Førsteamanuensis

Ruth Ingrid Skoglund

Arbeids- og kompetanseområde

Ruth Ingrid Skoglund er en av kjerneforskerne ved BARNkunne - Senter for barnehageforskning for en mer rettferdig og bærekraftig verden for barna våre. 

Hun er medleder av forskergruppa Barnehagen som (ut)danningsarena og

medlem av undergruppen

-Vilkår for barns utforsking

- Forebygging av psykososialt miljø i barnehagen, arbeid mot krenkelse og mobbing

Forskningsområdene er Didaktikk og lek,  Barns demokratiske danning, Forebygging mot mobbing, Profesjonsetikk og etisk dømmekraft. Kulturforståelse og komparativ pedagogikk.

 

Hun har flere års erfaring som barnehagelærer i barnehagen. Hun har arbeidet i lærerutdanning og barnehagelærerutdanning både på Høgskolen Stord/Haugesund og NLA høgskolen. Fra 2015 har hun arbeidet i barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen på Vestlandet.

Hun har doktorgrad fra NTNU i Trondheim "Helklassesamtaler om livsspørsmål En kvalitativ studie i KRL-faget på småskoletrinnet" (2008).

Underviser i
  • Master i Barnehagekunnskap - Barnehagen som danningsarena og barnehagelæreres profesjonsoppdrag
  • Forebygging mot mobbing gjennom styrking av det psykososiale læringsmiljøet
  • Veilederutdanning for praksislærere Barnehagelæreren som lærerutdanner, veileder og vuurderer
  • Kulturforståelse og komparativ pedagogikk
Forskar på
  • Barns demokratisk danning i barnehagen
  • Forbygging mot mobbing i barnehagen
  • Profesjonsetikk og etisk dømmekraft
  • Didaktikk og lek
Forskargrupper

​​​​​​Barnehagen som (ut)danningsarena

Vilkå for barns utforsking

Forebygging av psykososialt miljø i barnehagen - arbeid mot krenkelse og mobbing

Publikasjonar

  • Nulltoleranse mot mobbing. En hindring for sosial utforskning?

    Moe, Randi, Ohm, Modgun, Skoglund, Ruth Ingrid (2023)
  • Veiledningssamtalens innhold, form og formål

    (2023)
  • Veiledningssamtalens innhold, form og formål

    (2023)
  • Studenters søken etter identitet som barnehagelærer gjennom observasjoner av personalet i barnehagen​

    Skoglund, Ruth Ingrid, Moe, Randi (2023)
  • Den etiske hverdagspedagogikken - grunnlaget for et godt og trygt barnehagemiljø

    Skoglund, Ruth Ingrid, Ohm, Modgun (2023)
  • Studenters danningsprosesser til profesjonsutøvere gjennom observasjoner av ansatte i barnehagen

    Moe, Randi, Skoglund, Ruth Ingrid (2022)
  • Faglige perspektiver på mobbing - Ny lov om psykososialt miljø i barnehagen

    (2022)
  • Students' Dialogical Formation in an International Programme within Kindergarten Teacher Education

    Skoglund, Ruth Ingrid, Hu, Aihua, Birkeland, Åsta (2022)
  • Forskning om foreldresamarbeid i LU barnehagen Foreløpige resultater

    Skoglund, Ruth Ingrid, Moe, Randi (2022)
  • Forskningsfokus på samarbeid med foreldre i LU barnehagen

    Skoglund, Ruth Ingrid, Moe, Randi (2022)
  • Ethical Codes for Early Childhood Teachers: How and Why Should We Use Them

    Skoglund, Ruth Ingrid, Ye, Juyan, Jiang, Yong (2022)
  • Ny mobbelov i barnehagen - likeverdig dialog med foreldre er avgjørende i forebyggingen mot mobbing

    Ohm, Modgun, Skoglund, Ruth Ingrid, Moe, Randi (2021)
  • Parental involvement in ECE in Norway

    Sadownik, Alicja R., Skoglund, Ruth Ingrid (2021)
  • Investegating conditions for imaginative play in Early Childhood Education and Care

    Skoglund, Ruth Ingrid, Grindheim, Liv Torunn (2021)
  • De ansattes sinne i barnehagen kan føre til profesjonell utvikling

    Åmot, Ingvild, Skoglund, Ruth Ingrid (2021)
  • Å høre til- Forebygging mot mobbing i barnehagen utfordrer samarbeidet mellom foreldre og barnehage.

    Ohm, Modgun, Skoglund, Ruth Ingrid (2020)
  • Beyond Bullying: Understanding Children’s Exploration of Inclusion and Exclusion Processes in Kindergarten

    (2020)
  • Children's perspectives about cultural sustainability and neighborhood in Chinese and Norwegian kindergartens - A didactical approach.

    (2020)
  • En teoretisk didaktisk tilnærming til barnehagebarns forestillingslek

    Skoglund, Ruth Ingrid, Grindheim, Liv Torunn (2020)
  • Skjerpet aktivitetsplikt hvis personalet krenker barn - riset bak speilet?

    Skoglund, Ruth Ingrid, Moe, Randi, Ohm, Modgun (2020)
  • When Anger Arises in the Interaction with Children in Kindergartens – The Staff’s Reactions to Children’s Resistance

    Skoglund, Ruth Ingrid, Åmot, Ingvild (2020)
  • When “words do not work”: Intervening in children’s conflicts in kindergarten

    (2019)
  • Student teachers' dialogical formation revealed in exam texts from an international program within Kindergarten teacher education

    Skoglund, Ruth Ingrid, Birkeland, Åsta, Hu, Aihua (2019)
  • Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole

    Åmot, Ingvild, Skoglund, Ruth Ingrid (2019)
  • Anerkjennelsens kompleksitet i pedagogiske institusjoner

    Åmot, Ingvild, Skoglund, Ruth Ingrid (2019)
  • Student teachers' dialogical formation as glocal Teachers in an international program within ECE

    Birkeland, Åsta, Skoglund, Ruth Ingrid, Hu, Aihua (2018)
  • Parents`perceptions about bullying and their roles in preventing bullying in kindergarten.

    Ohm, Modgun, Skoglund, Ruth Ingrid (2018)
  • Identifying crucial aspects for students’ formation as glocal teachers in an intercultural program within ECE: A pilot study

    Skoglund, Ruth Ingrid, Birkeland, Åsta, Hu, Aihua (2018)
  • Tur - retur, Norge - Kina

    Ødegaard, Elin Eriksen, Birkeland, Åsta, Ødemotland, Siv, Hu, Aihua, Skoglund, Ruth Ingrid, Greiner, Svein-Erling (2018)
  • Fra Bergen til Beijing. Møtet mellom kinesisk og norsk barnehagetradisjon gir nyttig innsikt

    Birkeland, Åsta, Skoglund, Ruth Ingrid, Ødemotland, Siv (2017)
  • Children`s exploring in social conflicts in play - a question about inclusion or exclusion.

    (2017)
  • Mobbing kan se ut som lek

    Skoglund, Ruth Ingrid, Grindheim, Liv Torunn, Ohm, Modgun, Sadownik, Alicja R. (2017)
  • Pedagogical conditions for ‘play exploration’ in kindergarten

    Ødegaard, Elin Eriksen, Skoglund, Ruth Ingrid (2017)
  • Intervention in children`s conflicts when words not work either for child or staff.

    (2016)
  • When Words don`t work - Practitioner`s Intervention in Children`s Conflicts

    (2016)
  • Barn og konflikter i barnehagen : sett i lys av Gert Biestas perspektiv på demokrati og pedagogisk virksomhet

    (2015)
  • Barnehagepersonalets anerkjennelse i konfliktsituasjoner med barna,rom for subjektivering

    (2015)
  • Professional failure - a source for collective reflection and professional awareness?

    (2015)
  • Anerkjennelse og medvirkning i samarbeid med foreldre

    (2014)
  • Danning i barnehagen: Hva kan danningens "mer enn" være?

    (2014)
  • Jeg ser deg - anerkjennelsens kompleksitet i pedagogisk virksomhet

    (2014)
  • Skole og utdanning – entusiasme eller dressur?

    Trippestad, Tom Are, Skoglund, Ruth Ingrid, Ubøe, Jan (2014)
  • Barns sosiale konflikter og etisk veileding i barnehagen

    (2013)
  • Children`s social conflicts and ethical guidance in Norwegian kindergartens

    (2013)
  • Sosiale konflikter og demokratisk danning i barnehagen

    (2013)
  • Anerkendelsens kompleksitet i pædagogiske institutioner

    Åmot, Ingvild, Skoglund, Ruth Ingrid (2013)
  • Jeg ser dig - nye perspektiver på anerkendende pædagogik

    Åmot, Ingvild, Skoglund, Ruth Ingrid (2013)
  • Anerkjennende samarbeid mellom barnehage og foreldre - en felles kamp for barnets beste?

    (2012)
  • Anerkjennende samarbeid mellom barnehage og foreldre. En solidarisk kamp for barnas beste

    (2012)
  • Er det rom for danning i barnehage og skole?

    (2012)
  • Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole

    Skoglund, Ruth Ingrid, Åmodt, Ingvild (2012)
  • Anerkjennelsens kompleksitet i pedagogiske institusjoner

    Åmodt, Ingvild, Skoglund, Ruth Ingrid (2012)
  • Barns rett til religion

    (2009)
  • Samtaler om å tro eller ikke tro på Gud - eller ingen i KRL-undervisningen

    (2003)
  • Er det rom for barns livsspørsmål og livstolkning i KRL-faget?

    (2002)
  • Barn som aktive informanter: et forsøk på å belyse sentrale ledd i kravet om frivillig, informert samtykke knyttet til barn som aktive informanter

    (1998)