Talentforståelse - talent og -prestasjonsutvikling
Hvordan trenere, lærere og kunstfagpedagoger identifiserer og utvikler et talent. Et komparativt studium.
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Institutt for idrett, kosthald og naturfag
Prosjektperiode
Oktober 2011 - Juni 2016
Prosjektsamandrag
Prosjektets hovedfokus er å utvikle forskningsbasert og praksisrettet kunnskap om hvilke kriterier trenere, lærere og kunstfagpedagoger legger til grunn ved identifisering av talent hos barn og unge og samtidig bidra til økt innsikt og forståelse av hvordan et eventuelt talent kan forvaltes og utvikles på en kvalifisert måte. Prosjektet vil søke å identifisere likheter/forskjeller i talentforståelse og talentutvikling innenfor kontekstene idrett, skole og kunstfag. Intensjonen er å heve kvaliteten og kunnskapsgrunnlaget for talentidentifisering og talentutvikling og bidra til utvikling av kriterier og retningslinjer som kan fungere som høvelige instrument i praksisfeltet i samarbeid med trenere, lærere og kunstfagpedagoger.
Metode
Studiet har en kvalitiativ tilnærming der intensive, personlige intervju er benyttet. Intervjuene er/vil bli gjennomført som åpne/semistrukturert intervju (intervjuguide med tema, fast rekkefølge og kun åpne svar) med personer innenfor kategoriene trener, lærer, kunstfagpedagog (musikk og dans) i Norge med 8 informanter i hver kategori.