Sogn og Fjordane Preschool Physical Activity Study - follow-up 2015-2019
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Anvendt forskning
Doktorgradsprosjekt
Prosjektperiode
August 2015 - Desember 2019
Prosjektsamandrag
Dette prosjektet er en oppfølging av kartleggingsstudien "Sogn og Fjordane Preschool Physical Activity Study".
Bakgrunnen for oppfølgingsstudien er at vi vet lite om hvordan aktivitetsnivået til barn utvikles fra barnehagealder. Vi har gjennom dette prosjektet fulgt ca 300 barn fra 20 barnehager i Sogn og Fjordane fra de gikk i barnehagen (alder 3-6 år) i barnehageåret 2015/2016 og fire år frem i tid (2019).
Vi ønsket blandt annet å undersøke hvordan fysisk aktivitetsnivå utvikles over tid og om utviklingen er avhengig av individuelle faktorer, slik som barnas alder, kjønn, motorisk ferdighetsnivå, vektstatus, og med miljøfaktorer slik som sesong.
Foreløpig er det publisert to forskningsartikler basert på dette materialet. I den første studien ble repeterte målinger av fysisk aktivitett over en periode på 10 måneder benyttet og utvikling i aktivitetsnivå mellom ulike sesonger undersøkt. Vi fant at barna var med fysisk aktive og mindre stillesittende om våren og sommeren sammenliknet med resten av året. Den andre studien var en to-års oppfølging, og resultatene herfra viste at barn i barnehagealder bør være fysisk aktive i høyere intensiteter for å utvikle motoriske ferdigheter, men at motorisk ferdighetsnivå i barnehagealder ikke var relatert til fremtidig fysisk aktivitetsnivå.
Metode
Datainnsamlingen ble gjennomført i barnehageåret 2015-2016 (baseline) og hver høst i fire påfølgende år (2016-2019) (longitudinelle data). Totalt deltok 376 barn (alder ved baseline: 2.7-6.5 år) fra 20 barnehager i oppfølgingsprosjektet.
For dette utvalget ble fysisk aktivitet målt tre ganger i løpet av barnehageåret 2015-2016 og én gang hver høst frem til 2019. Motoriske ferdigheter ble vurdert én gang på baseline (2015/2016) og to ganger i løpet av follow-up perioden (høst 2017 og 2019).
Fysisk aktivitet ble målt objektivt ved hjelp av akselerometere (ActiGraph GT3X+) over 14 dager hver registreringsperiode. Motorikk ble vurdert gjennom et testbatteri inspirert av ‘Test of Gross Motor Development 3’ og ‘Preschooler Gross Motor Quality Scale’.