Å slippe til. Nedbygging av barrierer for personer med utviklingshemming
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Faglig utviklingsarbeid
Prosjektperiode
Mai 2022 - Desember 2025
Prosjektsamandrag
Basert på CRPD, Konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD), tar dette prosjektet utgangspunkt i at likestilling krever nedbygging av samfunnsskapte barrierer.
Dette er et inkluderende bokprosjekt med i alt fjorten forfattere. 8 er ansatte ved norske universiteter og høgskoler. Resten er personer med utviklingshemming, eller personer som har tilsvarende erfaringer med barrierer.
Vårt hovedspørsmål er:
Ut over de rent holdningsmessige barrierene, hvilke samfunnsskapte barrierer må bygges ned for å gi personer med utviklingshemming mulighet til å delta på lik linje med andre? Vi tar for oss seks områder:
- Hjem
- Skole og utdanning
- Arbeid
- Helse- og omsorgstjenester
- Kultur og fritid
- Samfunnspåvirkning og politisk deltakelse
Innenfor hvert område skal vi se på forskning, rettigheter, og konkrete eksempler i form av erfaringstekster fra personer med utviklingshemming, nærpersoner og fagpersoner. Vi skal innhente 40-50 erfaringstekster som skal diskuteres i lys av forskning og rettigheter.
Fagboken gis ut på Universitetsforlaget april 2025 i to versjoner:
1) En ordinær versjon, redigert av Thomas Owren, som blir rettet mot bachelor- og masterstudenter over hele spekteret av helse- og sosialfag, pedagogiske fag, samfunnsvitenskap og menneskerettsstudier. Siste kapittel er en vitenskapelig analyse og diskusjon av bokens inkluderingsprosjekt.
2) En «kortlest» versjon, redigert av May Østby, som følger europeisk standard for lettlest tekst og er tilpasset til personer med utviklingshemming.
Boken skal presenteres i sin helhet over to dager på en fagkonferanse arrangert av Stiftelsen SOR, og som har samme navn som boken: https://stiftelsensor.no/konferanser/2025/konferanse-2504
Metode
Samskaping og samskriving. Dialog over tid i fysiske og digitale samlinger og møtepunkt. Kvalitativ datainnsamling gjennom intervjuer, notater og observasjon. Refleksiv tematisk analyse.