Omvendt undervisning i samvalg

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Pedagogisk utviklingsarbeid

Prosjektperiode

Januar 2023 - Desember 2027

Prosjektsamandrag

Prosjektet bruker et aksjonsforskningsdesign etter SoTL-rammeverket for å utvikle og forbedre undervisning i samvalg (eng. shared decision-making), en sentral modul masteremnet MAKP402 Implementering II: integrere forskning, profesjons- og brukerkunnskap. Modulen er utviklet etter Klar for samvalg-rammeverket. De digitale ressursene (videoer, selvurderingselementer m.m.) kombineres med ferdighetstrening/simulering på campus, etter prinsippene for omvendt undervisning. I tilknytning til denne modulen utvikles også en relatert modul om helsekompetanse, dvs. personers evne til å finne, forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å ta informerte valg. De digitale ressursene (videoer, selvurderingselementer m.m.) utvikles i samarbeid med initiativtakerne til rammeverket ved Avdeling for samhandling og brukermedvirkning i Helse Sør-Øst RHF. Vi utvikler også profesjonsspesifikke ressurser i samvalg rettet som kan brukes både i helsefagutdanningene og i kurs for helsepersonell i primær- og spesialisthelsetjenesten. Digitale ressurser kombineres med ferdighetstrening/simulering på campus, etter prinsippene for omvendt undervisning. Evaluering skjer i for av spørreskjemaer sendt til studenter før- og etter undervisning med spørsmål relatert til kunnskap om og holdninger til samvalg, og synspunkter på undervisningen. I tillegg vil vi utføre fokusgruppeintervjuer (digitalt). Dataene vil brukes til kontinuerlig kvalitetsforbedring i undervisning, med påfølgende evaluering. Prosjektet er godkjent av SIKT.