En redigert fagbok om kognitiv økologi i vernepleie
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Faglig utviklingsarbeid
Prosjektperiode
August 2026 - Desember 2028
Prosjektsamandrag
Kogitiv økologi (cognitive ecology) er et felt som studerer kognitive fenomen i både sosiale og naturlige kontekster, og som teoretisk perspektiv trekker det på økologisk psykologi, kognitiv vitenskap, evolusjonær økologi og antropologi.
Dette er et underbrukt teoretisk perspektiv i vernepleiefaglig arbeid. Prosjektet sikter på å vise den teoretiske og praktiske relevansen av kogitiv økologi som perspektiv i vernepleie.
Dette er en tilnærming som vil samle begreper som niche construction og cognitive scaffolding (Sterelny, 2010), cognitive offloading (Dror & Harnad, 2008) og cognitive thrift (Tribble, 2011).
Som redaktør og prosjektleder skal jeg tilrettelegge et teoretisk perspektiv i et innledningskapittel, egnet for utforsking opp mot konkret vernepleiefaglig arbeid i praksis, og rekruttere forfattere fra ulike omsorgsarenaer til å beskrive sine respektive profesjonelle praksiser i lys av dette perspektivet.
En grunnleggende utfordring knyttet til å definere vernepleie som fag, ligger i en brytning mellom å knytte vernepleie til bestemte mål/brukergruppers behov for tjenester, som har vært den tradisjonelle tilnærmingen, og å definere det utfra kjennetegn ved fagutøvelsen uavhengig av målgruppe. Ut fra en overbevisning om at det er det siste som særlig kan bringe oss videre mot en klarere forståelse av hva som kjennetegner vernepleie som fag, ønsker jeg å systematisk utforske ett spesifikt aspekt av fagutøvelsen på tvers av omsorgsarenaer og målgrupper.
Denne fagboken vil dermed samle beskrivelser av praksis på tvers av en rekke ulike mål/brukergrupper, for å vise det faglige slektsskapet mellom å tilrettelegge fysiske, sosiale og tekniske former for kognitiv støtte i dagliglivet for personer med autismespekterforstyrrelser, alvorlig psykisk lidelse, ruslidelser og skader etter langvarig ruslidelse, demens, og ulike somatiske tilstander som kan føre til mildere svekkelser i kognitiv funksjon, som ME og fibromyalgi.
Kilder
Dror, I. E, & Harnad, S (2008). Cognition Distributed: How Cognitive Technology Extends Our Minds. John Benjamins Publishing.
Sterelny, K. (2010). Minds: extended or scaffolded? Phenomenology and the Cognitive Sciences, 9, 465–481.
Sterelny, K. (2011). From hominins to humans: how sapiens became behaviourally modern. Philosophical transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological sciences, 366(1566), 809-822.
Tribble, E. (2011). Cognition in the Globe: Attention and Memory in Shakespeare’s Theatre. Palgrave MacMillan.
. Det dreier seg om på hvilke måter fysiske og sosiale omgivelser samt tekniske hjelpemidler støtter kognitiv funksjon hos mennesker. Aktur
Slik støtte kan dreie seg om å utvide kognitiv funksjon, som når et elektronisk hjelpemiddel som Outlook (eller mer manuelle hjelpemidler, som kalendre i papirform) setter oss i stand til å koordinere et langt høyere antall avtaler frem i tid, enn om vi bare skulle ha støttet oss til egen hukommelse. Slik støtte kan ikke minst avlaste vår kognitive kapasitet gjennom "cognitive offloading".
Dette er allmenne prosesser forr - få mennesker i moderen
hvilken funksjon som er mulig å understøtter hva som er mulig
Denne fagboken vil