerte nylig for doktorgraden med avhandlingen Om utjevningsdiskursens opprinnelse og grunnlag i skolen. Avhandlingen omhandler sosial utjevning som et skolepolitisk ideal angående lærere. Har bakgrunn fra Sammenliknende politikk ved UiB, er lærerutdannet ved HVL og har tidligere har jobbet som kontaktlærer i grunnskolen.
Forskar på
- Sosial utjeving i grunnopplæringen
- Møtet mellom utdanningspolitikk og lærerprofesjonen
- Fagfornyelsen - LK20
Forskargrupper
- MGBPE101, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 1 - Lærarrolla og elevane si læring og utvikling, 25/26
- MGBPE401, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 4 - Den forskande, nyskapande og etisk medvitne lærar, 25/26
- MGUPE101, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 1 - Lærarrolla og elevane si læring og utvikling, 25/26
- MGUSP101, Spesialpedagogikk 1, emne 1 - Spesialpedagogikk som fag og forskingsfelt, 25/26
- MGUSP201, Spesialpedagogikk 1, emne 2 - Psykososial utvikling og språk-, lese- og skrivevanskar, 25/26
Publikasjonar
-
Om utjevningsdiskursens opprinnelse og grunnlag i skolen: Politiske ideal og problematiseringer mot lærernes påtrengende praksis
-
Kan meritokratiet løse ulikhetskrisen?
-
Hva oppnår vi egentlig med områdesatsing?
-
"Kva vil me med skulen?" - pedagogisk kafé i Bergen
-
«Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst
Laster...