Arbeids- og kompetanseområde
Ruth Ingrid Skoglund er en av kjerneforskerne ved BARNkunne - Senter for barnehageforskning for en mer rettferdig og bærekraftig verden for barna våre.
Hun er medleder av forskergruppa Barnehagen som (ut)danningsarena og
medlem av undergruppen
-Vilkår for barns utforsking
- Forebygging av psykososialt miljø i barnehagen, arbeid mot krenkelse og mobbing
Forskningsområdene er Didaktikk og lek, Barns demokratiske danning, Forebygging mot mobbing, Profesjonsetikk og etisk dømmekraft. Kulturforståelse og komparativ pedagogikk.
Hun har flere års erfaring som barnehagelærer i barnehagen. Hun har arbeidet i lærerutdanning og barnehagelærerutdanning både på Høgskolen Stord/Haugesund og NLA høgskolen. Fra 2015 har hun arbeidet i barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen på Vestlandet.
Hun har doktorgrad fra NTNU i Trondheim "Helklassesamtaler om livsspørsmål En kvalitativ studie i KRL-faget på småskoletrinnet" (2008).
- Master i Barnehagekunnskap - Barnehagen som danningsarena og barnehagelæreres profesjonsoppdrag
- Forebygging mot mobbing gjennom styrking av det psykososiale læringsmiljøet
- Veilederutdanning for praksislærere Barnehagelæreren som lærerutdanner, veileder og vuurderer
- Kulturforståelse og komparativ pedagogikk
- Barns demokratisk danning i barnehagen
- Forbygging mot mobbing i barnehagen
- Profesjonsetikk og etisk dømmekraft
- Didaktikk og lek
Barnehagen som (ut)danningsarena
Forebygging av psykososialt miljø i barnehagen - arbeid mot krenkelse og mobbing
Publikasjonar
-
Nulltoleranse mot mobbing. En hindring for sosial utforskning?
-
Veiledningssamtalens innhold, form og formål
-
Veiledningssamtalens innhold, form og formål
-
Studenters søken etter identitet som barnehagelærer gjennom observasjoner av personalet i barnehagen
-
Den etiske hverdagspedagogikken - grunnlaget for et godt og trygt barnehagemiljø
-
Studenters danningsprosesser til profesjonsutøvere gjennom observasjoner av ansatte i barnehagen
-
Faglige perspektiver på mobbing - Ny lov om psykososialt miljø i barnehagen
-
Students' Dialogical Formation in an International Programme within Kindergarten Teacher Education
-
Forskning om foreldresamarbeid i LU barnehagen Foreløpige resultater
-
Forskningsfokus på samarbeid med foreldre i LU barnehagen
-
Ethical Codes for Early Childhood Teachers: How and Why Should We Use Them
-
Ny mobbelov i barnehagen - likeverdig dialog med foreldre er avgjørende i forebyggingen mot mobbing
-
Parental involvement in ECE in Norway
-
Investegating conditions for imaginative play in Early Childhood Education and Care
-
De ansattes sinne i barnehagen kan føre til profesjonell utvikling
-
Å høre til- Forebygging mot mobbing i barnehagen utfordrer samarbeidet mellom foreldre og barnehage.
-
Beyond Bullying: Understanding Children’s Exploration of Inclusion and Exclusion Processes in Kindergarten
-
Children's perspectives about cultural sustainability and neighborhood in Chinese and Norwegian kindergartens - A didactical approach.
-
En teoretisk didaktisk tilnærming til barnehagebarns forestillingslek
-
Skjerpet aktivitetsplikt hvis personalet krenker barn - riset bak speilet?
-
When Anger Arises in the Interaction with Children in Kindergartens – The Staff’s Reactions to Children’s Resistance
-
When “words do not work”: Intervening in children’s conflicts in kindergarten
-
Student teachers' dialogical formation revealed in exam texts from an international program within Kindergarten teacher education
-
Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole
-
Anerkjennelsens kompleksitet i pedagogiske institusjoner
-
Student teachers' dialogical formation as glocal Teachers in an international program within ECE
-
Parents`perceptions about bullying and their roles in preventing bullying in kindergarten.
-
Identifying crucial aspects for students’ formation as glocal teachers in an intercultural program within ECE: A pilot study
-
Tur - retur, Norge - Kina
-
Fra Bergen til Beijing. Møtet mellom kinesisk og norsk barnehagetradisjon gir nyttig innsikt
-
Children`s exploring in social conflicts in play - a question about inclusion or exclusion.
-
Mobbing kan se ut som lek
-
Pedagogical conditions for ‘play exploration’ in kindergarten
-
Intervention in children`s conflicts when words not work either for child or staff.
-
When Words don`t work - Practitioner`s Intervention in Children`s Conflicts
-
Barn og konflikter i barnehagen : sett i lys av Gert Biestas perspektiv på demokrati og pedagogisk virksomhet
-
Barnehagepersonalets anerkjennelse i konfliktsituasjoner med barna,rom for subjektivering
-
Professional failure - a source for collective reflection and professional awareness?
-
Anerkjennelse og medvirkning i samarbeid med foreldre
-
Danning i barnehagen: Hva kan danningens "mer enn" være?
-
Jeg ser deg - anerkjennelsens kompleksitet i pedagogisk virksomhet
-
Skole og utdanning – entusiasme eller dressur?
-
Barns sosiale konflikter og etisk veileding i barnehagen
-
Children`s social conflicts and ethical guidance in Norwegian kindergartens
-
Sosiale konflikter og demokratisk danning i barnehagen
-
Anerkendelsens kompleksitet i pædagogiske institutioner
-
Jeg ser dig - nye perspektiver på anerkendende pædagogik
-
Anerkjennende samarbeid mellom barnehage og foreldre - en felles kamp for barnets beste?
-
Anerkjennende samarbeid mellom barnehage og foreldre. En solidarisk kamp for barnas beste
-
Er det rom for danning i barnehage og skole?
-
Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole
-
Anerkjennelsens kompleksitet i pedagogiske institusjoner
-
Barns rett til religion
-
Samtaler om å tro eller ikke tro på Gud - eller ingen i KRL-undervisningen
-
Er det rom for barns livsspørsmål og livstolkning i KRL-faget?
-
Barn som aktive informanter: et forsøk på å belyse sentrale ledd i kravet om frivillig, informert samtykke knyttet til barn som aktive informanter