Førsteamanuensis

Ruth Ingrid Skoglund

Arbeids- og kompetanseområde

Ruth Ingrid Skoglund er en av kjerneforskerne ved BARNkunne - Senter for barnehageforskning for en mer rettferdig og bærekraftig verden for barna våre. 

Hun er medleder av forskergruppa Barnehagen som (ut)danningsarena og

medlem av undergruppen

-Vilkår for barns utforsking

- Forebygging av psykososialt miljø i barnehagen, arbeid mot krenkelse og mobbing

Forskningsområdene er Didaktikk og lek,  Barns demokratiske danning, Forebygging mot mobbing, Profesjonsetikk og etisk dømmekraft. Kulturforståelse og komparativ pedagogikk.

 

Hun har flere års erfaring som barnehagelærer i barnehagen. Hun har arbeidet i lærerutdanning og barnehagelærerutdanning både på Høgskolen Stord/Haugesund og NLA høgskolen. Fra 2015 har hun arbeidet i barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen på Vestlandet.

Hun har doktorgrad fra NTNU i Trondheim "Helklassesamtaler om livsspørsmål En kvalitativ studie i KRL-faget på småskoletrinnet" (2008).



Underviser i
  • Master i Barnehagekunnskap - Barnehagen som danningsarena og barnehagelæreres profesjonsoppdrag
  • Forebygging mot mobbing gjennom styrking av det psykososiale læringsmiljøet
  • Veilederutdanning for praksislærere Barnehagelæreren som lærerutdanner, veileder og vuurderer
  • Kulturforståelse og komparativ pedagogikk

Forskar på
  • Barns demokratisk danning i barnehagen
  • Forbygging mot mobbing i barnehagen
  • Profesjonsetikk og etisk dømmekraft
  • Didaktikk og lek

Forskargrupper

​​​​​​Barnehagen som (ut)danningsarena

Vilkå for barns utforsking

Forebygging av psykososialt miljø i barnehagen - arbeid mot krenkelse og mobbing

Underviser i
  • MBAS512, Barnehageforsking i vitskapsteoretisk og forskingsmetodisk perspektiv, 24/25, emneansvarlig
  • MBAS515, Metodefordjuping og prosjektplan for masteroppgåva, 24/25
  • MBAS516, Masteroppgåve, 24/25
  • VVPB802, Barnehagelæraren som lærarutdannar, rettleiar og vurderar, 24/25, emneansvarlig

Publikasjonar

  • Workshops with parents and staff in kindergarten

    Anne Grethe Sønsthagen, Ruth Ingrid Skoglund (2024)
  • Erfaringer fra FOU-samarbeid med fire lærerutdanningsbarnehager ved Høgskulen på Vestlandet (Pilotperioden, 2021-2024)

    Lillian Pedersen, Ruth Ingrid Skoglund, Hege Wergedahl, Mari Engesæter, Remi Kaldhusseter, Johanne Geitung Håvik (2024)
  • Foreldreverkstad

    Anne Grethe Sønsthagen, Ruth Ingrid Skoglund (2024)
  • Studenters søken etter identitet som barnehagelærer gjennom observasjoner av personalet i barnehagen​

    Ruth Ingrid Skoglund, Randi Moe (2023)
  • Veiledningssamtalens innhold, form og formål

    Ruth Ingrid Skoglund (2023)
  • Veiledningssamtalens innhold, form og formål

    Ruth Ingrid Skoglund (2023)
  • Den etiske hverdagspedagogikken - grunnlaget for et godt og trygt barnehagemiljø

    Ruth Ingrid Skoglund, Modgun Ohm (2023)
  • Nulltoleranse mot mobbing. En hindring for sosial utforskning?

    Randi Moe, Modgun Ohm, Ruth Ingrid Skoglund (2023)
  • Studenters danningsprosesser til profesjonsutøvere gjennom observasjoner av ansatte i barnehagen

    Randi Moe, Ruth Ingrid Skoglund (2022)
  • Forskning om foreldresamarbeid i LU barnehagen Foreløpige resultater

    Ruth Ingrid Skoglund, Randi Moe (2022)
  • Forskningsfokus på samarbeid med foreldre i LU barnehagen

    Ruth Ingrid Skoglund, Randi Moe (2022)
  • Faglige perspektiver på mobbing - Ny lov om psykososialt miljø i barnehagen

    Ruth Ingrid Skoglund (2022)
  • Ethical Codes for Early Childhood Teachers: How and Why Should We Use Them

    Ruth Ingrid Skoglund, Juyan Ye, Yong Jiang (2022)
  • Students' Dialogical Formation in an International Programme within Kindergarten Teacher Education

    Ruth Ingrid Skoglund, Aihua Hu, Åsta Birkeland (2022)
  • Parental involvement in ECE in Norway

    Alicja R. Sadownik, Ruth Ingrid Skoglund (2021)
  • De ansattes sinne i barnehagen kan føre til profesjonell utvikling

    Ingvild Åmot, Ruth Ingrid Skoglund (2021)
  • Investegating conditions for imaginative play in Early Childhood Education and Care

    Ruth Ingrid Skoglund, Liv Torunn Grindheim (2021)
  • Ny mobbelov i barnehagen - likeverdig dialog med foreldre er avgjørende i forebyggingen mot mobbing

    Modgun Ohm, Ruth Ingrid Skoglund, Randi Moe (2021)
  • Skjerpet aktivitetsplikt hvis personalet krenker barn - riset bak speilet?

    Ruth Ingrid Skoglund, Randi Moe, Modgun Ohm (2020)
  • Beyond Bullying: Understanding Children’s Exploration of Inclusion and Exclusion Processes in Kindergarten

    Ruth Ingrid Skoglund (2020)
  • Children's perspectives about cultural sustainability and neighborhood in Chinese and Norwegian kindergartens - A didactical approach.

    Ruth Ingrid Skoglund (2020)
  • En teoretisk didaktisk tilnærming til barnehagebarns forestillingslek

    Ruth Ingrid Skoglund, Liv Torunn Grindheim (2020)
  • Å høre til- Forebygging mot mobbing i barnehagen utfordrer samarbeidet mellom foreldre og barnehage.

    Modgun Ohm, Ruth Ingrid Skoglund (2020)
  • When Anger Arises in the Interaction with Children in Kindergartens – The Staff’s Reactions to Children’s Resistance

    Ruth Ingrid Skoglund, Ingvild Åmot (2020)
  • Student teachers' dialogical formation revealed in exam texts from an international program within Kindergarten teacher education

    Ruth Ingrid Skoglund, Åsta Birkeland, Aihua Hu (2019)
  • When “words do not work”: Intervening in children’s conflicts in kindergarten

    Ruth Ingrid Skoglund (2019)
  • Anerkjennelsens kompleksitet i pedagogiske institusjoner

    Ingvild Åmot, Ruth Ingrid Skoglund (2019)
  • Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole

    Ingvild Åmot, Ruth Ingrid Skoglund (2019)
  • Tur - retur, Norge - Kina

    Elin Eriksen Ødegaard, Åsta Birkeland, Siv Ødemotland, Aihua Hu, Ruth Ingrid Skoglund, Svein-Erling Greiner (2018)
  • Identifying crucial aspects for students’ formation as glocal teachers in an intercultural program within ECE: A pilot study

    Ruth Ingrid Skoglund, Åsta Birkeland, Aihua Hu (2018)
  • Student teachers' dialogical formation as glocal Teachers in an international program within ECE

    Åsta Birkeland, Ruth Ingrid Skoglund, Aihua Hu (2018)
  • Parents`perceptions about bullying and their roles in preventing bullying in kindergarten.

    Modgun Ohm, Ruth Ingrid Skoglund (2018)
  • Mobbing kan se ut som lek

    Ruth Ingrid Skoglund, Liv Torunn Grindheim, Modgun Ohm, Alicja R. Sadownik (2017)
  • Fra Bergen til Beijing. Møtet mellom kinesisk og norsk barnehagetradisjon gir nyttig innsikt

    Åsta Birkeland, Ruth Ingrid Skoglund, Siv Ødemotland (2017)
  • Pedagogical conditions for ‘play exploration’ in kindergarten

    Elin Eriksen Ødegaard, Ruth Ingrid Skoglund (2017)
  • When Words don`t work - Practitioner`s Intervention in Children`s Conflicts

    Ruth Ingrid Skoglund (2016)
  • Intervention in children`s conflicts when words not work either for child or staff.

    Ruth Ingrid Skoglund (2016)
  • Barnehagepersonalets anerkjennelse i konfliktsituasjoner med barna,rom for subjektivering

    Ruth Ingrid Skoglund (2015)
  • Professional failure - a source for collective reflection and professional awareness?

    Ruth Ingrid Skoglund (2015)
  • Barn og konflikter i barnehagen : sett i lys av Gert Biestas perspektiv på demokrati og pedagogisk virksomhet

    Ruth Ingrid Skoglund (2015)
  • Anerkjennelse og medvirkning i samarbeid med foreldre

    Ruth Ingrid Skoglund (2014)
  • Jeg ser deg - anerkjennelsens kompleksitet i pedagogisk virksomhet

    Ruth Ingrid Skoglund (2014)
  • Danning i barnehagen: Hva kan danningens "mer enn" være?

    Ruth Ingrid Skoglund (2014)
  • Skole og utdanning – entusiasme eller dressur?

    Tom Are Trippestad, Ruth Ingrid Skoglund, Jan Ubøe (2014)
  • Sosiale konflikter og demokratisk danning i barnehagen

    Ruth Ingrid Skoglund (2013)
  • Barns sosiale konflikter og etisk veileding i barnehagen

    Ruth Ingrid Skoglund (2013)
  • Children`s social conflicts and ethical guidance in Norwegian kindergartens

    Ruth Ingrid Skoglund (2013)
  • Anerkendelsens kompleksitet i pædagogiske institutioner

    Ingvild Åmot, Ruth Ingrid Skoglund (2013)
  • Jeg ser dig - nye perspektiver på anerkendende pædagogik

    Ingvild Åmot, Ruth Ingrid Skoglund (2013)
  • Anerkjennelsens kompleksitet i pedagogiske institusjoner

    Ingvild Åmodt, Ruth Ingrid Skoglund (2012)
  • Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole

    Ruth Ingrid Skoglund, Ingvild Åmodt (2012)
  • Anerkjennende samarbeid mellom barnehage og foreldre - en felles kamp for barnets beste?

    Ruth Ingrid Skoglund (2012)
  • Er det rom for danning i barnehage og skole?

    Ruth Ingrid Skoglund (2012)
  • Anerkjennende samarbeid mellom barnehage og foreldre. En solidarisk kamp for barnas beste

    Ruth Ingrid Skoglund (2012)
  • Barns rett til religion

    Ruth Ingrid Skoglund (2009)
  • Samtaler om å tro eller ikke tro på Gud - eller ingen i KRL-undervisningen

    Ruth Ingrid Skoglund (2003)
  • Er det rom for barns livsspørsmål og livstolkning i KRL-faget?

    Ruth Ingrid Skoglund (2002)
  • Barn som aktive informanter: et forsøk på å belyse sentrale ledd i kravet om frivillig, informert samtykke knyttet til barn som aktive informanter

    Ruth Ingrid Skoglund (1998)