Sykepleieres erfaringer av å være sensor på praktisk test

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Faglig utviklingsarbeid

Prosjektperiode

Februar 2018 - April 2020

Prosjektsamandrag

Hovedfokuset i sykepleieutdanningen er å utvikle profesjonsfaglig kunnskap, ferdigheter og kompetanse. Kvaliteten i praksisstudiene og hvordan de virker sammen med undervisningen ved utdanningsinstitusjonene er avgjørende for den samlede studiekvaliteten.

Denne studien kartlegger hvilke erfaringene hadde sykepleierne fra praksis av å være sensor på praktisk test og hvilken betydning hadde disse erfaringene på innhold og kvaliteten i veiledning av studenter i praksis.

 

Metode

Den empiriske delen av studien er basert på survey med bruk av spørreskjemaer med mulighet til kommentarer. Utvalget består av 30 sykepleiere fra seks kommuner. Alle sykepleierne deltok minst en gang på praktisk test og veiledet studenter i praksis både før og etter. De kvantitative dataene analyseres utfra frekvensanalyser. Kommentarer fra respondentene brukes til å belyse de kvantitative funnene.