Førsteamanuensis

Jon Vegard Hugaas

Arbeids- og kompetanseområde

Jeg underviser i religion, livssyn, etikk og filosofi, samt vitenskapsfilosofi og forskningsetikk på lærerutdanningen. Mitt kompetanseområde ligger i skjæringspunktet mellom religion, filosofi og etikk. Jeg har teologisk embetseksamen fra MHS og doktorgrad i filosofi fra UiB.

Mine forskningsinteresser inkluderer tema som normative etiske teorier, interreligiøs etikk, helseetikk og bioetikk, dødshjelp og eutanasi, japansk og buddhistisk etikk, forskningsetikk, ondskapens filosofi, politisk filosofi, straffens etikk, foreldrerett og barns selvbestemmelse, forskning med barn, og Kants praktiske filosofi.

 

 

Underviser i
  • Religion, livssyn, filosofi og etikk
  • Vitenskapsteori og forskningsetikk
  • Moralfilosofi og etikk
  • Barndommens filosofi
Forskar på
  • Politisk filosofi
  • Rettsfilosofi
  • Ondskapens filosofi
  • Etikk
  • Immanuel Kant
Forskargrupper

Publikasjonar

  • Vitenskapsteori. En innføring for lærerstudenter

    Hugaas, Jon Vegard, Berdinesen, Hein, Sæle, Ove Olsen (2024)
  • Postapokalyptiske fantasier i populærkulturen - "The Walking Dead" som ressurs for undervisning i tverrfaglige tema?

    (2023)
  • Den overflødige etikkdebatten

    (2020)
  • Julehøytiden som «Existential Positioning System»

    (2020)
  • Pinocchios hjerte: En kantiansk lesning av historien om tredukken som ville bli et ekte menneske

    (2020)
  • Verditeoretiske perspektiver på forhandlingen av «norske» verdier

    (2020)
  • Innledning

    Hugaas, Jon Vegard, Kallestad, Åse Bjørg Høyvoll (2020)
  • Oppvekst og livstolkning

    Hugaas, Jon Vegard, Kallestad, Åse Høyvoll (2020)
  • Lærerens møte med livssynsmangfoldet i grunnskole og barnehage

    (2019)
  • «Rævholene rundt meg» - en teori til underholdning og nytte

    (2019)
  • Citizenship Education through the Lens of Kant’s Theory of Education.

    (2018)
  • Nativitet og natalitet. Juleevangelium for religiøse og sekulære sjeler.

    (2018)
  • Når vi straffer foreldrene, straffer vi også barna.

    (2018)
  • Informed Consent and intentional non-disclosure in Japan - a Kantian approach

    (2017)
  • Religious Education in Norway

    (2017)
  • Barn, paternalisme og myndiggjøring : et kantiansk syn på grunnlaget og grensene for barns medbestemmelse

    (2016)
  • Ethical theories and common morality in professional ethics

    (2016)
  • Etikk på museet - etikk på arbeidsplassen

    (2015)
  • Intentional non-disclosure in Japanese medical practice - a Kantian critique

    (2015)
  • Exphil for sosialfag

    (2014)
  • Fra Job til Eichmann - noen betraktninger rundt forståelsen av ondskap

    (2014)
  • Innledning: Sosialfagenes filosofiske broer.

    (2014)
  • Å tillate drap

    (2014)
  • The Child as Co-Researcher – Moral and Epistemological Issues in Childhood Research

    Willumsen, Elisabeth, Hugaas, Jon Vegard, Studsrød, Ingunn (2014)
  • Avvik, ondskap og menneskeverd

    (2013)
  • Det vonde ved rota av menneske

    (2013)
  • Straffens etikk. Straffens eksterne og interne begrunnelse i normativt etisk perspektiv

    (2013)
  • Foreldreskapets normative og faktiske grunnlag - en filosofisk drøfting med referanse til Locke, Kant og Hegel

    (2011)
  • Med Aristoteles på Facebook

    (2011)
  • Evil's Place in the Ethics of Social Work

    (2010)
  • Concept of Evil & Social Work

    (2009)
  • The Relation between Normative and Descriptive Ethics: A Consideration of Empirical Bioethics

    (2009)
  • The Concept of Evil and Social Work

    (2009)
  • Menneskerettar à la Kina?

    (2008)
  • Ethos, ethics and end-of-life issues in Japan. A study of Japanese bioethics and the discourse on bioethical end-of-life issues against the backdrop of Japanese culture

    (2006)
  • Etiske perspektiver på møtet med lidelsen i terminalomsorgen

    (2006)
  • C. S. Lewis – skeptikernes apostel

    (2006)
  • Humor - et spørsmål om moral?

    (2006)
  • Arven etter Japans biologiske krigføring

    (2005)
  • Helse og helhet

    (2004)
  • Essay on the principle of "informed consent" and the significance of trust to the subject of biomedical research

    (2002)
  • Gruppeidentitetens skyggeside - skillet mellom "vi" og "de andre" i empirisk, moralfilosofisk og pedagogisk perspektiv

    (2002)
  • Selvmord og eutanasi i buddhistisk perspektiv

    (2001)
  • Det kristne humanistiske menneskesynet og lidelsens mening

    Hugaas, Jon Vegar, Barbosa da Silva, Antonio (2000)
  • Nådeaspektet i kristendom og buddhisme

    (2000)
  • Helge Hognestad og den Norske kirkes bekjennelse

    (1999)