Eksamensoppgaver i norsk muntlig på ungdomstrinnet

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking

Prosjektperiode

Mai 2022 - Desember 2025

Prosjektsamandrag

Formålet med dette forskningsprosjektet er å innhente kunnskap om vurdering og innhold i norskfaget på ungdomstrinnet slik det kommer til uttrykk i oppgaver til muntlig eksamen. I 2022 innhentes oppgaver som har vært brukt av skolene til muntlige prøver tilsvarende eksamen, mens det våren 2023 vil innhentes oppgaver brukt til eksamen.

Bakgrunnen for prosjektet er behovet for mer forskningsbasert kunnskap om eksamen. Eksamensgruppen nedsatt av Kunnskapsdepartementet (2018-2020) konkluderte med at det «er avgjørende å innhente mer kunnskap om nåværende eksamenspraksis og om endringer i den etter fagfornyelsen. Dette gjelder særlig til lokalt gitt eksamen» (https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/vurderinger-og-anbefalinger-fremtidens-eksamen/16-forskning-om-eksamen/#16.1-manglende-forskning-pa-eksamen).